Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Bericht door moversteyns » 02 mar 2015, 21:46

Dit is geen vraag over het aanbrengen van decals, nat/droog methode, de voorbereidingen enz. Daar zijn al genoeg topics over (waarvoor dank :respect:)

Ik ben eindelijk begonnen aan de cabinet van mijn TZ, de decals zijn er al af, de buitenzijde is bijna klaar om te herstickeren. Nu vraag ik me af hoe ik de binnenzijde opgekuist en opgefrist krijg.

Ik ben van plan de binnenzijde opnieuw zwart te schilderen. Over het zwart schilderen van het bodempaneel ben ik nog niet uit, de meningen zijn hierover waarschijnlijk verdeeld.
  • Ik veronderstel dat het niet nodig is de binnenzijden tot op bloot hout op te schuren als ik ze wil overschilderen? Gewoon wat opschuren zodat de verf beter pakt, niet? Is tot 120 grit voldoende? Dus eerst bijvoorbeeld 80 grit en dan 120 grit. Of maar ineens 120 grit en het daar bij laten?
  • Hoe het best verf aanbrengen? Mijn idee was om met een spuitbus of borstel alle hoekjes en kantjes te doen waar je moeilijk aan kan, en dan de grote vlakke stukken met een roller. Nadeel van de spuitbus is dat dit kan druppen.
  • Mat is the way to go, lijkt me. Hoogglans of satijn gaat écht niet mooi zijn, niet?
  • Het bodempaneel: omdat ik niet veel zin heb om iéder hoekje en kantje te gaan schuren tot mooi blank hout, dacht ik het bodempaneel ook maar ineens zwart te verven. Meningen?
  • Als ik het bodempaneel helemaal verf, dan kan ik best ook opschuren (net zoals de zijkanten) om oud vuil te verwijderen en de ondergrond wat voor te bereiden.
  • De plank waar de transformator op vast zit, is niet verwijderbaar, niet? Dus opschuren onder die plank is geen optie.
Alvast bedankt voor jullie eventuele tips, commentaar en bijdragen!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Bericht door HarrieD » 03 mar 2015, 15:11

Wat ik doe / tot nu toe gedaan heb:

Hele cabinet schuren van binnen, niet helemaal blank natuurlijk. Ook de bodemplaat schuren. Daarna plak ik de bodemplaat af met kranten. Dat spuit ik de binnenkant, in het geval van de TZ met mat zwart. Niet helemaal, gewoon tot 1/3 van de onderzijde en dan waaier ik het spuitwerk uit.
Daarna smeer ik er een paar lagen eierlak overheen, ook over de bodemplaat. Dit geeft een matte finish en beschermt het spuitwerk.

Zelf gebruik ik graag de spuitbussen van motip. Die hebben een prima kwaliteit.

Succes! (Zie mijn BTTF topic overigens)
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Bericht door David Pinball Wizz » 03 mar 2015, 21:07

Zoals jij het beschrijft Harrie ben ik fan. Zeker met het uitwaaien. Ik vind die te strak gespoten binnenkanten niet schoon. Al decennia komen ze op dezelfde manier uit de fabriek en dan 'overrestaureert' men iets op die manier.

Beetje gelijk ne te grote spoiler op nen auto zetten :p
IFPA Country Director Belgium

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Bericht door kletmarjet » 03 mar 2015, 23:54

Als je (zoals ik ) de luie maar propere oplossing zoekt :

Eerst verven met kastjeslak van De Keyn (zie foto) en dan zwart mat van motip spuitbus.

Is niet perfect maar is proper.
Bijlagen
IMG-20141024-WA0005 (Kopie).jpg
IMG-20141024-WA0005 (Kopie).jpg (22.41 KiB) 1895 keer bekeken
20150203_222446 (Kopie).jpg
20150203_222446 (Kopie).jpg (57.38 KiB) 1895 keer bekeken
The difference between a man and a boy is the price of his toys

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Bericht door moversteyns » 04 mar 2015, 14:06

Schilderwerken is iets wat ik niet graag doe, heb er dus ook weinig ervaring mee, daarom misschien een domme vraag: waarom eerst kastjeslak er op verven en dan nog eens zwart mat erover spuiten? Oh wacht, het zwart mat spuiten is voor het uitwaaieren, niet?

Sommigen plaatsen nog een laagje matte vernis over het verfwerk en de onderkant, ga ik misschien ook doen, maakt het afvegen van vuil wat gemakkelijker. Ik heb dat ook gedaan met de onderkant van het speelveld, dan zijn de poriën gevuld.

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Binnenzijde cabinet opkuisen & verven

Bericht door kletmarjet » 04 mar 2015, 14:33

Wel schilderen is iets dat ik ook niet graag doe dus moet het snel gaan in dit geval voor mij.
Eerst met een rolborstel zwart maken en daar (vooral in de spleten) waar de rolborstel niet goed dekt dan erover met de spuitbus.
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Plaats reactie