Attack from Zwartepanter

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Attack from Zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 04 dec 2011, 11:34

Allée hopla, we zijn vertrokken. Nadat ik hier al die renovaties zie voorbijflitsen, na al deze topics zelfs verschillende keren gelezen te hebben, na uurtjes lezen en video's bekijken op o.a. youtube, na talloze vragen gesteld te hebben aan Free en Pascal (g94), heb ik dan toch maar mijn stoute schoenen aangetrokken (mijn brave schoentje staat klaar aan de openhaard voor de Sint) en ben maandagavond begonnen met de restauratie van mijn AFM. Het kriebelde al verscheidene maanden en ook had ik al enige tijd geleden alle decals aangekocht.

Ik zal hier ook mijn vorderingen en bevindingen schrijven zodat jullie allemaal kunnen meelezen en uiteraard ook beeld krijgen hiervan. Wanneer ik stommiteiten uithaal, aarzel dan zeker niet om mij daarvan op de hoogte te brengen. :mrgreen:

Het speelveld op zich zag er nog behoorlijk goed uit: niet te veel inserts die beschadigd zijn, ooit eens een overlay net voor de scoop gelegd, 2 ramps zijn wel wat stukgeschoten en de scoop die -hoe kan het ook anders- wel beschadigd is.

Afbeelding
Afbeelding

Het kabinet dan: de kopkast is wel wat verkleurd langs de rechterzijde en oh, wat een mooie gele AFM. Enkel wat decal weg bij de flipperknop maar geen erge putten of krassen.

Afbeelding

De linkerkant is nog ietsje meer op kleur, het is dus duidelijk met welke zijde die ooit aan een raam in een café heeft gestaan.

Afbeelding

Hier nog eens een duidelijk beeld van de scoops, reeds tijdens de ontmantelingsfase.

Afbeelding
Afbeelding

De binnenzijde van de kopkast dan: geen noemenswaardige schade aan het hout, niet te veel aan geprutst op het eerste zicht (hij speelde ook perfect), wel een stuk of 3 geblakerde connectors die vervangen zullen moeten worden en vuil is uiteraard op bezoek. Het rekje bovenaan en de achterplaat moeten duidelijk ook eens onder handen genomen worden. Wat ik met de sticker (fuselist) ga doen, ben ik nog niet uit. Eerst proberen schoon te krijgen of toch scannen en bewerken met photoshop?

Afbeelding
Afbeelding

En dan beginnen ontmantelen. Alles is ondertussen voor 90% van het speelveld, helaas heb ik hier geen overzichtsfoto van, uiteraard wel véle foto's van kleinere delen... Dit speelveld gaat binnenkort naar Free voor herstelling en clearcoat. Alle grote onderdelen liggen hier op de airhockey verspreid (sectie per sectie) en ook kleine doosjes (met dank aan de Chinees) raakten goed gevuld.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de binnenkant van het kabinet. In erg goede staat ook, alleen enkele zeer kleine putjes te vullen en hier en daar wat lichte krasjes bijwerken. Daar heb ik zéér lang aangezeten. Jongens toch, wat kruipt daar een werk in: zovéél vijzen, boutjes, schroeven, ... en véééél foto's nemen, anders krijg ik dit nooit meer geassembleerd op dezelfde plaats. Welk vijsje hoort in welk gaatje? :madman:

Afbeelding
Afbeelding

Het optilmechanisme van de lockbar moet ook opgeschuurd en gepolijst worden en wat ik wel spijtig vind is dat ik op zoek zal moeten gaan naar een andere coindoor. Deze is echt nog wel mooi, maar iemand was ooit zijn sleuteltje eens kwijt, denk ik. Grrr...

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga de binnenkant van het kabinet in navolging van Pascal doen, dat vind ik persoonlijk ook het mooist en David zal hier ook tevreden mee zijn :mrgreen: . Sowieso alles schuren, hier en daar een klein beetje plamuren en dan de zijkanten lakken in, jawel u raadt het al, melamine kastjeslak van De Keyn :lol:

Afbeelding

Als laatste ben ik aan de siderails begonnen. Man man man, wat plakt dat spul heftig zeg! Ik had één kant al geprobeerd, maar die "nagel" achteraan kon ik niet zomaar loswrikken, je kan er ook langs de binnenkant van het kabinet niet bij. Raad gevraagd aan Free en Pascal, en dan voorzichtig losgehaald. Helaas, niet voorzichtig genoeg :oops: . De andere kant is beter gelukt en daar heb ik de siderail wel kunnen redden.

Afbeelding

Ok, gereed voor het "échte" werk, de decals loshalen. Opnieuw veel gelezen, video's bekeken en raad gevraagd, dus eerst begonnen met warme lucht en een fijn plamuurmes.

Afbeelding

Helaas ging dit voor geen cm vooruit (enkele cm² had ik gedaan) en verbrandde ik mijn handen praktisch, dus toch maar even de "muis" bovengehaald. Ja jongens, voorzichtig schuren zeker?

Afbeelding

Na een uurtje (ik had een fijn schuurpapiertje gekozen om geen brokken te maken), was dit het resultaat. Jawel, een perfect vlakke zijkant! Minder leuk, het regende en ik ben in mijn "atelierke" gaan zitten met de poort open. resultaat: alles onder een fijne laag stof :( .

Afbeelding

Ondertussen is de binnenzijde van het kabinet de volle 100% leeggehaald en kan ik dadelijk profiteren van het weer om mijn kabinet buiten te rijden, op te schuren en dan bij te plamuren. Eén klein stukje aan de achterzijde van het kabinet is er te doen, de nerven aan de binnenzijde van kabinet en kopkast uiteraard ook. Amai, die post uitschrijven duurt idd lang, khad al klaar geweest met mijn kabinet. :lol:

Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door zwartepanter op 05 dec 2011, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door diesel64 » 04 dec 2011, 11:50

Goed bezig Stefan! :good:

Dat ziet er wel goed uit. Komt dik in orde!

Zo zie je maar, als je ergens voldoende tijd voor neemt (om iets degelijk te doen, en om goed opzoekwerk te doen), dan lukt dat allemaal wel. :)

En ook leuk dat je de moeite neemt om het hier te posten. Ik kijk al uit naar de volgende aflevering. :clap:
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door g94 » 04 dec 2011, 11:58

Ha super: dit wordt hier écht wel een restauratieforum... Ik ga het met plezier volgen.
Die coindoor is wel recht te plooien hoor. En decals wegschuren doe ik met #60, dat gaat dan 10x zo snel ;)
Succes!

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door Eric » 04 dec 2011, 12:10

Goed bezig Stef.
Kijk al uit naar het vervolg.
:good:

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door Pinman » 04 dec 2011, 12:38

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 06 apr 2021, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door Cedric » 04 dec 2011, 18:59

Super werk tot nu toe Stefan :clap:
nog veel moed voor de rest. :good:
btw, vergeet ook geen wortel en een glasje water bij je schoentjes van de Sint.. :lol:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 04 dec 2011, 19:57

Bedankt voor de aanmoedigingen! :) Dus, vanmiddag om stipt 12u begonnen, ik had op een video gezien dat één man het kabinet en de kopkast en de binnenkant van het kabinet op zo'n 19min. deed, wel een pro! Spijtig genoeg had ik alleen schuurpapier 240 en 120, dus dat heeft hier geduurd tot 17u :madman: :!: Maar so what denk ik dan, alles is wel goed gedaan en netjes bijgeplamuurd. Alleen de binnenkant van het kabinet is niet aan de beurt geweest, 't was al te donker :oops: .

Nog eens het kabinet aan alle zijden bekeken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een na. (ondertussen had mijn lens wat stof geslikt, net als ik trouwens)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De onderkant: een voor en na.

Afbeelding
Afbeelding

Waar ik nog niet helemaal uit ben is dat ik de achterkant van het kabinet helemaal zou afschuren. Ik wil dit écht wel doen, maar de gele sticker bv. is nog zeer mooi en intact, de andere witte stickers kan ik afdrukken en printen om er daarna op te kleven. Daarenboven is er dat "kader" met gele cijfers enz... onderaan dat erop gedrukt is, die kan ik niet namaken. Een bijkomend voordeel van schuren is dat alles aan de poten ook mooi komt te staan. Hoe zie jij dit Pascal/heb jij de achterkant van je MB/IJ/TAF al afgeschuurd?

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door g94 » 04 dec 2011, 20:04

Neen, ik schuur die achterkant aan de bedrukking niet af. Decals haal ik wel weg, vooral als het Duitse zijn :D
De rest wordt wel herlakt, maar ik probeer dan een zachte overgang te maken tot die tekst. Die overgang is nog amper te zien als er achteraf vernis opkomt. Je ziet hem nog wel, maar valt niet echt op. En beter dan geen tekst...
Ik doe hetzelfde bij de tekst aan de kopkast (daarvan staat er trouwens een foto bij mijn Naked Addam topic, je ziet die overgang wel op de foto).
Laatst gewijzigd door g94 op 05 dec 2011, 00:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door Eric » 04 dec 2011, 20:06

Goed bezig geweest precies.
Ik zou achterkant ook afschuren
Maak een foto van de gele opdruk of plak deze af

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door diesel64 » 04 dec 2011, 20:13

:clap: Goed bezig.


Overlaatst stond er op Groupon een mobiele scanner. Ik heb eigenlijk spijt dat ik die niet gekocht heb. Leek me thans handig om dergelijke stickers enzo in te scannen. Zo'n ding: http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=884008
Scant aan 600 dpi, maar zou de kwaliteit goed zijn?

Anyway... ik zou ook gaan voor het herschilderen en proberen de stickers te reproduceren. Die gele letterkes, da's er op gespoten zeker? Dan gaat ge een stencil nodig hebben of moeten maken, denk ik.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door jay-jay » 04 dec 2011, 20:26

hey stef,

leuk om te lezen dat er idd weer iemand is die een grondige restauratie gaat ondernemen :!:
ik wil hier ook nog steeds mijn topic van de IJ afmaken, en inmiddels is er weer iets anders bijgekomen ook
dus daar zou ik eigenlijk wel een nieuwe voor willen openen.....maar ja "zin en tijd "

anyway, mocht je in de buurt zijn, kun je bij mij wel een setje siderails krijgen :!:
maakt het wel af dan vind ik, nieuwe siderails horen er dan toch bij :good:
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 04 dec 2011, 20:28

g94 schreef:Neen, ik schuur die achterkant aan de bedrukking niet af. Decals haal ik wel weg, vooral als het Duitse zijn :D
De rest wordt wel herlakt, maar ik probeer dan een zachte overgang te maken tot die tekst. Die overgang is nog amper te zien als er achteraf vernis opkomt. Je ziet hem nog wel, maar valt niet echt op. En beter dan geen tekst...
Ik doe hetzelfde bij de tekst aan de kopkast (daarvan staat er trouwens een foto bij mijn Naked Addam topic, je ziet die overgang wel op de foto).P
Danke schön :good: Alleen die gele sticker, heb jij die toevallig in bestand Pascal? En met welke printer zou ik die best afdrukken of naar copycenter ergens gaan?

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 04 dec 2011, 20:30

jay-jay schreef:hey stef,

leuk om te lezen dat er idd weer iemand is die een grondige restauratie gaat ondernemen :!:

anyway, mocht je in de buurt zijn, kun je bij mij wel een setje siderails krijgen :!:
maakt het wel af dan vind ik, nieuwe siderails horen er dan toch bij :good:
Bedankt John :P , ik denk hier wel nog een set liggen te hebben, alleen vind ik die niet meteen, net als mijn decals :oops:

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door vmuniverse » 04 dec 2011, 20:34

leuk om weer een nieuw projectje te lezen hier :rock:
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 04 dec 2011, 22:06

vmuniverse schreef:leuk om weer een nieuw projectje te lezen hier :rock:
Bedankt. Maar zo ver ben ik nog nooit geweest, dus ik noem het gerust mijn grootste project ;) tenslotte wordt de ganse flipper met alles erop, eronder, ernaast en erboven uit elkaar gehaald en tot nieuw gemaakt :madman: .

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door David Pinball Wizz » 04 dec 2011, 22:51

Ziet er héél goed. Ik ben idd tevreden met de cabinet paint plannen die je hebt hoor :)

Ik vond voorbeeld die zwarte verf zn glans bij je scared stiff een raar effect hebben. Twas me gewoon onwennig... ;)

Ik ga met veel plezier dit topic volgen denk ik zo!
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
vmuniverse
Berichten: 186
Lid geworden op: 15 okt 2011, 08:36
Real name: none
Locatie: The Netherlands

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door vmuniverse » 04 dec 2011, 23:45

Bedankt. Maar zo ver ben ik nog nooit geweest, dus ik noem het gerust mijn grootste project ;) tenslotte wordt de ganse flipper met alles erop, eronder, ernaast en erboven uit elkaar gehaald en tot nieuw gemaakt :madman: .
Het gaat je zeker lukken! :good:
En als die klaar is dan kom ik een potje erop spelen :pin:
(als ik een belgie woonde dan... :mrgreen: )
Pinball is a little peace of art

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door g94 » 04 dec 2011, 23:59

diesel64 schreef:Anyway... ik zou ook gaan voor het herschilderen en proberen de stickers te reproduceren. Die gele letterkes, da's er op gespoten zeker? Dan gaat ge een stencil nodig hebben of moeten maken, denk ik.
Die gele letters zijn origineel gezeefdrukt. Een stencil is hier dus geen oplossing. As said: ik probeer die gele opdruk te behouden en er voorzichting rond te lakken (met een bijna droge lakrol). Die kastjeslak is bijna hetzelfde zwart als de originele bedrukking (allez, bij mijn TAF toch). Daarna over alles beschermvernis, en dan zie je die overgang bijna niet meer...

P

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door Turalyon » 05 dec 2011, 00:14

@Stefan:

De restauratie van je Scared Stiff door Free was de aanleiding dat ik ook ben gestart met mijn eerste restauratie overigens met met veel hulp van Free. En toen was het maar goed dat ik niet wist wat erbij kwam kijken anders was ik nooit begonnen aan mijn SS. Achteraf natuurlijk geen seconde spijt van gehad.

Nu ik je zelf de AFM zie aanpakken begint het bij mij ook weer te kriebelen. Misschien ook een AFM op de kop tikken .....zijn wel erg duur geworden :wtf:

Goed bezig, ik ga dit topic volgen!
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door diesel64 » 05 dec 2011, 08:58

g94 schreef: Die gele letters zijn origineel gezeefdrukt. Een stencil is hier dus geen oplossing. As said: ik probeer die gele opdruk te behouden en er voorzichting rond te lakken (met een bijna droge lakrol). Die kastjeslak is bijna hetzelfde zwart als de originele bedrukking (allez, bij mijn TAF toch). Daarna over alles beschermvernis, en dan zie je die overgang bijna niet meer...

P
Ja, da's misschien dan toch de beste oplossing. :)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door wza1979 » 05 dec 2011, 17:52

Ik ben benieuwd wat je ervan maakt. Maak maar veel foto's. Ik moet mijn Attack ook nog een keer doen, en dit zou een mooi voorbeeld zijn. :P

Henry
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:21
Real name: Henry Gijsbertse
Locatie: The Netherlands

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door Henry » 05 dec 2011, 20:56

Oh leuk weer een restauratie om te volgen 8-)
Ik heb afgelopen winter voor het eerst een kast gerestaureerd,ook een AFM.Je moet indd. veel foto,s maken,ik had er veelste weinig gemaakt :oops: komt wel goed alleen ben je langer aan het puzzelen.Het is wel veel werk,maar je krijgt er straks als het goed is ook iets mooi voor terug.ik had de achterkant van de body ook geschuurd en strak gemaakt en de gele letters indd. ook afgeplakt,zoals meerdere al zeiden.nou veel succes en ben benieuwd naar de vorderingen.
in play:HSll,MSF,F14TC,DWHO,WD?,NF,TOM,BM66,GZ premium
Game over:SOF,NF,2xWH20,SHREK,F14TC,TZ,2xCONGO,SOPRANOS,MM,JM,MB,SM,SS,AFM,IM,TWD,TS

den stef
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 sep 2011, 20:33
Real name: stefan proot

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door den stef » 08 dec 2011, 18:49

goe bezig stef :good:
ik heb enkel respect voor mensen die dit durven.
zo'n flipper helemaal uit elkaar halen en terug in elkaar krijgen :P
ben al blij als ik een speelveld demonteer om te kuisen en dan terug in elkaar krijg :P

stevenvs
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 sep 2011, 21:53
Real name: Steven
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door stevenvs » 09 jan 2012, 11:06

En Stef heb jij nog een leuke update over jou restauratiewerk ?

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Attack from Zwartepanter

Bericht door zwartepanter » 09 jan 2012, 16:46

stevenvs schreef:En Stef heb jij nog een leuke update over jou restauratiewerk ?
Helaas... en zelfs met 2 weken vakantie :oops: . Kheb teveel aan mijn hoofd gehad: de 4 kids, een midweekje op vakantie, wat schoolwerk, enkele bezoekjes aan dokter/ziekenhuis, de eindejaarsfeesten hier thuis organiseren en dat andere "project"... khad dus een honda camino gekocht voor mijn vrouwtje en kheb die helemaal uit elkaar gehaald op 2 avonden en een middag, hier en daar hersteld, wat prutswerkjes, technische zaakjes, elk vijsje afgeschuurd en opgeblonken en terug alles geassembleerd. :)

De kopkast is nu dus écht wel klaar om te verven en daarna te decallen, alleen de onderkant van de binnenzijde van het kabinet moet nog opgeschuurd worden, geverfd en dan decallen... dus niet lang meer, ik maak er werk van. Binnenkort dus een grote update! ;)

Plaats reactie