Next stop: the Twilight Zone !

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
robbie1976
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 mei 2013, 22:51
Real name: Rob Overdijk

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door robbie1976 » 20 jun 2013, 11:23

Petje af hoor, hier moet je echt een engelengeduld voor hebben. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Baron Shadow » 20 jun 2013, 12:37

Ik blijf dit toch ontzettend knap vinden.

Vraagje wat gebruik jij (of iemand anders die dit leest en gebruikt) voor die Treasure Cove set.
Ik zoek namelijk nog steeds eigenlijk wat ik daar het best voor aan kan schaffen aangezien mijn schroeftol niet goed werkt en de boormachine die ik heb te groot is om lekker mee te werken.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 20 jun 2013, 15:52

robbie1976 schreef:Petje af hoor, hier moet je echt een engelengeduld voor hebben. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.
:D dankjewel, het vraagt inderdaad veel tijd en veel geduld. Bij dit soort renovaties kan je écht niet rushen, dat wreekt zich later toch.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 20 jun 2013, 16:53

Baron Shadow schreef:Ik blijf dit toch ontzettend knap vinden.

Vraagje wat gebruik jij (of iemand anders die dit leest en gebruikt) voor die Treasure Cove set.
Ik zoek namelijk nog steeds eigenlijk wat ik daar het best voor aan kan schaffen aangezien mijn schroeftol niet goed werkt en de boormachine die ik heb te groot is om lekker mee te werken.
Een simpele handschroefboormachine, eentje met regelbaar toerental. Geen klophamerboormachine, die gaan veel te snel. Je wilt het speelveld niet verbranden hé.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Baron Shadow » 20 jun 2013, 17:59

moversteyns schreef:Een simpele handschroefboormachine, eentje met regelbaar toerental. Geen klophamerboormachine, die gaan veel te snel. Je wilt het speelveld niet verbranden hé.
Maar toch geen accu boormachine maar gewoon bedraad of wel?
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 20 jun 2013, 21:01

Accu boormachine, niks al te speciaal, eentje van Black&Decker. Keuze genoeg in de Gamma, Brico, Hubo enz.

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Baron Shadow » 20 jun 2013, 22:05

Ok, werd mij laatst gezegd dat die waarschijnlijk geen power genoeg hebben voor langer constant draaien maar dat is dus niet zo. Zal ik eens kijken want dat werkt wel makkelijker als met een snoer lijkt me.
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 21 jun 2013, 19:31

Als je het polijstproduct (of Novus) hebt aangebracht, best op een lage snelheid beginnen polijsten, anders vliegen de klodders product in het rond (been there...)

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door g94 » 21 jun 2013, 22:37

Mij hebben ze geleerd: geen hoge toerentallen, nooit lang op dezelfde plaats polijsten, schijf in beweging houden. Ik heb de indruk dat deze jongen goed bezig is:


rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door rebelish » 22 jun 2013, 21:16

hoge toeren is enkel goed als je bv een wagen die serieus dof is geworden terug weer bling bling wilt hebben.
als er maar nog nieuwe lak opzit dan op een traag toerental.

natuurlijk is het te zien welke machine je gebruikt een rotary of een dual action.
bij een rotary nooit lang op dezelfde plaats blijven, kans is groot dat je door de lak zal polijsten en de lak verbranden.
bij een dual action mag je langer op 1 plaats polijsten.
en zoals op het filmpje bewegen van link naar recht of omgekeerd.
en de machine zijn werk laten doen, nooit met volle macht op duwen.

op een boormachine is dit te doen, als je eentje hebt met wat power achter + lion-li batterijen.
anders ga je heel lang bezig zijn.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 08 jul 2013, 21:24

Korte update deze keer...

Alle assemblies werden gedemonteerd en binnengebracht om te verzinken (bij Chromage Vleminckx in Hasselt http://www.chromagevleminckx.com/):
Afbeelding

Het resultaat is de moeite (de kostprijs ook :? , duurder dan verwacht):
Afbeelding
Afbeelding

Volgende stap was de 1e kabelboom (lampjes) in de vaatwasser steken en laten kuisen (korte cyclus, niet laten drogen in het toestel). Goed uitkijken dat er geen kabels kunnen vast geraken in het mechanisme van de vaatwasser:
Afbeelding

Nadat alle connectoren uitgeblazen waren en de kabelboom helemaal droog was, het boeltje terug geplaatst. Merk op dat ook alle vergeelde kabelbinders vervangen werden door nieuwe exemplaren:
Afbeelding

Nieuwe coil labels uitgeprint op speciale heavy-duty Avery etiketten (http://www.avery.nl/avery/nl_nl/Product ... 775_20.htm), niet goedkoop maar wel heel goede kwaliteit. Nieuwe labels maken een heel verschil ! Met dank aan Peter van http://www.inkochnito.nl voor de labels:
Afbeelding

Een overzichtje... Ondertussen werd ook de 2e kabelboom geplaatst (switches) na eerst de vaatwasser doorstaan te hebben. Ik had alle microswitches ingepakt in zakjes en goed dichtgebonden maar er is toch nog water binnen gedrongen, dus heb ik alle microswitches vervangen door nieuwe exemplaren: een immens soldeerwerk, blij dat ik daar van af was! Ook iedere switch getest op zijn backbox connector om te zien of ze allemaal wel werken en goed contact maken.
Afbeelding

Het popbumper gedeelte is een echte pain-in-the-ass om terug te monteren :evil: En ik had helemaal geen zin om die nietjes terug in het speelveld te schieten... Mijn oplossing, afgekeken van Ed Cheung http://www.edcheung.com/album/album08/pinball/tz.htm: een grote rondel met schroef erdoor waarmee ik de draden van de lampjes vastklem.
Afbeelding

Dat is het voorlopig. Volgend fotoreeks zal de heropbouw van de bovenkant van het speelveld worden.
Laatst gewijzigd door moversteyns op 15 mar 2015, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Mentara » 09 jul 2013, 10:01

Wat is uiteindelijk het verschil tussen metalen onderdelen laten verzinken en de tumbler? Of zelfs met de hand opschuren?

Behalve de kostprijs dan. :D

Dat is een propere onderkant van het speelveld geworden ondertussen. :good:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door David Pinball Wizz » 09 jul 2013, 10:43

Het opnieuw verzinken is eigenlijk een anti oxidatie/roestlaag die (terug) op de onderdelen komt.

Iemand die tumbled verwijderd dus die laag.

Bij ball rails is dit anders, omdat dit inox is, terwijl assy's dat niet zijn.
IFPA Country Director Belgium

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 15 mar 2015, 20:14

Ondertussen heb ik niet stilgezeten, dus na héél lang weer een update.

Verdere opbouw van de onderzijde van het speelveld. In een eerdere post heb ik verteld dat ik alle microswitches heb vervangen door nieuwe exemplaren. Om het terugplaatsen wat te vergemakkelijken heb ik alle kabels van de switches voorzien van een etiket met de switchnummer en zijn locatie, zoals je kan zien in deze foto
Afbeelding

De ball through is een allegaartje van switches. Dankzij deze foto was het terugplaatsen een stuk makkelijker.
Afbeelding

En zo ziet het er uit na gedeeltelijke montage:
Afbeelding

De bekleding van de houten latjes kwam op veel plaatsen los, dus heb ik nieuwe bekleding geplakt. Ik heb die bekleding ooit eens in de Gifi gevonden, meteen een voorraadje ingeslagen :) . Om te weten welke schroeven waar moeten, heb ik maar een foto gemaakt:
Afbeelding

De slingshot plastics werden voorzien van transparante protectors, die net ietsje groter zijn de slingshot plastics. Er zit een duidelijke opening tussen de protector en de eigenlijke slingshot plastic, je mag deze plastics niet tegen mekaar monteren!
Afbeelding

Alle ballguides werden opgeschuurd, maar om dit vlotjes te kunnen doen moesten eerst die bevestigingsdingetjes afgehaald worden. Met een ijzerboor de rivetten uitgeboord, daarna terugrivetten.
Afbeelding

Ik weet niet meer exact welke korrel ik gebruikt heb, maar het schuren is in 4 stappen met telkens verschillende korrel gebeurd. Uiteindelijk geëindigd met 1000 grit nat schuren.
Afbeelding

Ook de uitgang van de ball through werd voorzien van een hele dunne protector. De plakband was enkel om het vastschroeven wat te vergemakkelijken.
Afbeelding

Opschuren van metalen ramps: voor en na :o Het was veel werk maar zeker de moeite waard! Ook niewe ramp flaps gestoken.
Afbeelding
Afbeelding

Aan cosmetische mods doe ik niet zo fel mee, voor mij dus geen Uncle Fester in de Chair op TAF bijvoorbeeld. Hier dus een functionele mod om de Slot Machine target, plastic én scoop te beschermen: een ijzeren staaf achter de standup switch. Omdat deze switch heel vooraan op het speelveld staat, krijgt-ie het dus hard te verduren en kan-ie naar achter buigen. Daardoor kunnen er luchtballen ontstaan die dan op hun beurt de plastic kapot maken en dan tegen de scoop geprojecteerd worden. Simpele en goedkope mod!
Afbeelding

Dit printplaatje bevindt zich aan de kickout van de ball through en is vaak kapotgehackt. Het mijne was niet minder... De spoel op deze print detecteert of de bal die klaar ligt om uitgekickt te worden een gewone bal is of de Powerball. Ook door de trillingen wiegelt de hele assembly zich los, waardoor de schroeven niet meer houden enz. Na lang zoeken een repro printje gevonden, nu alleen nog monteren en de juiste afstand afregelen.
Afbeelding

Alvast een overzichtsfoto van de gedeeltelijk gemonteerde bovenkant:
Afbeelding

In de volgende posts komen het mini-speelveld, de klok en de cabinet aan bod.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Gottlieb collector » 16 mar 2015, 14:15

top ! mag gezien worden ;)

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door diesel64 » 16 mar 2015, 14:18

Goe bezig, Michel! :respect:

Doet me zin krijgen om misschien toch opnieuw met restauratie te beginnen... :madman:
No shirt. No shoes. No pinball.

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door kletmarjet » 16 mar 2015, 14:25

dat wordt een nieuwe :clap: :clap: :clap:
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door HarrieD » 16 mar 2015, 15:54

diesel64 schreef:Goe bezig, Michel! :respect:

Doet me zin krijgen om misschien toch opnieuw met restauratie te beginnen... :madman:
Misschien? Ik vind dat er te weinig restauraties zijn de laatste tijd.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Eddy
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 mar 2012, 17:17
Real name: Eddy
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Eddy » 16 mar 2015, 16:34

Waar kan je fijn schuurpapier (1000 en +) vinden? In de plaatselijke Hubo gaat het maar tot 600 of zo.

Gebruikersavatar
Cyberdome25
Berichten: 135
Lid geworden op: 05 okt 2013, 22:27
Real name: Jeroen
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Cyberdome25 » 16 mar 2015, 17:37

Super!

Ziet er zeer mooi uit....
In play: DialedIn LE, Hobbit LE, No Fear, LOTR, POTC, Iron Maiden, Deadpool, Stranger Things, Junkyard, Sopranos, Comet, Medusa

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door markske » 16 mar 2015, 19:52

Eddy schreef:Waar kan je fijn schuurpapier (1000 en +) vinden? In de plaatselijke Hubo gaat het maar tot 600 of zo.

deftige autoshop in je buurt ;)
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
Cyberdome25
Berichten: 135
Lid geworden op: 05 okt 2013, 22:27
Real name: Jeroen
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Cyberdome25 » 16 mar 2015, 20:23

Ik heb het hier besteld:

http://verf24.nl/schuurmiddelen-c-6/3m- ... -vel-p-596

korrel tot 2500

gr,

Jeroen
In play: DialedIn LE, Hobbit LE, No Fear, LOTR, POTC, Iron Maiden, Deadpool, Stranger Things, Junkyard, Sopranos, Comet, Medusa

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 16 mar 2015, 23:39

Next stop: het mini-speelveld!

Veel kapot gedraaide en geoxideerde schroeven, ook de doorzichtige posts waren zo fel aangedraaid dat sommigen onderaan gebarsten waren. Geen nood, die schroeven en posts werden toch vervangen.
Afbeelding

Typisch... Magna-Flip plastic in 2 gebroken. Ook hier een nieuwe plastic én een protector achter de plastic geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding

Onder het kartonnen plaatje zit aardig wat bijeen aan kabels, connectors en lampjes.
Afbeelding

Duidelijk zichtbaar de afdrukken van de veel te vast aangedraaide plastic posts.
Afbeelding

Aanrader: Cliffy Protectors! Ze kosten wat maar dan heb je er ook wat voor in de plaats :) En als je een hele set koopt voor 1 kast geeft Cliffy korting :D
Afbeelding

Na alles gekuist en teruggeplaatst te hebben: een cosmetische mod die je jammer genoeg niet meer gaat zien... Ik heb de originele kartonnen afscherming vervangen door een plastieken doorzichtige versie. Kan je het binnenwerk zien :)
Afbeelding

En hier links op de foto zie je een lange Cliffy protector die de zijkant van het speelveld beschermt tegen luchtballen zodat het hout niet beschadigd geraakt.
Afbeelding

Volgende halte is de klok herbouwen!

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 17 mar 2015, 00:30

Next stop: de klok!

De klok op mijn TZ was nog volledig werkend, én dit zelfs zonder ventilatiegaatjes bovenaan in de behuizing. Maar cosmetisch zag-ie er niet uit: kapotte en geoxideerde schroeven, bekrast frontpaneel, bekraste behuizing, hackwerk aan de printplaten, ...

Toch maar gekozen voor een complete rebuild: nieuwe behuizing, frontpaneel, schroeven én printplaat (hierover zodadelijk meer).

Gouden raad als je de klok demonteert: zorg dat de wijzers op 12 uur staan! Als dit niet gaat wegens kapotte motor of zo, noteer dan de stand van de wijzers.
Afbeelding

Dit is het nieuwe printje gemaakt door Ingo Kramer uit Duitsland, handgemaakt op bestelling voor zo'n €70 (als ik me niet vergis). Alle andere reproprinten zijn gebaseerd op een dubbele printplaat, maar deze print niet! Alle onderdelen zitten op 1 print zodat er geen vervelende interconnector aan de pas komt.
Afbeelding

Legio voordelen:
1. De IC's, LEDs en Opto's (aan de voorzijde) zitten in sockets, dus makkelijk te vervangen.
2. Bij je bestelling kies je welke LEDs je wilt: wit, warmwit, gekleurd.
3. Status-LEDs aan de linkerbovenzijde voor de Opto's (uitschakelbaar door een weerstandbrug te hersteken).
4. Status-LED aan de rechterbovenzijde voor de stroomtoevoer (uitschakelbaar door een jumper te hersteken).

De Opto's aan de onderzijde zitten niet in sockets (maar dat is ook niet nodig):
Afbeelding

Dit zijn dus de status-LEDs aan de voorzijde voor de 8 Opto's. Uitschakelbaar door de zwarte weerstandsbrug er net onder uit te nemen. Deze kan je dan links onder 'parkeren' op de print. Als je de vorige foto's bekijkt zie je wel waar-ie moet komen, en dan zie je gelijk ook dat de 'parkeer'socket aan de achterzijde van de print geen verbindingen heeft met andere stroombaantjes. Hier is goed over nagedacht!
Afbeelding

Deze schijf draait aan de achterzijde van de klok, de stukjes onderbroken cirkel passeren langs de 4 Opto's. Als de grote en kleine wijze op 12 uur staan, dan staat de schijf zoals in de foto.
Afbeelding

Heel de tandwielenkast werd uiteen gedraaid (en veel foto's gemaakt!), gereinigd (wat een smeerboel was me dat!), terug voorzien van teflon smeermiddel en gemonteerd. Uitkijken van de borgringen niet kwijt te geraken bij het demonteren (dit gebeurt sneller als je denkt, been there...)!
Afbeelding

Teflon smeermiddel heb ik gevonden bij de autospeciaalzaak. Goed spul!

Na de montage heb ik met een labovoeding de motor getest en gecheckt of alles vlotjes draaide zonder strubbelingen. Het testen van de eigenlijke print zal pas kunnen gebeuren als de kast helemaal terug in elkaar steekt.

Helaas geen foto gemaakt van de herbouwde klok :( Dat komt nog wel :)

Next up: de cabinet!
Laatst gewijzigd door moversteyns op 15 sep 2015, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Akuma2000
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2015, 16:21
Real name: Freddy

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Akuma2000 » 17 apr 2015, 11:52

Wowie goed werk man, prachtig om te zien!!!

Plaats reactie