Next stop: the Twilight Zone !

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
Scaryflippers
Berichten: 425
Lid geworden op: 14 jan 2013, 17:28
Real name: Timmy
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Scaryflippers » 29 apr 2015, 19:58

mooi bezig nu nog blijven volhouden tot het einde :good: :good:

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 30 mei 2015, 22:32

Volhouden begint moeilijk te worden, het wordt hoog tijd dat die kast afgewerkt geraakt. Heb er niet meer zo veel zin in, omwille van een paar (kostelijke) tegenslagen en omdat er geen einde in zicht lijkt. Ik zou natuurlijk wat minder grondig kunnen opkuisen, maar dat zou zonde zijn vergeleken met het reeds geleverde werk.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 30 mei 2015, 23:41

Next stop: de cabinet! (deel 1)

Het werkje (of beter: karwei) waar ik écht tegenop keek. Ik heb een hekel aan houtbehandeling, verven en schuren, dus mijn motivatie om er aan te beginnen was ver zoek.

De originele tekening op de cabinet was op meerdere plaatsen bekrast en verkleurd, dus die moest er af.
Afbeelding

Na de hele cabinet leeggemaakt te hebben, heb ik de decals van de voor- en zijkanten er af geschuurd.
Afbeelding

Verwijderen door schuren vlotte niet, dus heb ik de andere zijde met een heteluchtpistool ontdaan van de tekening. Dat ging een stuk vlotter! De stickers aan de achterzijde heb ik ook nog verwijderd, deze zullen vervangen worden door reproductiestickers. Ik heb ook een reproductiesticker (laten maken) met het juiste serienummer en de juiste fabricagedatum.
Afbeelding

Alleen de tekst met patentnummers heb ik laten staan, aangezien deze rechtstreeks op het hout gespoten is.
Afbeelding

Ook de onderkant werd opgeschuurd voor dat nieuwer-dan-nieuw uitzicht. De onderkant werd voorzien van een vernislaagje zodat eventueel nieuw vuil niet in het hout kan trekken.
Afbeelding

De binnenzijde werd eveneens opgeschuurd om opnieuw te schilderen. Dit schuren moest niet zo grondig gebeuren, als er nog wat verf bleef hangen was niet erg. Maar verdorie, al die hoekjes en kantjes... daardoor ging het schuren niet vooruit.
Afbeelding

Beschadigd hout en gaten werden opgevuld, en dan vlakgeschuurd.
Afbeelding

In afwachting van het stickerplakken, ben ik begonnen met het reinigen van de cabinet onderdelen. Voor een grondige renovatie is een ultrasoonreiniger onmisbaar, en de resultaten spreken voor zich. Het uitstekende gedeelte is -zoals je kan zien- nog niet gereinigd.
Afbeelding

Na 5 minuutjes per helft in de ultrasoon, krijg je dit resultaat:
Afbeelding

Vóór en na, de foto's spreken voor zich...

De aardingsdraad ('ground braid') heb ik bewust niet terug vastgeniet maar vastgeschroefd:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb er voor gekozen om het bodempaneel ook maar zwart te verven. Ik vind het mooier zo, maakt meer één geheel:
Afbeelding
Afbeelding

De transformator kuisen was niet zo evident, maar met wat geduld en de ultrasoon reiniger is het resultaat er wel naar:
Afbeelding
Afbeelding

Aeneas (flippers.be) is dan komen helpen met de stickers te plakken. Over het herstickeren ga ik niet uitwijden, daar zijn andere topics voor. Voor de liefhebbers: we hebben de droge methode toegepast.
Afbeelding

Ondertussen doen we lustig verder aan de cabinet. Zo moet het volgende nog gebeuren:
1. glashouders monteren
2. de 2 bekabelingsbomen terugplaatsen
3. muntdeur reinigen en terugplaatsen
4. allerlei zoals stickers terugplakken
Laatst gewijzigd door moversteyns op 15 sep 2015, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
spliffsecond
Berichten: 185
Lid geworden op: 14 aug 2011, 22:34
Real name: Free Fontaine
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door spliffsecond » 31 mei 2015, 07:51

Nog even en je bent er, doe zo voort.

Grt free

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door g94 » 31 mei 2015, 09:58

ik bouw de binnenkant van het kabinet (en kopkast) zoveel mogelijk opnieuw op en pas daarna kleef ik de stickers. Ik moet me dan geen zorgen maken om het kabinet op zijn kant te leggen om gemakkelijker dingen vast te vijzen of nieten. Maar bon: da's een detail.

Prachtig project! :respect:
(behalve die zwart gespoten bodemplaat natuurlijk...) ;)

P

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 31 mei 2015, 10:14

g94 schreef:ik bouw de binnenkant van het kabinet (en kopkast) zoveel mogelijk opnieuw op en pas daarna kleef ik de stickers. Ik moet me dan geen zorgen maken om het kabinet op zijn kant te leggen om gemakkelijker dingen vast te vijzen of nieten.
Ik heb alles aan de binnenkant gemonteerd zonder de kast op zijn kant te leggen. Voor de onderdelen achteraan zoals het ventilatierooster ben ik gewoon in de kabinet gekropen :)
g94 schreef:Prachtig project! :respect:
Thanks! :good:
g94 schreef:(behalve die zwart gespoten bodemplaat natuurlijk...) ;)
Hèhèhè, ik dacht wel dat je dit ging schrijven ;)

Gebruikersavatar
Avatar
Berichten: 1329
Lid geworden op: 10 aug 2011, 21:43
Real name: Jos Deboosere
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Avatar » 31 mei 2015, 13:26

Goed bezig Michel !
A Twix a day, keeps the anorexic away !!!

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 15 jul 2015, 15:04

Het einde nadert! De laatste update is al van eind mei... De fun van het restaureren is er nu wel grotendeels af, gelukkig nadert de klus zijn voltooing. Verwacht binnenkort een grote update!

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door markske » 15 jul 2015, 17:10

:eating:
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door sake » 30 jul 2015, 14:01

Goed bezig!
moversteyns schreef: De aardingsdraad ('ground braid') heb ik bewust niet terug vastgeniet maar vastgeschroefd:
Waarom precies?
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 aug 2015, 09:36

sake schreef:Waarom precies?
Een heel stomme reden... Mijn nietjespistool werkt niet goed, het ene moment schiet het te diep, maar het merendeel van de tijd gaan de nietjes er niet helemaal in, moet je de nietjes weer losmaken en heb je extra gaatjes enzovoort. Ik vind het veel netter zo :)

pushboy
Berichten: 18
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Real name: Leo
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door pushboy » 18 aug 2015, 15:05

Hallo,

Hoe heb je de trafo zo mooi gekregen? Toch niet in zijn geheel in de ultrasoon he? :madman:
Hij ziet er als nieuw uit

Thanks

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 aug 2015, 15:28

pushboy schreef:Hallo,
Hoe heb je de trafo zo mooi gekregen? Toch niet in zijn geheel in de ultrasoon he? :madman:
Hij ziet er als nieuw uit
Thanks
Bedankt :) Uiteraard niet in zijn geheel in de ultrasoon, zo zot ben ik nu ook weer niet ;)

De kabels heb ik wel in de ultrasoon gereinigd, kwestie van de transfo goed vast te houden zodat-ie niet in het bad valt 8-) Een ijzeren latje of iets anders waar je tenminste 1 zijde van de transfo kan op laten rusten helpt ook natuurlijk.

De ijzeren lamellen heb ik opschuurd met licht schuurpapier, zodat het aangekoekte vuil er af kwam. Die lamellen staan niet in contact met de 2 spoelen van de transfo, dus je schuurt er geen isolerende film af of zo. Ik had wel de wikkels afgeschermd met een doek zodat er geen ijzerschuursel in kwam.

De wikkels zelf en de beschermende plastic heb ik met allesreiniger en een vodje gekuist. My weapon of choice is Crysal allesreiniger. Is een beetje vettig en ruikt niet lekker, dus altijd overgaan met een vochtige doek.

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 aug 2015, 15:28

Ik moet dringend een update plaatsen, nog geen tijd voor gehad...

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 15 sep 2015, 22:45

Next stop: de cabinet! (deel 2)

Na een lange afwezigheid met updates plaatsen is er toch nog aan de TZ verdergewerkt. Wat is er zoal nog gebeurd?

Omdat we geen half werk afleveren, is de achterkant van de cabinet ook onder handen genomen. Zo werden er nieuwe stickers geprint, geplastificeerd en vastgelijmd met dunne dubbelzijdige plakband. Oh ja, ze werden teruggeplaatst op exact dezelfde plaats als waar ze origineel zaten 8-) De originele houten latjes waren gebarsten of er waren stukken hout afgescheurd, dus heb ik er nieuwe gemaakt. Normaal gezien zijn die latjes vastgeschoten met nagels in de cabinet maar dat vond ik niet stevig genoeg, dus heb ik ze vastgeschroefd. De bruine plekken is kneedbaar hout om de verzonken schroeven weg te werken. Ondertussen is dit gedeelte ook opgeschuurd en terug zwart geverfd.
Afbeelding

De coin door is ook helemaal gedemonteerd geweest: alle onderdelen gekuist en de deur + frame opnieuw van verf voorzien. Ik ga hier geen foto's van plaatsen want zo veel speciaal is er niet te zien. Wel werd een repro sticker geplaatst voor de coin door knoppen. Later heb ik nog een haakje vastgemaakt onder die ene schroef in de foto om de sleutel van de backbox veilig te bewaren (hier is geen foto van).
Afbeelding

Het mechanisme om de lockdown bar vast te maken zag er niet uit: vies, vuil, vettig, verroest. Dit hele onderdeel werd gedemonteerd, het ijzer lichtjes opgeschuurd zodat het vuil en de roest er van af was, gekuist, ontvet, opnieuw bespoten met velgenlak (uit de Brico, na 5 à 10 minuten al droog!) en voorzien van nieuwe stickers. Het resultaat mag er zijn! Hierbij wat vóór en na foto's :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In eerdere foto's kon je zien dat de luidspreker op de bodem van de cabinet al vervangen werd door een krachtiger exemplaar. Nu waren de luidsprekers op het display paneel aan de beurt. Niets speciaal, gewoon de handleiding volgen van de fabrikant.
Afbeelding

Bijgeleverd was ook een volumeregeling om de balans tussen hoge (backbox) en lage (cabinet) tonen in te stellen. Bedoeling is dat je die volumeregeling in de backbox monteert, maar dan moet je iedere keer als je wilt afregelen de translite verwijderen en insert panel opengooien. Dat vond ik een heel gedoe, dus heb ik de kabel verlengd en kort aan de transformator in de cabinet geplaatst. Foto volgt nog.

In de ball through mankeert vaak een kleine wireframe om te beletten dat de bal zou terugrollen. Bij mijn TZ was het niet anders, dus voor de volledigheid die wireframe bijgeplaatst. Niet essentieel, want de ball through werkt evengoed zonder.
Afbeelding

Volgende stappen is alle connectoren terug aankoppelen, de kast aanzetten en testen. Maar daarover meer in een volgende episode!

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door HarrieD » 16 sep 2015, 05:40

:good:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door tony » 16 sep 2015, 13:58

echt pro werk !! :good:

Akuma2000
Berichten: 181
Lid geworden op: 15 apr 2015, 16:21
Real name: Freddy

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Akuma2000 » 16 sep 2015, 15:17

Mooi werk en inspirerend!

moversteyns
Berichten: 140
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:44
Real name: Michel Oversteyns
Locatie: Belgium

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door moversteyns » 18 sep 2015, 19:01

:respect: bedankt voor de motiverende woorden :)

Gebruikersavatar
Nickelless
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 apr 2012, 20:04
Real name: Nick
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Nickelless » 03 okt 2015, 06:46

Michel,

Elke keer kijkt ik met veel plezier naar je nieuwe post.

Wat heb je een doorzetting vermogen !!! Het resultaat is verbluffend, wat is je TZ mooi geworden!!

Ben benieuwd naar de foto's als ze helemaal af is.

:good: :respect:
Good friends: WW, CV, TOTAN, BOP 2.0 , MM
Left: Dr Who, RFM, STTNG, TAF, TOM, TZ , HARDBODY
Wish list: TBL

Gebruikersavatar
Cyberdome25
Berichten: 135
Lid geworden op: 05 okt 2013, 22:27
Real name: Jeroen
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Cyberdome25 » 14 okt 2015, 08:49

Zeer mooi! Echt goed bezig! Wordt een hele mooie TZ :good: :good:
In play: DialedIn LE, Hobbit LE, No Fear, LOTR, POTC, Iron Maiden, Deadpool, Stranger Things, Junkyard, Sopranos, Comet, Medusa

Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door spacecake » 28 okt 2015, 22:47

Toppie...! :good:

Zelf nooit zoveel aandacht besteed aan een cabinet,maar zit er nu hard aan te denken om dit weekend toch maar 'ns een kastje aan te pakken...
Ziet er toch effe anders uit zo...
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Farrari
Berichten: 374
Lid geworden op: 22 jun 2015, 07:28
Real name: Theke
Locatie: The Netherlands

Re: Next stop: the Twilight Zone !

Bericht door Farrari » 03 nov 2015, 19:46

moversteyns schreef:Next stop: de cabinet! (deel 2)

Na een lange afwezigheid met updates plaatsen is er toch nog aan de TZ verdergewerkt. Wat is er zoal nog gebeurd?

Omdat we geen half werk afleveren, is de achterkant van de cabinet ook onder handen genomen. Zo werden er nieuwe stickers geprint, geplastificeerd en vastgelijmd met dunne dubbelzijdige plakband. Oh ja, ze werden teruggeplaatst op exact dezelfde plaats als waar ze origineel zaten 8-) De originele houten latjes waren gebarsten of er waren stukken hout afgescheurd, dus heb ik er nieuwe gemaakt. Normaal gezien zijn die latjes vastgeschoten met nagels in de cabinet maar dat vond ik niet stevig genoeg, dus heb ik ze vastgeschroefd. De bruine plekken is kneedbaar hout om de verzonken schroeven weg te werken. Ondertussen is dit gedeelte ook opgeschuurd en terug zwart geverfd.
Afbeelding



De coin door is ook helemaal gedemonteerd geweest: alle onderdelen gekuist en de deur + frame opnieuw van verf voorzien. Ik ga hier geen foto's van plaatsen want zo veel speciaal is er niet te zien. Wel werd een repro sticker geplaatst voor de coin door knoppen. Later heb ik nog een haakje vastgemaakt onder die ene schroef in de foto om de sleutel van de backbox veilig te bewaren (hier is geen foto van).
Afbeelding

Het mechanisme om de lockdown bar vast te maken zag er niet uit: vies, vuil, vettig, verroest. Dit hele onderdeel werd gedemonteerd, het ijzer lichtjes opgeschuurd zodat het vuil en de roest er van af was, gekuist, ontvet, opnieuw bespoten met velgenlak (uit de Brico, na 5 à 10 minuten al droog!) en voorzien van nieuwe stickers. Het resultaat mag er zijn! Hierbij wat vóór en na foto's :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In eerdere foto's kon je zien dat de luidspreker op de bodem van de cabinet al vervangen werd door een krachtiger exemplaar. Nu waren de luidsprekers op het display paneel aan de beurt. Niets speciaal, gewoon de handleiding volgen van de fabrikant.
Afbeelding

Bijgeleverd was ook een volumeregeling om de balans tussen hoge (backbox) en lage (cabinet) tonen in te stellen. Bedoeling is dat je die volumeregeling in de backbox monteert, maar dan moet je iedere keer als je wilt afregelen de translite verwijderen en insert panel opengooien. Dat vond ik een heel gedoe, dus heb ik de kabel verlengd en kort aan de transformator in de cabinet geplaatst. Foto volgt nog.

In de ball through mankeert vaak een kleine wireframe om te beletten dat de bal zou terugrollen. Bij mijn TZ was het niet anders, dus voor de volledigheid die wireframe bijgeplaatst. Niet essentieel, want de ball through werkt evengoed zonder.
Afbeelding

Volgende stappen is alle connectoren terug aankoppelen, de kast aanzetten en testen. Maar daarover meer in een volgende episode!
Die stickers die je uitprint voor de lockdown bar, heb je daar een bestand van?

Greetz

Plaats reactie