Opknappen Getaway, eerste project

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 22 apr 2013, 20:13

Goede tips!

Het voorpaneel rechts is al los, dus zal de binnenkant van de hoek goed schuren/schoonmaken. Het idee van de verzonken vijzen is een goede, dat houdt het dan hopelijk wel goed op z'n plek.

Voor de achterkant maar even shoppen naar een goede plamuur/houtrotvuller en met lijm + vijzen de boel weer strak krijgen.

@pascal: cabinet ziet er goed uit, mooie strakke hoeken.

Al met al wel een erg tijdrovend klusje. Met name het schuren (multischuurmachine) duurt een eeuwigheid :roll:
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 30 mei 2013, 13:50

Laatste weken niet veel kunnen doen behalve beetje schuren ;) Excentrisch met grit 80 gaat wel sneller :)

Bedoeling is om de zichtbare delen van binnenkant cabinet en kopkast te plamuren en primen om een strakke en gladde look te krijgen. Volgens mij is het niet nodig om het hout volledig blank te schuren.

Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door David Pinball Wizz » 30 mei 2013, 14:19

Let ook op dat je het cabinet niet te hard samentrekt bij het lijmen en opspannen, zodat de afstand nog steeds gelijk blijft en niet te small wordt voor het speelveld.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Gunske
Berichten: 448
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:26
Real name: Kevin Guns
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door Gunske » 30 mei 2013, 18:35

Die vierkante gaten kan je het beste verwijderen met een klokboor van 20 :mrgreen:
Owning; MB
Sold; CV, TAF, TZ, WH20, RS, CFTBL, MSF, Nucore RFM, NGG, FT, TFTC, TF pro, SNK NeoGeo 161in1 Arcade

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 31 mei 2013, 10:15

Bedankt voor de tip David.

Gunske: haha, problem solved :)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 01 jul 2013, 20:42

Eindelijk weer een update. De laatste weken is er flink wat werk verricht, dit keer aan het speelveld. De boven en onderkant is volledig leeg.. Wat een werk nog ..... :madman: Alle onderdelen 'gesorteerd' en al veel gereinigd. De tumbler en ultrasoon hebben overuren gedraaid.

Afbeelding

Plastics ook gereinigd (met de hand en/of ultrasoon). Aangezien ze bijna allemaal beschadigd zijn heb ik besloten om alles te vervangen. Even zien wat er nog leverbaar is.

Afbeelding


De 'grote' metalen onderdelen onder het speelveld met de hand geschuurd. Begonnen met een grove korrel en stapsgewijs omhoog naar korrel 800. Geeft een prima geborstelde look. Heb wel flink moeten schuren om alle corrosie weg te krijgen. Erg blij met het resultaat.

Afbeelding


Hier aan het werk met het reinigen van prints en fittingen. Ontvetter met borstel, daarna ultrasoon, vervolgens droogblazen.

Afbeelding

Resultaat, brandschoon en glimmend :D

Afbeelding



Wat moet nog gebeuren:
- alle kabelbomen reinigen;
- spoelen reinigen/restaureren;
- speelveld retoucheren en clearcoaten;
- cabinet verder afmaken (schuren/plamuren/lakken/decals)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door zwartepanter » 01 jul 2013, 20:59

Goe bezig!!! :clap:

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door g94 » 01 jul 2013, 20:59

Amai. Zeker goe bezig! :whip: :good:

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 1107
Lid geworden op: 15 aug 2011, 08:40
Real name: Eric Andries
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door Eric » 01 jul 2013, 21:07

Knap werk :good: :respect:

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 02 jul 2013, 13:12

Bedankt voor de reacties :) Het kost veel tijd maar het resultaat mag er straks hopelijk zijn :)

Het speelveld heeft een eerste schoonmaakbeurt gehad. Al met al ziet het er volgens mij redelijk uit.

Alle mylar zit er nog op en ben van plan dit te verwijderen aangezien ik een clearcoat overweeg. Als er tips voor bepaalde reparaties/retouches zijn dan verneem ik die graag ;)

Rondom de 'special' insert aardige schade.
Afbeelding

Shooterlane is er vrij heftig aan toe.
Afbeelding

Schade aan de kickout hole. Geen idee nog hoe dit aan te pakken. Ik denk een mal voor in de hole, daar omheen alles kaalschuren en vervolgens plamuren.
Afbeelding

Veel van dit soort haarscheurtjes.
Afbeelding

Deze kraters komen ook regelmatig voor. Waarschijnlijk zijn de pots veel te strak aangedraaid. Ik denk dat die ook dichtgeplamuurd gaan worden.
Afbeelding

Onverklaarbare schade :madman: Lijkt wel of iemand het speelveld heeft aangevallen met een mes.
Geen idee hoe dit op te lossen. Iemand een idee?
Afbeelding

Dit soort schade is in veelvoud aanwezig :o
Afbeelding

Wat is een goede manier om dit op te lossen? Alle insert-lijntjes maskeren en opnieuw brushen?
Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door HarrieD » 02 jul 2013, 14:51

Ik moet meteen aan een attack from mars topic denken. Ik zou die "kraters" opvullen met clear, en dan kijken wat je nog moet bijwerken naderhand.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door zwartepanter » 02 jul 2013, 18:38

De shooterlaneschade valt goed mee precies...

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door Mentara » 02 jul 2013, 18:59

zwartepanter schreef:De shooterlaneschade valt goed mee precies...
Op de foto ziet het er idd vooral vuil uit, met wat geluk kan dit met een minimum aan schuren wel terug een mooie, gladde shooterlane worden.

Alvast een hele mooie start die je genomen hebt voor dit project, :good: knap.
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door geertvdp » 03 jul 2013, 07:00

spoelen reinigen en restaureren, hoe pak je dat aan? Heel mooi werk overigens!
Eigenaar: Whirlwind

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 03 jul 2013, 09:31

geertvdp schreef:spoelen reinigen en restaureren, hoe pak je dat aan? Heel mooi werk overigens!
Ik bedoel eigenlijk de complete assemblies (flipper/pops/knocker). Plan is ultrasoon, tumbler (metalen delen), nieuwe coilsleeves, etc. De spoelen met het handje + ultrasoon.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door g94 » 03 jul 2013, 11:10

Hoe ik de spoelen zelf reinig:
- eerst met white spirit en tandenborstel die bruine smurrie verwijderen die meestal aan de lipjes etc hangt
- dan met Cilit Bang alle overige vuil wegschuren
- daarna nog efkes in de ultrasoon
- droogblazen

Gebruikersavatar
Mentara
Berichten: 841
Lid geworden op: 08 okt 2012, 12:18
Real name: Maarten Lemey
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door Mentara » 03 jul 2013, 15:53

g94 schreef:Hoe ik de spoelen zelf reinig:
- eerst met white spirit en tandenborstel die bruine smurrie verwijderen die meestal aan de lipjes etc hangt
- dan met Cilit Bang alle overige vuil wegschuren
- daarna nog efkes in de ultrasoon
- droogblazen
Die mogen op hun geheel de ultrosoon in? Das handig om weten. Kheb hier ook enkele exemplaren die wel een poetsbeurt kunnen gebruiken. Goeie tip. :good:
gameroom: Lethal Weapon 3 - Maverick - Big Guns - Big Buck Hunter - Shrek - Candyman - Cosmic Blast Jukebox - 2x Mame cabinet - Photoplay Spirit - darts

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door g94 » 03 jul 2013, 16:53

ja hoor, ik steek heel veel in de ultrasoon (zelfs microswitches bijvoorbeeld), maar wel altijd als 'afwerking': eerst het grootste vuil eraf poetsen met de tandenborstel met white spirit of cillit bang.

Met spoelen wel rekening houden met de wikkel: die 'gladde' kunnen efkes tegen vocht, maar je moet ze er nu ook weer geen half uur inleggen hé. Dus efkes, en dan meteen afspoelen en afdrogen of droogblazen.
Die 'ruwere' wikkels: daar best alle contact met vocht vermijden, dus eerst van het spoel afhalen voor je het in de ultrasoon steekt. Of gewoon nieuwe wikkels printen achteraf met een kleurprinter.

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 05 jul 2013, 21:34

Voor de reparaties en retouches aan het speelveld twijfel ik aan de aanpak.

Allereerst wil ik in ieder geval het speelveld opschuren (#600, #800 of magic eraser) voor wegkrijgen van swirls/grid/etc en opruwen ondergrond.

Is het wijs om direct al een (dikke) eerste clearcoat aan te brengen? Of beter eerst plamuren (bv. reparatie kickouthole, kraters dichten).

Hoe de schade aan de 'Hold Bonus' insert aanpakken? Proberen die krassen weg te schuren en hopen dat de eerste clearcoat de spleet in het speelveld vult? Of beter de insert er uit halen?

Kunnen alle airbrush retouches op die eerste clearcoat worden aangebracht? En maakt het dan nog uit in welke volgorde (bv eerst lichte kleuren dan steeds donker, of eerst grote vlakken dan klein).
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door geertvdp » 10 jul 2013, 13:13

g94 schreef: Het afgerukte stuk hout onder de poot zelf kan je gerust opvullen met een glasvezel filler, het product dat ik gebruik is Isopon P40.
Pascal, dit is ook het product dat je gebruikt om speelveldschade te bewerken (gaten die uitgesleten zijn enz.)?

Klopt het dat je die P40 dan dient te mixen met Isopon BPO hardener, of gebruik je het gewoon puur?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door g94 » 10 jul 2013, 16:05

geertvdp schreef: Klopt het dat je die P40 dan dient te mixen met Isopon BPO hardener, of gebruik je het gewoon puur?
In het deksel van een blik Isopon P40 zit een tube verharder. Je hoeft niks aparts bij te kopen. Hier meer uitleg.

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door sake » 13 jul 2013, 23:26

En weer wat gedaan. Ditmaal bija alle kabelbomen onder handen genomen. Aardige klus om het goed schoon te krijgen, Bijna 2 uur per kabelboom. Een paar plaatjes.

Genietend van het zonnetje.
Afbeelding

Hagelneu :)
Afbeelding

Fittingen zijn niet meer zo proper. Afhankelijk van de kosten en resterend budget laat ik ze voorlopig nog zitten. Kan tijdens de opbouw alsnog besluiten ze te vervangen.
Afbeelding

De switchboom moet ik nog schoonmaken. Alvast een testje gedaan met ontvetter en brasso voor de metalen delen en daarna in ultrasoon. Resultaat is ok maar mag nog iets meer bling bling. Misschien toch maar helemaal uit elkaar halen.
Afbeelding

De targets zien er allemaal vies uit. Ik denk niet dat ze in de tumbler kunnen. Hoe maken jullie ze schoon? Liefst laat ik ze aan de kabelboom zitten.
Afbeelding

En ook nog een beetje gewerkt aan het speelveld. Alle mylar verwijderd en de shooterlane met een #240 geschuurd. Ben er nog niet maar een groot deel van de vervuiling is al weg :)
Afbeelding
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door zwartepanter » 14 jul 2013, 11:38

Goe bezig!

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door Turalyon » 14 jul 2013, 12:21

sake schreef: De targets zien er allemaal vies uit. Ik denk niet dat ze in de tumbler kunnen. Hoe maken jullie ze schoon? Liefst laat ik ze aan de kabelboom zitten.
Complete kabelboom in afwasmachine, laagste temperatuur, geen droog programmma, daarna goed laten drogen (zon en föhn). Maar goed je hebt al voor handwerk gekozen.
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Opknappen Getaway, eerste project

Bericht door g94 » 14 jul 2013, 12:49

sake schreef:De targets zien er allemaal vies uit. Ik denk niet dat ze in de tumbler kunnen. Hoe maken jullie ze schoon? Liefst laat ik ze aan de kabelboom zitten.
Ideaal uit mekaar halen, maar dan moet je een rivettenpers hebben om ze achteraf weer in mekaar te steken (kan ook met vijsjes+moertjes). Zoniet tandenborstel + koperpoets. En nieuwe foam. Plastiekje zelf polieren met dremel en fijne polierpasta.

Plaats reactie