Welke Tumbler?

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Welke Tumbler?

Bericht door sake » 14 mar 2013, 16:19

HENSBROOKER schreef:Vandaag ook m'n tumbler (Lyman Turbo Pro 1200) binnen :rock:
Flink het inet afgespeurd naar modellen, reviews, prijzen, e.d. Uiteindelijk bestelt bij Shooting Supplies
Nice! Gezien de prijs lijkt mij deze ook erg interessant. De niet dichte deksel neem ik dan maar voor lief.

Hoe groot is de bowl ongeveer? Ben benieuwd of er ook grotere onderdelen inpassen (baseplate ofzo).
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door diesel64 » 14 mar 2013, 16:28

Fotootje van mijn tumbler in gebruik:

Afbeelding

Zoals je ziet, zit er een baseplate in. Ik denk wel niet dat ik er meerdere baseplates tegelijk in gelegd heb, maar het zou best kunnen dat dat ook wel lukt.
No shirt. No shoes. No pinball.

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Welke Tumbler?

Bericht door sake » 14 mar 2013, 16:39

diesel64 schreef:Fotootje van mijn tumbler in gebruik:
Zoals je ziet, zit er een baseplate in. Ik denk wel niet dat ik er meerdere baseplates tegelijk in gelegd heb, maar het zou best kunnen dat dat ook wel lukt.
Da's een goed emmertje vol :)

Een paar sessies draaien is ook niet zo'n probleem.
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door diesel64 » 14 mar 2013, 16:44

Mss wel belangrijk vermelden: dit was een Bally baseplate (van mijn Speakeasy, 1982). Recentere baseplates zijn een beetje groter.
No shirt. No shoes. No pinball.

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Welke Tumbler?

Bericht door sake » 14 mar 2013, 16:55

diesel64 schreef:Mss wel belangrijk vermelden: dit was een Bally baseplate (van mijn Speakeasy, 1982). Recentere baseplates zijn een beetje groter.
Ok, dan nog lijkt het mij wel te passen.
Wat voor media gebruik je? Ook bij shootingsupplies gekocht?
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door diesel64 » 14 mar 2013, 17:02

Voorlopig gewoon de media die bij de tumbler zat (heb de tumbler nog niet zo superveel gebruikt). Ik heb nog media extra bijgekocht bij Shooting Supplies, maar ik heb deze nog niet gebruikt.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
HENSBROOKER
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 sep 2012, 13:08
Real name: R A L P H
Locatie: The Netherlands

Re: Welke Tumbler?

Bericht door HENSBROOKER » 14 mar 2013, 21:43

Op basis van de ervaringen van andere flipper-tumbler-gebruikers heb ik er direct maar een bus nutshell media bij gekocht. Dit ook van Lyman zelf.

Wat betreft de Flitz Additive -> Vandaag kreeg ik alsnog bericht dat ik alsnog tegen aantrekkelijkere shippingcost kan bestellen :clap: Het ontvangen duurt alleen wat langer. Als er nog mensen zijn die ook een fles (of meer) van dit zogenaamde wonderspul willen hebben, stuur me even een PM dan maak ik er een groepsbestelling van... Reken op een prijs van ca. €20,- per fles.
Twilight Zone, Pirates of the Caribbean, The Champion Pub & The Big Lebowski

Tatanka1961
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:10
Real name: Guy
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Tatanka1961 » 15 mar 2013, 22:10

Wat is er zo speciaal aan deze "Flitz Additive" tov andere additieven?

En welke media gebruiken jullie gewoonlijk?

Tatanka1961
Berichten: 82
Lid geworden op: 13 jul 2012, 22:10
Real name: Guy
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Tatanka1961 » 17 mar 2013, 14:51

Als er nog mensen zijn die ook een fles (of meer) van dit zogenaamde wonderspul willen hebben, stuur me even een PM dan maak ik er een groepsbestelling van... Reken op een prijs van ca. €20,- per fles.[/quote]

Over welke fles hebben we het dan? Want er zijn flessen van 3.4 oz (100ml), 7.6 oz (225ml), 16 oz. (1/2L)...
Ik zie ook op ebay dat ze dat spul in bidons van 1 gallon verkopen (128oz.) Dat scheelt een heel stuk in de prijs, en als er genoeg geinteresseerden zijn is dit misschien ook een optie...

Hou er rekening mee dat je waarschijnlijk ook BTW/invoerrechten zal moeten betalen.

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Welke Tumbler?

Bericht door geertvdp » 28 apr 2014, 06:23

Hallo iedereen,

elders op het forum kon ik lezen dat een tumbler zou helpen tegen roest. Ik heb dat even geprobeerd, maar heel veel is er toch niet verbeterd. Ik moet wel zeggen dat het roestprobleem op mijn onderdelen heel erg was. Langs de ene kant verf, langs de andere kant roest. Eerst verf verwijderd, met de hand opgeschuurd en dan de onderdelen in roestoplosser van HG laten weken, mooi afgedroogd. Dan was er veel weg. Dan 24u in de tumbler, maar zóveel lijkt mij dat niet opgeleverd te hebben. Of zou 24 uur te kort zijn? Kan een tumbler ook helpen tegen corrosie? Ik heb allemaal witte putjes/puntjes op het metaal en denk niet dat dit nog de verf is die erop zat, volgens mij corrosie dus. Probleem is dat ik ook dat niet lijk weg te krijgen. Jammer, want voor de rest is het al hemel en aarde verschil met de oorspronkelijke toestand.
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Wingwalker » 28 apr 2014, 09:05

Tegenwoordig gebruik ik mijn tumbler bijna niet meer. Met een messing of staalborstel op mijn kolomboormachine gaat het een pak sneller om roest/corrosie te verwijderen. Met zo'n schuurwieltje van 3M schuur ik in een handomdraai de balsporen weg uit de laneguides.
Mijn ultrasooncleander daarintegen draait overuren ;-)
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Vic » 28 apr 2014, 18:56

Een tijdje terug een tumbler gekocht voor metalen flipperkast onderdelen.

Waardeloos :( :wtf:

Nu alles weer met de ultrasoon en de polijstmachine, hier en daar een licht schuurpapiertje.

Ga nog wel eens experimenteren met andere media, die kattebakvulling die erbij was is mogelijk goed voor non ferro metalen maar voor inox en verchroomd staal is het niets.
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Welke Tumbler?

Bericht door HarrieD » 09 jun 2014, 10:40

Wingwalker schreef:Tegenwoordig gebruik ik mijn tumbler bijna niet meer. Met een messing of staalborstel op mijn kolomboormachine gaat het een pak sneller om roest/corrosie te verwijderen. Met zo'n schuurwieltje van 3M schuur ik in een handomdraai de balsporen weg uit de laneguides.
Mijn ultrasooncleander daarintegen draait overuren ;-)
Welk schuurwieltje gebruik je daarvoor? Ik kan maar niet de juiste gereedschappen vinden om de laneguides schoon te krijgen.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: Welke Tumbler?

Bericht door sake » 09 jun 2014, 11:41

HarrieD schreef:Welk schuurwieltje gebruik je daarvoor? Ik kan maar niet de juiste gereedschappen vinden om de laneguides schoon te krijgen.
Dat lukt mij inderdaad ook niet, zelfs niet met ruwe borstels
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Welke Tumbler?

Bericht door g94 » 09 jun 2014, 13:36

Afbeelding

Hoe ik het doe:
- eerst met zo'n staalborstel op de boor, met de richting van de geborstelde inox mee. Op die manier maak je weer fijne groeven op de plaatsen die vlak en blinkend gepolierd zijn geworden door de bal.
- daarna, als balsporen weg zijn, weer gladder zetten met schuurpapier, met de hand, eveneens met de richting van de groeven mee. Ik begin bij #120 en eindig meestal rond #800 of 1200 max.
Dat gaat vrij snel, ik schat zo'n kwartiertje in totaal per lane guide. De lange loop guide duurt uiteraard langer...

Op die manier blinken ze ongeveer zoals origineel af fabriek. Wie wil dat ze echt blinken als een spiegel, die zal moeten polieren met polierwielen en pasta.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Welke Tumbler?

Bericht door HarrieD » 09 jun 2014, 15:23

Ik zit altijd te kutten met die plekken waar de rivets zitten. Die krijg ik nooit goed.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Wingwalker » 14 jun 2014, 14:26

Een staal- of schuurborstel gebruik ik om oxidatie van assembly's te verwijderen (zoals hierboven). Voor de laneguides gebruik ik onderstaande borstel van 3M (gevonden bij Lecot ijzerwaren).
Deze werken echt supervlot (een kwartier voor een hele kast) en geven een heel mooi resultaat. Je hebt misschien een nog iets originelere finish als je manueel schuurt zoals hierboven beschreven, maarje ziet het echt niet eens de guides in de kast zitten.

http://catalogue.3m.co.uk/en_gb/gb-asd/ ... sh%7EFF-ZR
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Welke Tumbler?

Bericht door HarrieD » 23 jun 2014, 13:50

Wingwalker schreef:Een staal- of schuurborstel gebruik ik om oxidatie van assembly's te verwijderen (zoals hierboven). Voor de laneguides gebruik ik onderstaande borstel van 3M (gevonden bij Lecot ijzerwaren).
Deze werken echt supervlot (een kwartier voor een hele kast) en geven een heel mooi resultaat. Je hebt misschien een nog iets originelere finish als je manueel schuurt zoals hierboven beschreven, maarje ziet het echt niet eens de guides in de kast zitten.

http://catalogue.3m.co.uk/en_gb/gb-asd/ ... sh%7EFF-ZR
Kijk, zoiets zoek ik dus. Gooi je die op een boormachine????

Afbeelding
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
tony
Berichten: 259
Lid geworden op: 21 mei 2013, 10:34
Real name: tony

Re: Welke Tumbler?

Bericht door tony » 27 jun 2014, 10:10

als het voor de poten is die verroest zijn of andere grote stukken
dan zandstraal ik die in gesloten zandstraalcabinet daar krijg je de poten als nieuw méé

de tumbler een lyman gebruik ik voor alle kleine vijzen en stukjes

de plastics ,... doe ik in de ultrasson reiniger

grtz
tony

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Wingwalker » 28 jun 2014, 20:52

Kijk, zoiets zoek ik dus. Gooi je die op een boormachine????
In feite heb je daar een speciale koppeling voor nodig, had ik ook pas achteraf door. Je kan ze gewoon op de boormachine zetten, maar dan staat de kop niet echt stevig. Ik heb met de kolomboor een gat in het center geboord en gebruik een stalen bout als as. Werkt perfect.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Wingwalker » 10 jul 2014, 20:34

Ik ben bezig met het shoppen van mijn WH2O en heb vandaag mijn laneguides gedaan. Enkele foto's ter illustratie om het resultaat te tonen. Ik vind het heel goed, en het is letterlijk maar een minuutje schuren (allez 3 voor de lange loop ;) ). Ik kan deze borstels alleen maar aanbevelen :!:
Bijlagen
Voor
Voor
Tijdens
Tijdens
Na
Na
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Wingwalker » 10 jul 2014, 20:37

Nog een foto.
Bijlagen
foto-5.jpg
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door zwartepanter » 12 jul 2014, 11:15

Mooi resultaat. Ik schuur steeds handmatig, kost véél tijd en zwarte of pijnlijke vingers op den duur. Vanwaar komen deze borstels en hoeveel soorten heb je?

Gebruikersavatar
Wingwalker
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 feb 2012, 10:56
Real name: Kevin Claeys
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Wingwalker » 12 jul 2014, 14:05

zwartepanter schreef:Mooi resultaat. Ik schuur steeds handmatig, kost véél tijd en zwarte of pijnlijke vingers op den duur. Vanwaar komen deze borstels en hoeveel soorten heb je?
Inderdaad, ik was het ook beu. Ik heb ze gevonden bij Lecot ijzerwaren in Heule (er is ook een vestiging in Mechelen dacht ik in uw geval). Ze zijn van 3M/scotch. Er zijn wel enkele verschillende soorten (zie link hier ergens boven) maar bij Lecot hadden ze er een 3-tal. Ik heb een brede voor de laneguides (die grijze van op de foto) en een smalle voor moeilijke plekjes.
TAF | Dogies | IJ (WMS) | WH2O | CFTBL | RS | CV | WOZ ECLE
In memoriam: SC | TS | TZ | MM

Gebruikersavatar
Stan
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 okt 2011, 14:23
Real name: Stan Wydooghe
Locatie: Belgium

Re: Welke Tumbler?

Bericht door Stan » 23 jul 2014, 11:58

Ik gebruik ook zo'n ronde schuurborstel op een boormachine. (Diameter ongeveer 5 cm, hoogte 50 mm).
Das ideaal om lane guides te doen. met een tumbler krijg je die niet helemaal proper.

Ze bestaan trouwens in verschillende hardheden die een ander oppervlakteresultaat geven.

Groeten, Stan
SOP, FF LE, RUSH, Criterium 75 EM, GP, PF BMF (on order)

Plaats reactie