Restauratie Williams Fantastic

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Restauratie Williams Fantastic

Bericht door stEmE » 01 nov 2011, 17:07

Hoi iedereen,
Ik loop al een tijdje rond met het idee mijn Williams Fantastic (1972) eens deftig onder handen te nemen. Ik heb redelijk wat ervaring met restauratue van oldtimers (momenteel bezig met mijn geaccidenteerde Austin Healey 100/4), maar dit zou mijn eerste flipper worden die ik uiteen haal. Vermits een flipper uit hout opgebouwd is en niet uit metaal zoals mijn autootjes had ik toch nog enkele vraagjes voor jullie.
- Welke verven gebruiken jullie (airbrush)?
- welke clearcoats zetten jullie erop?
- Wat doen jullie met de decalls? Zijn die ergens te bestellen of moet ik die zelf (laten) drukken?
- Welke fillers gebruiken jullie om speelbordschade mee op te vullen?
Gelukkig is dergelijke oude kast nog redelijk straight-forward qua schildering (cabinet = 3 kleuren en speelveld een kleur of 8 ) met allemaal 'hard'-afgelijnde vlakken en moet ik niet te veel rekening houden met opgeprinte figuren zoals de latere kasten.

Groetjes,

Steven

PS : hopelijk kan ik hier binnenkort de eerste fotootjes posten van mijn 'projectje'
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door g94 » 01 nov 2011, 20:14

stEmE schreef:- Welke verven gebruiken jullie (airbrush)?
Ik gebruik Metal Craft en Ready Tex verven van Dr. Ph. Martins. Je kan die ook allemaal kopen bij Macaja Airbrush in Zeeland.
Deze verven zijn gebaseerd op lakken uit de autoindustrie, ze zijn dus perfect compatibel met clearcoat.
stEmE schreef:- welke clearcoats zetten jullie erop?
De lak die ik op mijn speelvelden laat zetten is 1 of andere 2-componentenlak van Dupont. Maar ik heb wel enkel ervaring met recente speelvelden die reeds een diamontplate of vergelijkbare lak hadden. Blijkbaar kunnen de moderne autolakken problemen geven bij oudere types speelveld, vooral bij inserts.
stEmE schreef:- Wat doen jullie met de decalls? Zijn die ergens te bestellen of moet ik die zelf (laten) drukken
Ik vrees dat je noch speelvelddecals noch kabinetdecals zal vinden voor zo'n oude kast.
stEmE schreef:- Welke fillers gebruiken jullie om speelbordschade mee op te vullen?
Isopon. Zie The Bashed Monster

Veel plezier en ik kijk al uit naar de foto's :)

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door stEmE » 01 nov 2011, 20:30

Hoi pascal,

bedankt voor je antwoordje :)
Ik had je foto's inderdaad al wel eens bekeken, maar nu ik er eindelijk zelf aan ga beginnen bekijk je ze toch even anders. Knap werk daar :respect:
De steun waar je je speelveld ingeklemd hebt, heb je die zelf gemaakt?
De decalls die je zelf print, wat voor soort papier gebruik je daarvoor en heb je er een speciale printer voor of is dat een gewone huis-tuin en keuken printer?
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door Cedric » 01 nov 2011, 21:14

Hoi Steven, voor de steun kan je hier eens kijken. Verder ook met een klein plan..
http://ericpinball.mijnbb.be/version-fi ... t2654.html

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door g94 » 01 nov 2011, 22:08

stEmE schreef:De steun waar je je speelveld ingeklemd hebt, heb je die zelf gemaakt?
Die heb ik gekocht van Rene Timmer - Hyperballs. Geen idee of hij er nog heeft.
stEmE schreef:De decalls die je zelf print, wat voor soort papier gebruik je daarvoor en heb je er een speciale printer voor of is dat een gewone huis-tuin en keuken printer?
Goede decals vinden is niet evident en volgens mijn ervaring zijn degene die je voor printdoeleinden in de handel vindt niet goed genoeg . Ik heb eens een probleem gehad met een AFM speelveld waar de decals na 9 lagen clearcoat plots losten... :shock: :cry:

Het materiaal waar ik tegenwoordig op print is ORACAL 640. Het is niet glanzend (ik ga ervan uit dat de clearcoat hierop beter hecht dan op glanzende decal), als je het aanbrengt hecht het niet te hard, je kan het nog herpositioneren als nodig, maar na een nacht kleeft het keihard.

Ik heb een Alps MD 5000 printer gekocht via Ebay. Dat is een oude printer (wordt al jaren niet meer gemaakt) en dat ding werkt met kleurcassettes. Het leuke is dat hij behalve CMYK ook wit kan printen. Maar hij is moeilijk te vinden en moet serieus gehackt worden om zelfs nog maar met windows XP te willen werken.

Als je het jezelf wil gemakkelijk maken (en er moet geen wit geprint worden) kan je ook hetvolgende doen: ik heb destijds een online shop gevonden die allerlei decals verkoopt. Ze maken echter ook custom prints. Als je hen een photoshop bestand bezorgt dan printen zij dat voor jou uit op transparante decal. De kwaliteit is zeer vergelijkbaar met wat je bij Classic Arcades kan kopen. Ik heb destijds zo enkele inserts laten printen voor mijn DM speelveld restauratie en dat was prima kwaliteit.

P

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door stEmE » 03 nov 2011, 10:08

Die speelveld-steun van Ericpinball ziet er wel handig uit. Ik denk dat ik mijn lastoestel nog eens ga insteken :)
Het plannetje is iets minder duidelijk, maar we komen er wel :madman:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door diesel64 » 03 nov 2011, 10:29

Ik heb de mijne zelf gemaakt.

Foto:

Afbeelding
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door stEmE » 03 nov 2011, 10:31

Ziet er ook mooi uit :respect:
Toch handig als je niet alleen met hout uit de voeten kan, maar ook een beetje met metaal hé :madman:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door diesel64 » 03 nov 2011, 10:36

stEmE schreef:Ziet er ook mooi uit :respect:
Toch handig als je niet alleen met hout uit de voeten kan, maar ook een beetje met metaal hé :madman:
Yup. Ik moet hem alleen nog verven. En nog kleinere klemmen kopen want die nu zijn wel bruikbaar maar een beetje groot. :lol:

En misschien ook nog iets vinden tegen het wiebelen, want dat durft ie nu soms wel doen (in de richting van de lengte dan toch, in de breedte is het geen probleem). Maar eigenlijk is dat niet zo erg, behalve bij het echt hard kuisen, waxen of schuren van het speelveld.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door diesel64 » 03 nov 2011, 10:48

Ohja nog een tip. Ik heb enkel de asbussen en de assen op maat laten maken. De rest is zelf gedaan.

Mijn tip is: zorg dat je as toch net ietsje kleiner is dan de asbus. Want bij het in mekaar lassen gaat de rotisserie toch sowieso wat verwringen, waardoor die niet meer 100% recht zal zijn en dus de assen ook gaan wringen in de bussen. Bij mij waren de assen exact dezelfde dikte als de binnendiameter van de bussen en dat heeft me aardig wat schuurwerk gekost om ervoor te zorgen dat ze, nadat de rotisserie in mekaar stond, ook nog wilden ronddraaien er in.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: Restauratie Williams Fantastic

Bericht door stEmE » 03 nov 2011, 11:00

Zet er gewoon een vetnippel in en spuit er af en toe wat vet in. Dan gaat het veel vlotter gaan.
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Plaats reactie