Speelveld overlay

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 26 mei 2014, 14:34

Ik heb een Williams Space Shuttle gekocht een tijdje geleden, deze heeft alleen een beroerd speelveld.
Na wat gezoek heb ik wat speelvelden gevonden in Amerika (reproducties) maar vind dit egt een te duur grapje.
Nu heb ik verschillende verhalen gehoord van een overlay voor over het speelveld.
Dit wil ik op vinyl gaan drukken, heeft iemand tips en trucs?
Is het slim om het oude speelveld volledig op te schuren? En wat zal het verstandigste zijn met betrekking tot de inserts? Het lijkt me het slimste om het op wit vinyl te printen via een printzaak hier in de buurt, maar dan zullen de inserts uiteraard niet doorzichtig zijn.

Ik sta open voor tips en heb deze ook hééél hard nodig! :mrgreen:

Thanks alvast!

Hier de foto voor de print. (uiteraard moeten er nog wat dingen aangepast worden in photoshop)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 27 mei 2014, 17:10

Ik heb het via een maat van me gedaan voor een centaur.
Speelveld kaal schuren en inserts verwijderen en mijn maat heeft die ook door een plotter uit de overlay laten snijden.
Verder heeft hij er daarna nog een mylar laag overheen gedaan voor de zekerheid.
Weet niet of het echt nodig is en heb helaas nog niet verder het speelveld opgebouwd dus kan verder niets over vertellen.
Staat volgens mij nog wel,wat info als je via google zoekt op pinball overlay.
image.jpg
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Speelveld overlay

Bericht door Gottlieb collector » 27 mei 2014, 19:13

Ziet er in elk geval erg netjes uit, heb je wel nog even werk met de inserts ;)

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 27 mei 2014, 19:39

Heb intussen het speelveld kaal gemaakt, ook de inserts zijn er compleet uit.
Nu wachten op mijn vinyl print en dan eens kijken of ik dit vlekkeloos op mijn veld krijg :D
Ik twijfel nu alleen nog wat het vervolg zal zijn. zoals bij die centaur misschien een mylar laag aanbrengen, of is het verstandiger om hem bij een maat een paar nette lagen cleancoat te laten aanbrengen?


Foto's volgen nog!

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 27 mei 2014, 21:24

Inserts zullen inderdaad wat werk geven maar dat heb je sowiezo.
Daarom is hij ook nog niet klaar .

Ik heb ergens gelezen dat clearcoat niet goed werkt op een overlay.
En al naar gelang materiaal is het misschien ook niet nodig om nog extra bescherming aan te brengen?
Je schijnt ook wel op te moeten letten met posts, zou kunnen gaan werken eronder na het aandraaien.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 27 mei 2014, 21:29

Hmm lastige keuze; mylar of clearcoat. misschien meer forummers die hier ervaringen in hebben?

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 27 mei 2014, 22:04

Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 28 mei 2014, 11:40

Ja. Heb daar heel veel info vandaan, die man heeft zijn ss echt tot in de puntjes opgeknapt.
Ik ben er denk ik toch over uit dat de clearcoat weinig grip zal hebben op een vinyl laag, misschien is een mylar laag wel de beste oplossing, zit daar toevallig nog verschil in? Waar ik die het beste kan kopen?

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Speelveld overlay

Bericht door Gottlieb collector » 28 mei 2014, 17:16

Ik zou ook geen clearcoat aanbrengen op een overlay ik vermoed dat dat niet goed komt.
Met posts aandraaien moet je ook oppassen bij een gelakt speelveld, vooral de kleine metal posts met dikke houtschroefdraad durft de clearcoat omhoog trekken als je niet goed te werk gaat .

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 28 mei 2014, 18:09

Gottlieb collector schreef:Ik zou ook geen clearcoat aanbrengen op een overlay ik vermoed dat dat niet goed komt.
Met posts aandraaien moet je ook oppassen bij een gelakt speelveld, vooral de kleine metal posts met dikke houtschroefdraad durft de clearcoat omhoog trekken als je niet goed te werk gaat .
Lijkt me inderdaad niet de beste manier. Ik denk dat ik een folie bestel bij Paul Niezing. http://www.niezing.nl (iemand bekend?) Denk dat die folie mijn probleem zomaar eens zou kunnen oplossen. Mochten er meer tips zijn; Altijd welkom!

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 04 jun 2014, 19:34

Even update;

Ik heb vandaag mijn afdruk besteld die word geprint op wit vinyl. Ik twijfelde nog wat ik boven op dit vinyl moest zetten voor bescherming, maar kreeg de tip van de drukker dat ze er een speciale laklaag overheen zetten die bestand is tegen UV en alle weersomstandigheden etc. Ik vermoed dat dit genoeg is ter bescherming.

Ik plaats binnekort de foto's van resultaat!

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 04 jun 2014, 21:29

Spannend hoor hoop dat het helemaal naar je zin zAl,zijn en je er een topkast van kan maken.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 24 jun 2014, 14:47

Even een update: krijg morgen mijn vinyl speelveld binnen, erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken!
Ben momenteel de plakresten+ restjes mylar aan het verwijderen van de inserts. Nu ik deze goed in beeld heb zie ik toch wat diepe krassen en oneffenheden zitten. Heeft iemand een goed adresje (in ned. Of belgie) waar ik losse inserts kan kopen? Zijn volgens mij vrij standaard maten.

Thanks vast

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Speelveld overlay

Bericht door HarrieD » 25 jun 2014, 12:24

Heb je die overlay van Ed bij toeval. Volgens mij had hij die ook gemaakt namelijk.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Speelveld overlay

Bericht door HarrieD » 25 jun 2014, 13:11

Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Speelveld overlay

Bericht door HarrieD » 25 jun 2014, 13:12

Hmmpf. was me iemand voor zie ik nu net.

Ik ben benieuwd naar het resultaat en je ervaringen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 25 jun 2014, 15:02

Nee, heb hem zelf compleet bij elkaar gefotoshopt.
Ik had zeer duidelijke foto's van alle delen, en heb dit simpelweg bij elkaar geplakt(met wat aanpassingen)
Ik heb contact gehad met Ed inderdaad, maar vond de prijs van 180(meen ik?) exc. Verzending vrij hoog. Dit kwam omdat hij geen exemplaren meer voorradig had, dus zelf nieuwe moest maken.
Heb hem bij een vriendin die bij een bedrukkings bureau werkt laten uitprinten voor 45 , en krijg als het goed is zo direkt een belletje dat hij gereed is.
Foto's van het hele proces volgen nog, aangezien ik via mijn ipad niet kan uploaden.

Groet,

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 25 jun 2014, 16:38

Spannend veel succes ermee.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 26 jun 2014, 22:05

Bijdeze de beloofde foto's. Ben erg tevreden met het print resultaat!

http://www.mijnalbum.nl/Album=E3HJRCFV#XRVBOSUR

Heb nog het nodige werk voor de boeg, verwacht nog wel wat struikelblokken betreft de inserts.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 26 jun 2014, 22:24

Netjes hoor ben benieuwd, met de inserts ben ik ook benieuwd.
Weet zelf ook eigenlijk nietbof ik nu allemaal nieuwe moet kopen of de oude schoonmaken erin zetten en denieuwe decals .erop
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 26 jun 2014, 22:34

Oude schoonmaken valt me erg tegen, heb bij sommige toch teveel schade gemaakt met het verwijderen van de mylar. Ik zit eraan te denken om ze nieuw te bestellen. Het probleem alleen is dat ik ze alleen kan vinden via de Usa, dit kost weer behoorlijk verzendkosten + ik kan die 'banaanachtige' tot noch toe nergens vinden. Mocht iemand adresjes weten of tips: let me know :D

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 26 jun 2014, 23:05

Zag een hoop vanavond bij best of pinball dus kijk daar eens
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 27 jul 2014, 12:37

Even een vervolg van de Space shuttle renovatie, aangezien ik eindelijk mijn inserts heb kunnen vinden!
De eerste stap na het bedrukken van de overlay was de bedrukking van de inserts uitsnijden met een chirurgenmesje. (zéér geduldig werk!)
Uiteraard ook de lijmresten verwijderd die nog waren achtergebleven.
Toen eindelijk de inserts binnen waren ben ik gelijk begonnen deze te monteren in het veld. Dit ging vrij gemakkelijk met een rubber hamer en een vlak stukje hout en wat houtlijm. Terwijl deze een aantal dagen aan het drogen zijn geweest, heb ik via Ebay de decal stickers besteld voor de inserts. Deze waren na een kleine week ook gearriveerd, en konden geplakt worden op de inserts. Ik ben erg blij met het resultaat!

Hier de foto's : http://www.mijnalbum.nl/Album=E3HJRCFV

De volgende stap is de laatste laag aanbrengen van de coat/vinyl laag bij de drukker.
Als dit gebeurd is kan eindelijk het veld weer volledig opgebouwd worden! Aangezien dit mijn eerste kast is die ik volledig gestript heb, zullen er nog wel wat vragen komen met betrekking tot het opbouwen. :roll:

Thomassen1
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 mei 2014, 18:54
Real name: Jelle
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Thomassen1 » 27 jul 2014, 21:22

Update: woensdag volgt de laatste laag.
Zal erna weer wat foto's schieten :)

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Speelveld overlay

Bericht door Baron Shadow » 27 jul 2014, 21:34

Ben zeer nieuwsgierig hoe die wordt hoor leuk om te volgen.
Ik zal naar aanleiding van jou ervaring okk maar eens mijn inserts gaan bekijken.
Heb wel al nieuwe decals ervoor liggen maar ging er dus eigenlijk vanuit dat ik de oude zou kunnen gebruiken.
Maar misschien inderdaad beter om ook nieuwe te kopen dus maar eens zien.
Project duurt bij mij toch al lang, eigenlijk voornamelijk ook omdat ik beetje koudwatervrees heb met overzetten van speelveld bekabeling etc.. En dan kwam er weer andere kast binnen die ik had gekocht en ging ik die weer schoonmaken en spelend maken etc... :roll:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

Plaats reactie