Next stop: the Twilight Zone !

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 16 jun 2013, 21:35

In de lente van 2011 ben ik begonnen aan mijn meest grondige renovatie/shop job tot nu toe: een complete renovatie van backbox, cabinet en speelveld van Bally's Twilight Zone http://www.ipdb.org/machine.cgi?id=2684.

Nadat de backbox helemaal klaar was, en het speelveld helemaal gedemonteerd was (zowel boven- als onderzijde), heeft de renovatie een jaar stilgelegen wegens allerlei omstandigheden. Inmiddels zijn we 2013 en heb ik de draad terug opgepikt :P . Gelukkig helpen de vele foto's om alles terug op zijn plaats te krijgen, maar soms blijft het toch twijfelen en puzzelen... Twilight Zone is niet voor niks één van de meest complexe kasten qua opbouw en techniek.

In de volgende posts wil ik jullie een overzicht geven van de grondigheid van de renovatie. Het blijft een work-in-progress, het einde is nog lang niet in zicht.

Aan iedereen die een dergelijke project wil beginnen, alvast volgende tips:
  • Alvorens de kast uiteen te draaien, zorg dat-ie volledig werkend is (of dat je tenminste noteert wat er niet werkt, lampjes tellen niet mee, die vervang je toch zowiezo). Kwestie van te weten wat de staat van de kast was voor je begint te demonteren.
  • Neem foto's, veel foto's. En als je denkt genoeg foto's gemaakt te hebben, maak er dan nog maar een paar bij. Ik maak meestal 3 foto's per onderdeel: hoe het er uitziet gemonteerd, gedemonteerd en de individuele onderdelen.
  • Voor bepaalde onderdelen zoals posts, schroeven, hex posts is het handig om een foto te maken van het onderdeel samen met een meetlat. Als je dan onderdelen van verschillende lengtes in een tumbler gooit, heb je het daarna een heel stuk makkelijker om het juiste onderdeel van de betreffende assembly terug te vinden. Afgaan op de (Engelse) maten in de handleiding is een bron van frustratie.
  • Maak duidelijke overzichtsfoto's.
  • Zorg dat je foto's scherp zijn. Niets zo vervelend als maar 2 of 3 foto's van de popbumpers te hebben om dan later vast te stellen dat de foto's onscherp zijn (been there...)
  • Stop als je moe begint te worden. Als je toch door doet zul je fouten maken.
  • Werk systematisch. Als ik bijvoorbeeld microswitches of standup targets vervang, dan test ik met een multimeter aan de connector die naar de backbox gaat of de switch wel degelijk registreert na vervanging. Assemblies kan je ook testen door een labovoeding te koppelen aan de juiste pinnen van de connectors (zie de handleiding hiervoor). Op die manier ben je zeker dat er geen kabelbreuken zijn tussen connector en spoel. Al geeft die labovoeding waarschijnlijk geen 50V, soms is 12V al voldoende om de spoel te horen aantrekken. Sommige spoelen zijn daisy-chained, hou daar rekening mee.
  • Heb ik al gezegd van veel foto's te maken?
Let's get started: de backbox.

Allereerst het oude Insert Panel: vergeelde en kapotte switch- en lamp matrix schema's, beschadigd hout.
Afbeelding

Een bovenfrees en wat hout in dezelfde dikte gekocht, en nafrezen maar!
Afbeelding
Afbeelding

Light sockets overgezet, kabelboom gekuist, nieuwe gelamineerde schema's en een nieuwe connector. Aan de voorkant ook een nieuwe "High Voltage" sticker geplakt:
Afbeelding

Een must-have is een ultrasonische reiniger, gekocht voor zo'n € 80 bij Conrad:
Afbeelding

Een voorbeeldje: deze transparante plastic was erg vergeeld, een minuutje of 4 in de ultrasoon reiniger en voilà. Ook schroeven en andere metalen onderdelen komen er als nieuw uit:
Afbeelding

Klaar om te schuren!
Afbeelding
Afbeelding

Beschadigd hout wordt opgevuld en opgeschuurd:
Afbeelding
Afbeelding

Na een grondlaag en 3 lagen verf kunnen de decals er op. Merk op dat de Caution-tekst op de achterzijde ook een decal is (ooit gekocht bij Jeff McAfee van ClassicArcades op eBay.com):
Afbeelding

Na reiniging in de tumbler en/of de ultrasoonreiniger, montage van de verschillende onderdelen. Nieuwe ground-draad, nieuw gelamineerd Fuse List schema:
Afbeelding

Nieuwe flatcables geïnstalleerd ($20 bij GPE). Het eindresultaat:
Afbeelding

Nadien werd de kop terug gemonteerd en alle kabels aangesloten. Iedere printplaat werd afzonderlijk gekuist, teruggeplaatst en getest alvorens de volgende print onder handen te nemen. Toen ik bezoek kreeg van een mede-flipperliefhebber uit Hasselt, was de eerste reactie: "How jong, zo proper! Je kan er gewoonweg van eten!" :mrgreen:

Voor diegenen die nu nog niet in slaap liggen met mijn rambling: wordt vervolgd!
Laatst gewijzigd door moversteyns op 15 mar 2015, 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door g94 » 16 jun 2013, 22:33

:clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Avatar » 17 jun 2013, 05:29

Maaaaachtig !!!
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door zwartepanter » 17 jun 2013, 11:13

Superb! :good:

kletmarjet
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 okt 2012, 08:51
Real name: dimitri
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door kletmarjet » 17 jun 2013, 11:24

i'm impressed :respect: :respect: :good:
The difference between a man and a boy is the price of his toys

Gebruikersavatar
Stan
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 okt 2011, 14:23
Real name: Stan Wydooghe
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Stan » 17 jun 2013, 12:23

Prachtig werk Michel !

Ooit wil ik ook mijn TZ zo aanpakken. Ik zal je topic met veel aandacht volgen.
Zo te zien hou je wel van het betere - en kwaliteitsvolle - werk!

Doe vooral zo verder !
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door HarrieD » 18 jun 2013, 11:36

Goed bezig! :good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Baron Shadow
Berichten: 1647
Lid geworden op: 17 aug 2011, 18:50
Real name: Ruud Kooij
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Baron Shadow » 18 jun 2013, 12:16

Schitterend hoor mijn complimenten ziet er netjes uit
Mijn Centaur project heeft helaas ook al zolang stil gelegen :oops:
Take my advice...I don't use it anyway....

Gameroom:Amigo,Fireball,Old Chicago,Wizard,The Shadow, Iron Maiden Pro, Virtual Pinball cabinet,MAME cabinet.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 jun 2013, 19:09

Stan schreef:Prachtig werk Michel !

Ooit wil ik ook mijn TZ zo aanpakken. Ik zal je topic met veel aandacht volgen.
Zo te zien hou je wel van het betere - en kwaliteitsvolle - werk!

Doe vooral zo verder !
Bedankt! Als je ooit aan je TZ begint, en je hebt extra foto's nodig of info over wat onderdeel nu ook al weer waar gaat, dan laat je het maar weten hé!

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 jun 2013, 19:25

Zonet mijn foto's op Flickr een beetje gereorganiseerd... Alle foto's staan nu in 1 set, wat het makkelijker maakt om de foto's chronologisch weer te geven: http://www.flickr.com/photos/michelover ... 200410456/

Gebruikersavatar
Jiggy
Berichten: 728
Lid geworden op: 21 jun 2012, 08:22
Real name: Jiggy
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Jiggy » 18 jun 2013, 19:42

moversteyns schreef: Bedankt! Als je ooit aan je TZ begint, en je hebt extra foto's nodig of info over wat onderdeel nu ook al weer waar gaat, dan laat je het maar weten hé!
Volgens mij is hier een site voor, waar van allerlei kasten vanuit allerlei hoeken foto's zijn gemaakt van boven en onder het speelveld in detail van onderdelen en hoe dingen gemonteerd zijn, met welke schroeven etc.

Ik kan me alleen de naam niet meer herinneren, zal eens zoeken zo

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 jun 2013, 19:52

Jiggy schreef:Volgens mij is hier een site voor, waar van allerlei kasten vanuit allerlei hoeken foto's zijn gemaakt van boven en onder het speelveld in detail van onderdelen en hoe dingen gemonteerd zijn, met welke schroeven etc.

Ik kan me alleen de naam niet meer herinneren, zal eens zoeken zo
http://www.theteardown.com/ :D

De foto's van een Firepower kast heb ik geplaatst :mrgreen:

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 jun 2013, 19:56

Een nieuwe update...

Zo zag de Rocket Kicker eruit: kromme kicker, verkeerd geplooide switch:
Afbeelding

Deze plastic was in 2 gebroken, en dan wat plastic eronder geplakt om het boeltje bijeen te houden:
Afbeelding

Het demonteren gaat langzaam vooruit:
Afbeelding

De zwarte zelfklevende plastic rond alle hout komt los; alle plastic zal verwijderd worden en nieuwe geplakt:
Afbeelding

Stof, vuiligheid en nog meer vuiligheid:
Afbeelding

Ball tracks... met een 'magic sponge' zullen die er uitgeschuurd worden:
Afbeelding

High-traffic area, die pop bumpers...
Afbeelding

Alles mooi gedemonteerd, wat bijeen hoort in zakjes gestoken. Merk de nieuwe doorzichtige ramp op onderaan.
Afbeelding

Na het grondig kuisen, klaar om te 'polishen' met de "Ultimate Playfield Cleaning and Polishing Kit" van TreasureCove (http://www.treasure-cove.net/PolishingKit.htm):
Afbeelding

Het resultaat na een half uurtje:
Afbeelding

De onderkant van het speelveld. Eerst wou ik deel per deel demonteren en kuisen, terugplaatsen en het volgende deel doen. Na lang twijfelen toch maar de knoop doorgehakt: alles eraf!
Afbeelding

Alle onderdelen op min of meer dezelfde plaats teruggelegd op een tafel, zeer handig om later assemblies terug te vinden:
Afbeelding

Omdat de ball trough een allegaartje aan switches is, en vrij complex is van opbouw, heb ik alle onderdelen met potlood omrand en dan een foto gemaakt. Geloof me, als alles gedemonteerd is en er enkel nog schroefgaten overblijven is het erg makkelijk om je te vergissen bij het terugplaatsen van light sockets, switches, enz. De onderkant wordt toch nog opgeschuurd en gevernist, dus van die potloodlijnen zie je toch niets meer (behalve op foto :mrgreen: ):
Afbeelding

Afstanden meten... en op een groot uitgeprinte overzichtsfoto noteren. Alle truukjes helpen om later alles terug te kunnen plaatsen:
Afbeelding

Vuil...
Afbeelding

Opgeschuurd, proper en gevernist. Waarom vernissen? Dan is het hout volledig dicht, kan er geen zwart stof meer in het hout dringen, en kan je eventueel met een vochtige doek het vuil afnemen (en het blinkt ook zo lekker :D ).
Afbeelding

En de heropbouw begint:
Afbeelding

Protectors van Cliffy (http://www.passionforpinball.com/):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

That's it for now. Stay tuned!
Laatst gewijzigd door moversteyns op 15 mar 2015, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Eric » 18 jun 2013, 22:07

Super werk :respect:

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 jun 2013, 22:47

Bedankt aan allen voor de toffe reacties!

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door sake » 19 jun 2013, 07:23

Ziet er goed uit! Heb je het speelveld nog geretoucheerd?
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 19 jun 2013, 08:39

sake schreef:Ziet er goed uit! Heb je het speelveld nog geretoucheerd?
Nee, dat was niet nodig. De enige schade was aan een paar switches en scoops, maar die schade is verborgen onder protectors. Ik ben wel handig in bijschilderen maar hout opschuren en opvullen, dat is niet mijn sterkste kant.

Soms moet je een beetje toegevingen doen. Ik wist dat als ik het hout zou opschuren en opvullen dat ik het misschien erger zou maken. Een protector erover om het niet erger te maken is dan een goed compromis, zeker als de protector de schade ruimschoots bedekt.

De meningen over die protectors zijn uiteenlopend, van 'mooi' tot 'spuuglelijk'. Maar daar trek ik me niks van aan.

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Mentara » 19 jun 2013, 10:02

Die protectors vind ik echt niet lelijk, integendeel. 't Is een hele mooie oplossing voor wat jij wenst van je flipperkast te maken. Ik ben fan! :good:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door HarrieD » 19 jun 2013, 11:13

moversteyns schreef:
Nee, dat was niet nodig. De enige schade was aan een paar switches en scoops, maar die schade is verborgen onder protectors. Ik ben wel handig in bijschilderen maar hout opschuren en opvullen, dat is niet mijn sterkste kant.

Soms moet je een beetje toegevingen doen. Ik wist dat als ik het hout zou opschuren en opvullen dat ik het misschien erger zou maken. Een protector erover om het niet erger te maken is dan een goed compromis, zeker als de protector de schade ruimschoots bedekt.

De meningen over die protectors zijn uiteenlopend, van 'mooi' tot 'spuuglelijk'. Maar daar trek ik me niks van aan.
Zelf vind ik die protectors ook spuuglelijk, maar zoals je zelf al zegt: als je niet goed bent in retoucheren, dan kun je je speelveld enkel verneuken, en dan is een protector zo gek nog niet. Zelf zou ik zo'n protector alleen gebruiken op plekken waar het niet of nauwelijks zichtbaar is.

Je hebt gelijk overigens, mijn mening voegt niets toe aan jouw kast, dat kan alleen jouw eigen mening doen.

Veel succes met de restauratie werkzaamheden. Knap werk tot nu toe!
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 19 jun 2013, 13:49

Als ik eens veel tijd en goesting heb, zal ik op een oud sloop-speelveld eens proberen van hout op te vullen en te schuren en te herschilderen enz, zoals die mannen bijvoorbeeld doen: http://www.treasure-cove.net/Playfield% ... ations.htm

Verf retoucheren kan ik dan weer wel, daar heb ik het geduld, de vaste hand en een hele hoop modelbouw-verfpotjes voor. Een voorbeeldje van wat ik ooit bijgewerkt heb:

Afbeelding

Daar ben ik toch enkele uren aan bezig geweest 8-)

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door zwartepanter » 19 jun 2013, 16:11

Nice! :clap:

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door sake » 19 jun 2013, 16:57

moversteyns schreef:De meningen over die protectors zijn uiteenlopend, van 'mooi' tot 'spuuglelijk'. Maar daar trek ik me niks van aan.
Ik ken die protectors niet maar het lijkt mij ideaal om toch je speelveld netjes te houden.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door markske » 19 jun 2013, 21:51

:shock: ik zou nog niet weten hoe er aan te beginnen, knap werk :respect:
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 19 jun 2013, 22:53

markske schreef::shock: ik zou nog niet weten hoe er aan te beginnen, knap werk :respect:
Bedankt! Eenmaal je begint te demonteren valt het allemaal wel goed mee eigenlijk. Het helpt uiteraard als je je kast qua spel goed kent zodat je weet waar welke switches enzo staan.

Lezen van de handleiding helpt ook veel; en daarmee bedoel ik: opzoeken waar bepaalde assemblies staan, hun referentienummers (bijvoorbeeld A-16366) verderop in de handleiding zoeken, op de detailtekeningen kijken hoe de assembly in elkaar zit, kleurcodes van kabels leren lezen (zowel op de kast als in de solenoid/switch/lamp matrix schema's alsop de bedradingsschema's).

Als je dan eenmaal begint te demonteren, merk je aan de kabelboom dat er 3 grote 'bomen' zijn: kabelboom switches, kabelboom lampjes, kabelboom spoelen & flashers & assemblies.

Voor dat ik aan de demontage begon, was ik (af)geschrokken door de hoeveelheid kabels en de grote warboel onder het speelveld. Maar als je dan rustig aan begint te demonteren, nota's en/of foto's maakt, dan zie je al snel in dat alles zeer logisch in elkaar zit. Vooral nu ik alles terug aan het plaatsen ben, en ik quasi iedere kabel in m'n handen heb gehad en opgezocht waar-ie voor dient, kan ik gerust zeggen dat de algemene opbouw eigenlijk simpel is.

Je kan niet meer hands-on gaan als dit. Maar ik verzeker je: als je dit doorstaan hebt, dan ga je de techniek en electronica van je kast een stuk beter begrijpen!

Gebruikersavatar
MeesterPieter
Berichten: 541
Lid geworden op: 16 mei 2012, 22:00
Real name: MeesterPieter
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door MeesterPieter » 20 jun 2013, 08:16

moversteyns schreef:Als ik eens veel tijd en goesting heb, zal ik op een oud sloop-speelveld eens proberen van hout op te vullen en te schuren en te herschilderen enz, zoals die mannen bijvoorbeeld doen: http://www.treasure-cove.net/Playfield% ... ations.htm

Verf retoucheren kan ik dan weer wel, daar heb ik het geduld, de vaste hand en een hele hoop modelbouw-verfpotjes voor. Een voorbeeldje van wat ik ooit bijgewerkt heb:

Afbeelding

Daar ben ik toch enkele uren aan bezig geweest 8-)
nice, enkele uren haha dat haal ik met een week nog niet :lol:
Back to the Future
Arduino zelfbouw project

Plaats reactie