Retoucheren met acrylverf

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Retoucheren met acrylverf

Bericht door diesel64 » 06 nov 2011, 15:51

Zonet heb ik me bij het restaureren van mijn Speakeasy voor het eerst gewaagd aan enkele retouches met acrylverf. En eigenlijk is het een beetje tegen gevallen.

Omdat ik dat nog nooit gedaan had, heb ik gekozen voor een plaats die niet zichtbaar is, om wat te experimenteren. Namelijk: de buitenkant van één van beide houten zijwanden van het speelveld. Daar was wat verf af en ik wou dit herstellen:

Afbeelding

Vervolgens heb ik de kleur zo goed mogelijk proberen matchen met acrylverf. Hoewel dat in het begin wat zoeken was, is me dat toch aardig gelukt. Tijdens het verven was de match eigenlijk best wel goed. Maar nadat de verf opgedroogd is, is ze heel wat donkerder geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Op zich is het natuurlijk altijd beter dan kaal hout, maar ik had er toch ietsje meer van verwacht.

Wat is de reden hiervan? Is het omdat ik rechtstreeks op het hout geverfd heb, zonder basislaag? Of heb ik te veel of te weinig verf gebruikt? Iemand enig idee hoe ik dit kan verbeteren? Want ik zou graag enkele gelijkaardige plekken bijverven aan de binnenkant van de zijwanden, die natuurlijk wel zichtbaar zijn van op het speelveld.

Bedankt!
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door zwartepanter » 06 nov 2011, 17:14

Ik had ergens eens gelezen en gehoord (van Free en Pascal o.a.) dat je best op een stukje hout probeert en dat laat opdrogen, dan zie je dat het wat donkerder wordt en kan je je mengeling wat lichter maken... ;)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door g94 » 06 nov 2011, 18:59

Mja, het klopt dat door de band de kleuren wat donkerder worden als ze opdrogen. Maar het is eigenlijk bijna niet te doen om zo partiëel een stukje te retoucheren. Die kleur gaat altijd verschillend zijn.

De opties volgens mij zijn:
- ofwel die volledige plank opnieuw lakken. Wellicht zal je meerdere lagen moeten leggen en tussendoor schuren om idd dat verschil in opzuigen van verf weg te krijgen.
- ofwel als je toch slechts deels wil lakken dan moet je de retouche uitfaden dmv airbrush. Dat is de truuk: het oog kan wel de harde overgangen tussen kleuren zien, maar niet als die zo zacht verloopt.

Kijk sie ik heb rap een schetske van je plankske gemaakt en kleurverschil wat overdreven :ugeek: :mrgreen:
blauw_plankske.jpg
blauw_plankske.jpg (26.84 KiB) 2790 keer bekeken
1 is wat je nu hebt, je herstelling is wat donkerder uitgevallen
2 is volledig lakken
3 is dat uitfaden dmv airbrush
4 is hoe die airbrush er dan op je plankje uitziet.

Nog een paar truukskes:
- als je een kleur probeert na te maken, bevochtig dan de kleur die je wil namaken lichtjes met een vochtig doek. Je zal zien dat de kleur verschillend wordt (donkerder). Dus zorg dat je nieuwe kleur zoveel mogelijk aansluit bij die bevochtigde originele kleur.
- achteraf het geheel vernissen zal het verschil in opzuigen camoufleren.
- als je geen airbrush hebt kan je ook uitfaden dmv een bijna droge lakrol (dus met zeeeer weinig verf aan), of bij gebrek aan lakrol een bijna droge borstel.

Enjoy!
P


ps: weet uw moeder dat je zo zit te verven op haar schoon tafelkleed? :lol:

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door diesel64 » 06 nov 2011, 22:51

Merci Pascal voor de uitgebreide tips! :shock:

Een airbrush heb ik (nog) niet, dus voorlopig is het even behelpen, maar ik ga er zeker rekening mee houden. Vooral dat van de verf nat maken ga ik eens proberen.

Het volledig opnieuw verven van het plankje is niet echt een optie want het is nog voor 95% intact en de originele verf is eigenlijk wel mooier dan hetgene wat ik er op aan het prutsen ben. :madman:

Anyway, bedankt voor de tips! :respect:

En in verband met het tafelkleed: geen zorgen. Dat is een oud, afgedankt tafelkleed. ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door diesel64 » 13 nov 2011, 18:09

Ja, ik heb nog een aantal pogingen ondernomen (een tiental), maar het wil maar niet lukken. Ik ga het maar opgeven. :(

Het is echt onmogelijk voor mij om die kleur aanvaardbaar te matchen. Dat wil wel zeggen dat ik niets kan retoucheren op de buitenkant van het cabinet want dat is dezelfde kleur. Een tegenvaller. :(
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door Baron Shadow » 13 nov 2011, 18:44

Kun je niet eens bij een verfzaak navagen of die kleur kunnen mengen?
Mengen is zeker lastig als je het nog nooit gedaan hebt
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door zwartepanter » 13 nov 2011, 18:46

Da's wel minder goed nieuws Kristof, zeker nu je al zoooo ver staat...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Retoucheren met acrylverf

Bericht door g94 » 13 nov 2011, 19:36

Allez dat kan toch niet...

Moeilijk kleurtips te geven op basis van deze foto's. Maar mij lijkt dat blauw zeer nauw aansluitend bij de basiskleur die in de drukkerswereld 'reflex blue' wordt genoemd (ik ken de overeenkomstige RAL code niet). Zoals elke basiskleur is die niet te mengen, en het typische van deze kleur is dat er amper geel inzit (vandaar ook dat ze in CMYK niet te drukken is omdat cyaan te geel is), en misschien zal dat het probleem zijn: in jouw assortiment blauwen zit overal teveel geel, waardoor al je mengelingen die felheid van dat blauw missen. Om het donker genoeg te krijgen moet je er bovendien wellicht zwart bijvoegen en dan is de felheid wel helemaal weg. Enfin: my 2 cents...

Afbeelding

Plaats reactie