plastic protector op of onder ?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

plastic protector op of onder ?

Bericht door TRABBART » 21 jan 2015, 11:56

Men plastiek protectors zijn aangekomen. Kan je deze bovenop de plastieks plaatsen zodat ook mijn oudere plastieks terug glanzen of geeft dit teveel brekingsindex of teveel reflecties? Kheb de oude plastieks gepolijst. Maar zo als nieuw kan je ze niet meer krijgen natiirlijk. Het scheelt een fractie in glans en vlakheid . De protectors daarentegen gaan overal tzelfde effect op geven. Maar tkan zijn dat dit reeds werd geprobeert en niet goed bevonden werd?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door g94 » 21 jan 2015, 17:43

Die transparante protectors worden altijd onder de plastics geplaatst. Ze zijn iets groter dan de originele plastics (om de bal op te vangen), dus als ze eronder zitten dan vallen ze zo weinig mogelijk op.

TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door TRABBART » 21 jan 2015, 22:45

de protectors die ik heb zijn exact even groot als de originele plastieks,

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door g94 » 22 jan 2015, 07:39

TRABBART schreef:de protectors die ik heb zijn exact even groot als de originele plastieks,
Ik weet niet waar je die hebt gevonden maar als dat zo is, dan zijn die waardeloos.

Die protectors moeten nét iets groter zijn dan de originele plastics. Tenminste: toch langs de kanten waar de bal komt. Zodanig dat een airball tegen die protector ipv het plastic kletst en je minder kans hebt dat je plastic beschadigd raakt.

TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door TRABBART » 22 jan 2015, 09:47

dat is ook wat ik dacht, kga eens nagaan waar ik ze vandaan heb, er zijn zoveel doosjes met spullen aangekomen voor men kast.

MasterT1984
Berichten: 224
Lid geworden op: 15 dec 2012, 19:46
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door MasterT1984 » 12 mei 2015, 11:02

bij de meeste van mijn kasten zitten de protectors onder de plastic inderdaad, enkel bij één specifieke kast (TOM) zitten deze protectors boven mijn plastics.... maakt dit eigenlijk veel uit? of heb je zo toch meer kans op beschadiging?

ik dacht dat het op zich weinig uit maakt boven of onder niet?
Arcades:MK II Mame, MK I,II,UIII,IV in switcher, KI I,II in switcher, Terminator 2, Revolution X
Pinball:T2, TOM Gold, IJ(wms), POTC, AFM, AC/DC(prem), LOTR, SW(DE), STTNG, MMLE
Out:
SF2,TMNT,BW,DH,JP, Silverball V9

ivang
Berichten: 792
Lid geworden op: 14 aug 2011, 00:39
Real name: Ivan Geentjens

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door ivang » 12 mei 2015, 11:21

MasterT1984 schreef:ik dacht dat het op zich weinig uit maakt boven of onder niet?
Als ge het maar plezant vindt , da's het voornaamste :-D

TRABBART
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 mar 2014, 19:04
Real name: BART

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door TRABBART » 26 mei 2015, 18:10

net men amper 4 maand oude cftbl snackbar plastic alweer aan dingelen gesjot, ondanks protector eronder,

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: plastic protector op of onder ?

Bericht door flippers.be » 27 mei 2015, 07:57

En hoe zat die protector dan juist en hoe vast zat alles aangeschroefd ?

G94 zei wel van ze onder de plastic te steken, maar er zijn meerdere mogelijkheden en het is ook belangrijk of je ze vast aandraait of niet.

Dit is allemaal mijn mening - als je een andere mening / ervaringen hebt dan hoor ik het graag.. ik kan altijd zelf wat bijleren :)

Ivm vastdraaien - wat ik altijd doe met originele plastics (zonder protector onder) is van ze niet kei vast te draaien.
Zeker op oudere kasten (e-m's, eerste generatie electronische) waar de plastics al breekbaar zijn en je normaal geen kei-harde airballs hebt.
Gewoon met de hand de moeren aandraaien of net voldoende speling laten zodat de plastic een beetje kan bewegen.
Als er dan een bal tegen botst dan kan de plastic wat mee geven en breekt het niet direkt.
En een voordeel is dat je dan geen barstjes krijgt aan de schroefgaatjes.

Gebruik je protectors dan moet je anders werken - dan moet je ze echt stevig vast zetten zodat er niets van speling is. Protectors zijn van onbreekbaar plastic (als het goed is...) en moeten alle kracht van de bal opvangen.
Zet je een protector los met de plastic erboven dan krijg je het omgekeerde van wat je wil - je protector steekt wat uit dus meer kans dat er een bal tegen botst, en omdat hij niet vast zit gaat de energie naar je plastic, dus meer kans dat die barst..

Gebruik je gewoon rondellen bv om slingshot hoeken te beschermen, dan kan je ze beter niet vlak onder de plastic steken maar samen met de starpost vastvijzen.

Effe wat fotos van internet geleend:

Dit is wat je NIET wil:
http://www.pinballnews.com/games/tron/018.jpg
zo wordt hij spijtig genoeg heel veel geinstalleerd - protector ligt bovenop de bout van de starpost en wordt samen met de slingshot vastgeschroefd. Als je alles heel goed vastschroeft dan werkt hij nog een beetje. Zit er speling op dan heb je net meer risico op barsten, want meer kans dat de bal ertegen botst en het geheel gaat bewegen en de protector gaat zijn energie aan de slingshot doorgeven.

Beter is van hem zo installeren:
http://www.led4pin.eu/files/images/387.jpg
De protector zit stevig vast tussen de starpost en de bout waarmee die in het speelveld zit. Er is geen contact met de slingshot die erboven ligt. Als een bal tegen de protector botst dan wordt alle energie opgevangen door de protector en starpost/bout/speelveld. Je slingshot maakt er geen contact mee, en zeker als je die niet kei-vast aandraait dan kan daar helemaal niets mee gebeuren.

Met van die speciale protectors om alle plastics te beschermen is het zoeken wat mogelijk is.
Beste is om ze zoals net hierboven goed vast te zetten en speling te laten met de plastic die ze moeten beschermen.
Probleem is dat dat niet altijd mogelijk is (lengte van de bouten, andere assemblys die in de weg zitten) of het niet altijd een mooi zicht is.
Of je ze dan er onder of boven de plastics steekt zou ik niet kunnen zeggen. Heb er geen ervaring mee wat het beste is. Ik weet alleen dat je dan moet zien dat je de protectors goed vastzet zodat ze geen speling hebben.. want zitten ze los dan krijg je weer meer kans op breken.

Plaats reactie