F14 Tomcat shoppen

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
spacecake
Berichten: 525
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:00
Real name: Ferry
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door spacecake » 02 apr 2013, 19:24

Geen fotootje ? :)
Collection: TSPP,JJP potc CE,[Medieval remake[/b],Wizard of Oz LE and MB remake

Out: Bride of Pinbot,Time Machine,T.O.T.A.N

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 15 mei 2013, 20:20

Okee, nog een modificatie. Ik vond dat de linker flipper wat zwakjes was. Als de ball vanonder General Yagov werd terug geschoten veerde de linker flipper bij impact toch wat veel terug. Ik had de EOS switch al eens afgesteld, maar dat hielp niet echt veel. Vanavond maar eens een nieuwe spoel geplaatst (FL11630), met een weerstand van 5.5 ohm ten opzichte van de 6.7 ohm van de spoel die gemonteerd was.
Problem solved. Manneke weer blij.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 03 jul 2013, 10:25

SOLD. :hypno:
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

sake
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 jan 2013, 12:14
Real name: Sake
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door sake » 03 jul 2013, 11:05

HarrieD schreef:SOLD. :hypno:
Weinig van kunnen genieten of niet? :)
in play: TAF
in progress: HS2
wishlist: MM

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 03 jul 2013, 11:43

Valt op zich wel mee. Het is een goede leerschool geweest, en ik moet zeggen dat ik tevreden ben met het resultaat. Echter kreeg ik een kast aangeboden die ik heel graag wilde hebben, en ik heb helaas niet meer plaats dan voor 3 kasten, en mijn Funhouse en Whirlwind gaan echt nog niet weg. De kast gaat overigens niet ver weg, gewoon bij mij in het dorp, naar een pinbuddy. Dus spelen kan ik echt nog wel eens.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door geertvdp » 09 jul 2013, 19:10

Even een vraag ter verduidelijking:

in de threads van pascal zie ik staan dat hij het speelveld opschuurt vóór eerste laag clearcoat en retouches. Dit is enkel een goed idee voor speelvelden met diamond coat veronderstel ik (omdat er een laagje vernis op zit)?

Een volgorde van werken voor oudere velden (zoals deze F14) zou dan zijn:

- eventueel mylar van veld
- lijmresten van veld
- veld opkuisen
- eventueel ball swirls en lijnen van de bal voorzichtig met magic eraser weg proberen werken
- inserts licht opschuren of behandelen met scratch remover
- insert decals opplakken
- eerste laag clearcoat (of in alle geval lagen tot kiertjes opgevuld zijn)
- speelveld vlak schuren
- retouches
- lagen clearcoat
- opschuren
- polieren

Of heb ik het nu helemaal mis?

Wat mij ook nog niet duidelijk is: je moet clearcoat opschuren om vlak te zijn, dan retouches dan clearcoat
maar opschuren van clearcoat geeft toch een grijzig resultaat? Als je daar dan clearcoat op doet, fixeer je die grijze kleur dan niet?

Alvast bedankt voor enige feedback!
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 09 jul 2013, 19:22

je hebt helemaal gelijk, tot aan je laatste regel. Ik weet niet wat je bedoelt met "grijs worden".

Had je overigens mijn whirlwind topper mod al gezien?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door geertvdp » 10 jul 2013, 06:05

HarrieD schreef:je hebt helemaal gelijk, tot aan je laatste regel. Ik weet niet wat je bedoelt met "grijs worden".

Had je overigens mijn whirlwind topper mod al gezien?

In deze thread legt Pascal uit dat hij na de eerste sessie clearcoat ze weer helemaal vlak schuurt. Op de foto's zie je dat bij het schuren het speelveld grijzig-wit wordt. Op een volgende foto is dat plots helemaal weg. Is dat grijs gewoon het stof van het schuren, dat je dan wegkrijgt met een vochtig doekje? Of is dat de kleur van geschuurde clear? In dat laatste geval zou je dan toch eerst moeten polieren voor volgende clear sessie?

Ik heb dan nog een vraag over het reinigen: doen jullie dat gewoon met de hand (produkt, doekje) of mechanisch (polierset?)

En tot slot: welke vernis van Trimetal heb je exact gebruikt?

Ik heb overigens je whirlwind topper mod nog niet gezien, neen :)
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 10 jul 2013, 06:56

Goedemorgen Geert,

Ik heb zelf die methode van Pascal nog niet toegepast, dus ik durf daar geen uitspraak over te doen. Ik vermoed dat het een combinatie is van lichtinval en moment van fotograferen. Wellicht dat er nog eens met een fijnere korrel overheen gegaan wordt.

Reinigen doe ik overigens altijd met een doek van de action (lekker goedkoop, en goede kwaliteit) en wasbenzine. Die doeken hergebruik ik dan voor het "vuile werk", en gooi ze daarna weg.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door diesel64 » 10 jul 2013, 07:08

Dat grijze effect is gewoon de clearcoat die je terug mat schuurt. Is nodig om te volgende laag goed te doen hechten.
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 10 jul 2013, 07:14

Dat is inderdaad zo. Overigens zou ik je adviseren eerst eens te gaan testen op een testplank. Koop voor een paar centen een speelveld op en ga daarmee spelen.

Die trimetal, hmmmm, dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die methode niet meer ga gebruiken. Mijn volgende speelveld gaat gewoon naar de spuiter.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 10 jul 2013, 07:15

Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door geertvdp » 10 jul 2013, 07:34

diesel64 schreef:Dat grijze effect is gewoon de clearcoat die je terug mat schuurt. Is nodig om te volgende laag goed te doen hechten.
ok, maar dat grijze effect komt er uiteindelijk niet door in het eindresultaat begrijp ik dan.

Overigens heb ik al een testplank op de kop kunnen tikken. Meteen op mijn Whirlwind proberen was geen optie :D

De plank is lekker vuil, zijn aantal retouches nodig etc. Enkel mylar ligt er niet op, dus dat kan ik niet oefenen. Komende dagen ga ik eens proberen hoe proper ik het testveld krijg.
Het is btw die space station die hier onlangs aangeboden is. Is wel heel wat ouder dan Whirlwind, maar ik vermoed dat de basistechnieken gelijkaardig zullen zijn, omdat mijn whirlwind ook niet diamond plated is. Ik heb de indruk dat dit het grootste verschil maakt qua restauratie van een speelveld: pre-diamond of diamond.
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door g94 » 10 jul 2013, 08:49

Alleen voor uw eerste laag maakt dat een verschil. Iets minder marge om te schuren bij aanvang.

Matte effect is inderdaad omdat het speelveld ruw moet geschuurd worden opdat retouches en volgende lagen lak kunnen hechten. Da's toch gewoon hetzelfde als wanneer je een meubel lakt? Tussendoor schuren...

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door geertvdp » 10 jul 2013, 08:54

g94 schreef:Alleen voor uw eerste laag maakt dat een verschil. Iets minder marge om te schuren bij aanvang.

Matte effect is inderdaad omdat het speelveld ruw moet geschuurd worden opdat retouches en volgende lagen lak kunnen hechten. Da's toch gewoon hetzelfde als wanneer je een meubel lakt? Tussendoor schuren...

Ja Pascal, daar zeg je het, ik heb nog nooit een meubel gelakt :D Maar als ik het goed begrijp, toch voor de eerste laag clearcoat schuren? Dan zit je toch meteen op het artwork te schuren? Met heel fijne korrel dan misschien?
Eigenaar: Whirlwind

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door g94 » 10 jul 2013, 10:59

De eerste keer sowieso met fijne korrel. 800 of meer, en nat op een blokje (zie mijn topics). Heel voorzichtig en heel langzaam.

Een truukje kan zijn om eerst eens proberen op een plaats die je niet ziet achteraf. Dan weet je meteen hoeveel je kan schuren vooraleer je de bedrukking meehebt...

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door Cenobyte » 05 jan 2015, 19:01

wza1979 schreef:Mij bevalt het prima. Het is een stuk beter dan zelf spuiten met een spuitbus. Dat wordt lang niet zo glad en mooi.
Let wel: ik doe de laatste toplaag altijd door de spuiter ( kost maar paar tientjes ).

Voordelen: makkelijk thuis te doen, vrij goed en strak, goedkoop, vrij hard nog voor een 1k lak.
Nadeel: niet zo strak als 2k bij spuiter
Dus je lakt alle eerste lagen zelf met een 1K lak en verfroller en laat dan de laatste lagen door een spuiter doen. Ik neem aan dat de spuiter dan ook 1K gebruikt omdat 2K lak niet over 1K heen mag?

(PS: sorry voor het opduiken van dit oude, doch heerlijke topic). 8-)
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Draakje1975
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 sep 2014, 15:27
Real name: Ronald
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door Draakje1975 » 29 mar 2015, 20:05

Wat is dit toch een heerlijke thread om te lezen..

Haal hier een hele hoop info vandaan....

Ik lees echter en hele hoop over scheuren.. scheuren en nog een scheuren..
In de meeste gevallen snap ik dit.. :)

Maar... Nu ben ik van plan om het speelveld van mijn RFM eens flink aan te pakken en wil deze dan ook super netjes hebben.. Maar het lijkt mij geen (goed) fijn idee om het speelveld te schuren..
Wellicht heb ik dit stukje niet goed begrepen is gebeurt het eerste schuren pas na de eerste lak laag..

Heb ook nog niet echt begrepen waar de laatste poest beurt mee gebeurt (polish shine of zo.. )

Kan iemand mij ook vertellen wat nou de beste middelen zijn om het speelveld schoon te maken ?

EDIT: nog een vraagje: schuren jullie met nat of droog papier?

Gebruikersavatar
Turalyon
Berichten: 326
Lid geworden op: 16 aug 2011, 18:08
Real name: Gabriël
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door Turalyon » 29 mar 2015, 21:00

Dit helpt: http://www.flippers.be/shop_pinball_machine_3.html

Maar retoucheren zou ik aan de pro's overlaten....
Pins: SS, T2, LOTR
Gone: Dr Who

Draakje1975
Berichten: 102
Lid geworden op: 09 sep 2014, 15:27
Real name: Ronald
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door Draakje1975 » 29 mar 2015, 21:26

Turalyon schreef:Dit helpt: http://www.flippers.be/shop_pinball_machine_3.html

Maar retoucheren zou ik aan de pro's overlaten....
Bedankt! Zeer duidelijk verhaal. Daar heb ik zeer wat aan!

Plaats reactie