TOTAN

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

TOTAN

Bericht door Nickelless » 09 jul 2015, 20:42

Na een ruime speurtocht en bijna een mini vakantie geboekt te hebben naar Leeds UK en dit alles om een TOTAN op te halen er uiteindelijk gewoon een in Nederland gevonden.

Het cabinet verdient wat aandacht, slijtage bij de flipper knoppen, de side art is haast niet verkleurd, daar en tegen is het speelveld super, geen insert schade of melk vorming onder de insert. Geen schade bij de Genie magneet en Tiger magneet . Alleen een beetje schade bij de Bazaar Scope en Orb Saucer.

Zoals ieder flipper is er altijd wel iets, zeker als je hem van de markt plukt en niet van een verzamelaar. Deze was 17 jaar in prive bezit en de prijs was goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 okt 2015, 14:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

TOTAN vervolg

Bericht door Nickelless » 09 jul 2015, 20:51

1ste probleem ze start gewoon op DMD weergave is gewoon normaal alleen met de meldig factory settings restored, en hij komt niet in het test menu. De oorzaak was direct duidelijk batterijschade. :(
De goede man van wie ik flipper kocht wist niet dat er batterijen in zaten. :shock:

De schade lijkt beginnend, maar toch moet je dit nooit onderschatten en grondig aanpakken, zoals in een eerder renovatie artikel al aangegeven je kunt niet te weinig vervangen. Na de eerste grondige azijn schoonmaak, (niet verdunde schoonmaak azijn) bruiste het rond U4 (MPU6809) en G10 (security PIC), sommige IC kontakten loste gewoon op. :wtf: De flipper start op en geeft geen fouten, dus er maar op vertrouwen dat MPU en PIC goed zijn.

Na een grondige inspectie in zonlicht, was alles van de batterijhouder naar beneden niet meer fris. U9 ASIC gelicht en de socket is alkaline vrij. Voor mij een hele opluchting. Alles in geel aangeven is gedesoldeerd met een gewone tinzuiger en geduld. Daarna met een glasvesel pen alles geschuurd en weer een azijn badje. Tot slot het azijn geneutraliseerd met demi water. Alle verbindingen zijn doorgemeten, of er toch niet stiekem een spoortje was onderbroken. Gelukkig geen onderbrekingen. Nog even schuren met de glasvezel pen en de opbouw kan weer beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 okt 2015, 14:43, 12 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: TOTAN

Bericht door Nickelless » 09 jul 2015, 20:53

:D
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 jul 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: TOTAN

Bericht door Nickelless » 09 jul 2015, 20:58

Het blijft altijd spannend om na de reparatie de eerste keer de flipper te starten, voor deze zekerheid eerst alleen de CPU gestest, deze starte de 1ste keer gelijk op. Daarna getest met alleen het audio/video board, gelukkig ook zonder problemen. Als laatste alle boarden samen, ook hier geen narigheid. :D

Afbeelding
Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Nickelless op 10 okt 2015, 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: TOTAN

Bericht door Turalyon » 09 jul 2015, 21:39

Goed bezig!
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: TOTAN

Bericht door Nickelless » 10 okt 2015, 13:36

Na een tijdje spelen, vond ik het orginele geluid "gepiep en gekraak" niet meer van deze tijd.
Het gaf dan ook de doorslang om de luidsprekers in het display-paneel aan te pakken,

Een speaker upgrade set vond ik te duur en een houtenplaat in het displaypaneel ziet niet uit
"Orgineel" is toch mooier, ook al zie je het niet meer.

De orginele breedband luidspreker vervangen voor een nieuwe vond ik geen optie, een 2-weg luidspreker is toch het minimum. Na wat research heb ik gekozen voor MAC-Audio bij conrad voor 29 euries incl. verzend.
90 dB en een frequentiebereik van 40 - 24.000 Hz
https://www.conrad.nl/nl/mac-audio-mpe- ... 74252.html

Het Plastic luidsprekerraam 5 1/4" heb ik gekocht bij ThePinWitch.com, met een beetje geduld kon ik het 3 1/2" raam zonder beschadigingen verwijderen en het nieuwe installeren.

Afbeelding

Het geluid is verbluffend, :rock:

Nu nog op zoek naar een goede 8" Subwoofer.
Laatst gewijzigd door Nickelless op 11 okt 2015, 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: TOTAN

Bericht door kletmarjet » 10 okt 2015, 14:29

The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: TOTAN

Bericht door Nickelless » 10 okt 2015, 19:07

Bedankt voor de tip!

Subwoofer is besteld een Visaton W200 4 ohm en een 1,5mH spoel bij http://www.reichelt.de/

Het WPC-95 AV bordje heeft 2 aparte versterkers 1 voor het display-paneel en 1 voor het cabinet.
En heeft orgineel al een ingebouwde cross-over. De cross-over frequentie is mij onbekend!
Vandaar het extra filter om er zeker van te zijn dat alleen de lage tonen naar de woofer gaan.
De spoel van 1,5 mH komt in serie te staan met de woofer en zorgt voor een kantel frequentie rond de 420 Hz

Afbeelding

Als de Bass tegenvalt , kan ik nog altijd de R41 aanpassen van het AV-bordje, voor meer boost een lagere weerstand plaatsen

Mocht je een filter willen bereken: http://www.12vhifi.nl/filters.html
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: TOTAN

Bericht door spacecake » 10 okt 2015, 21:02

Klinkt goed...

Heb zelf nog geen succes gehad met andere speakers....
Misschien toch maar weer eens proberen. :)
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Plaats reactie