F14 Tomcat shoppen

Verhalen en vragen over het visueel onderhouden en verbeteren van flippers
Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 17 mei 2012, 20:02

Een beetje met knikkende knieen begin ik dan met het restaureren van mijn F14 Tomcat. Ik heb deze een tijd geleden gekocht voor een prikkie, en eerlijk gezegd was hij ook niet meer waar. Electronisch is alles nog goed in orde, maar de kast is verre van verzamelstaat. De mylar komt al goed los, de inserts komen naar boven (eentje zelfs tot 1 mm hoogte), waardoor de bal alle kanten uitvliegt. Stukken uit de kast, flippers gaar en mega smerig.

Daarom zal ik als eerste het speelveld gaan leegmaken, de mylar verwijderen, oppoetsen, retoucheren en clearcoaten. Via een fotoserie zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen. Ik maak de meeste foto met mijn telefoon, dus het is vaak wat wazig.

Afbeelding

Hoe smerig kan het zijn?

Afbeelding

Mylar helemaal los van de inserts.

Afbeelding

Stukken uit de kast.

Afbeelding

Een heel stuk mylar met de föhn losgehaald, helaas blijven de opdrukken niet overal op de inserts zitten.
Na het verwijderen van de mylar ga ik de lijm nog wegpoetsen. Dit zal ik met wasbenzine gaan doen in combinatie met een scherp schraapmesje. Hiervan zal ik wat foto's maken.

Op dit ogenblik is het speelveld bijna leeg, en ben ik bezig met de kabelbomen aan de onderzijde. Tot nu toe heb ik ze in 3 delen geidentificeerd: solenoids en flashers, switches, en verlichting.

To be continued.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door wza1979 » 17 mei 2012, 20:51

ha, Leuk om te zien dat er weer iemand druk aan het klussen is :clap:

Ga je die kopkast ook proberen te maken ?

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

F14 Tomcat shoppen

Bericht door Cedric » 17 mei 2012, 21:00

Leuk, nog veel moed toegewenst :good:

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door zwartepanter » 17 mei 2012, 22:43

Goed bezig!

Gebruikersavatar
lotmamordun
Berichten: 351
Lid geworden op: 14 aug 2011, 15:56
Real name: Vincent CHARDOME
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door lotmamordun » 18 mei 2012, 01:12

knap, weer eentje om te volgen :good:
en te leren ...
LOTR & Stardust

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door rebelish » 18 mei 2012, 12:01

mooi zo, en ik dach dat mijn WW er erg aan toe was met de mylar, maar deze is toch nog stukken erger.
Ga ik zeker volgen voor later.
Je weet nooit dat ik de WW toch ga opnieuw laten doen.
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 18 mei 2012, 15:25

Ik ga sowieso de kopkast bijwerken. Zoals gezegd is dit voor mij de eerste keer en ik zit nog met veel vragen en ideëen. Wat ik weet is dat het fokking veul werk is en dat ik nog heel wat uitdagingen zal tegenkomen. Gelukkig weet ik dat de kast functioneert zodat ik alle storingen die ik tegenkom na de wederopbouw aan mezelf te danken heb en dus ook zou kunnen oplossen.
Ik ben helaas niet de meest creatieve artiest, dus het schilderwerk zal een echte uitdaging worden. Voor de clearcoat heb ik gelukkig een neef met een meubelmakerij die een spuitcabine heeft. Hij zal de clearcoat (autolak) voor me gaan aanbrengen. Voor de rest zal de site van Edward Cheung een leidraad zijn voor dit project.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door stEmE » 18 mei 2012, 15:40

HarrieD schreef:Zoals gezegd is dit voor mij de eerste keer en ik zit nog met veel vragen en ideëen.
Zo ben ik ook aan mijn MM begonnen, en dat loopt wel los hoor ;) Als je ergens mee vast zit, shoot het even op het forum en voor je het weet heb je al een resem pasklare antwoorden...
HarrieD schreef: Voor de rest zal de site van Edward Cheung een leidraad zijn voor dit project.
Bekijk zeker ook de projectjes van onze eigen resto-wizard G94 eens (oa: bashed monster en naked adam). Van hem kan je ook al veel leren hoor. Iemand heeft waarschijnlijk ook nog wel ergens de filmpjes van HEP op zijn harde schijf staan die hij wel wil sharen met jou :) Die zijn ook geod gedocumenteerd, let alleen niet te veel op zijn stemtimbre, want daar word je een beetje tureluur door. Gelukkig springt af en toe zijn compressor aan zodat zijn stem even wegvalt :mrgreen:
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 18 mei 2012, 15:47

Die filmpjes, daar heb ik inderdaad al over gelezen. Als iemand die met me wil delen, zou ik daar erg blij mee zijn.

Okee, eerste vraag dan: ik heb een heel deel van mijn inserts verpest door het verwijderen van de mylar. Die zal ik dus moeten gaan schuren en voorzien van nieuwe decals. Die ga ik dus zelf printen. Nu zag ik in de thread van de naked TAF dat Pascal ze had geschuurd met 300 schuurpapier omdat de glans uit de clearcoat moet komen. Is dat ook zo als er mog decals overheen geplakt worden?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 21 mei 2012, 07:06

Okee, 4 dagen verlof gehad en buiten de familiaire verplichtingen om toch nog een paar uur mogen besteden aan de restauratie. Het speelveld is leeg, de kast heeft zich kranig geweerd, maar heeft toch zijn meerdere moeten erkennen.
Wat pics van het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al toch nog wat retoucheer werk, maar buiten de gare inserts geen grote schade.

Ik heb overigens besloten de GI te scheiden van de rest van de verlichting. Ook dit ging niet zonder slag of stoot, scheiden is leiden. Dus na de onvermijdeleke "ik neem al je spanning weg" en als antwoord "dat zou dan ook voor het eerst zijn" is het convenant getekend :clap: heb ik niet 3 maar 4 kabelbomen. (Alhoewel de GI kabelboom werd uitgelachen door de kabelboom van de rest van de verlichting, scheldend "zie je wel dat je zonder mij helemaal niets bent", dat belooft wat bij het terugbouwen....)
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door wza1979 » 21 mei 2012, 07:13

Mooie kleuren om bij te werken. Dat moet vrij goed kunnen komen. Doe je airbrush of kwast ?

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 21 mei 2012, 07:31

Dat zal met de kwast zijn. Airbrush heb ik (nog) niet, en zoals gemeld ben ik geen artiest. Too many tricks i have to learn ben ik bang.

Overigens heeft d'n tumbler alweer overuren staan maken afgelopen weekend. Jammer dat de flipper basisplaten er niet in passen. Hoe maken jullie die schoon?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door wza1979 » 21 mei 2012, 14:44

Schuren. Om alleen schoon te maken zou ik 800 ofzo nemen. 1200 erover als het wat meer moet glimmen en echt in het zicht is ( bovenkant speelveld ).

Maar er zijn meer wegen die naar Rome ( in dit geval Miami ) leiden ... :mrgreen:

rebelish
Berichten: 466
Lid geworden op: 09 mei 2012, 01:06
Real name: Seurinck Jo
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door rebelish » 21 mei 2012, 15:37

pfft ik krijg al schrik om er zelf aan te beginnen :shock:
Pins: Theatre Of Magic / The Addams Family
Gezocht:Terminator 2
Sold: Whirlwind

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door wza1979 » 21 mei 2012, 16:07

Ik ben ook beperkt in "het niet kunnen airbrushen" dus ik doe het als volgt:

- Speelveld leeg ( zelf doe ik bijna nooit de onderkant eraf, maar dat terzijde )
- Eventueel mylar eraf
- Lijm mykar resten eraf
- Schoonmaken, schoonmaken en nog eens ...... schoonmaken
- Clearcoaten met roller ( ik gebruik trimetal vernis ), keertje of 2 a 3 24, minimaal 12 uur drogen
- Beetje opschuren met 800
- Insert decals plakken
- Eventuele andere diepere beschadigingen opvullen/bijwerken
- Clearcoaten met roller ( wederom trimetal ), 2 keer , minimaal 12 uur drogen
- Goed schuren met 800
- Bijlakken, en het handige is dat als je het niet goed doet, ff doekje met wasbenzine erover en weg.
Koop een set goede kwastjes, ik haal de mijne bij een kunstschilder winkeltje. Goede fijne penselen zorgen ervoor dat je vaak niet kunt zien dat het met kwast is gedaan.
- Als het goed is, dan even clearcoat erover etc etc

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 22 mei 2012, 06:57

De tumbler kijkt me boos aan tegenwoordig. :handjob:

Jammer dat de basisplaten er niet inpassen, dus ik ben gisteren maar eens begonnen met handmatige restauratie daarvan. Ik moet zeggen dat de resultaat/besteed werk verhouding met goed meevalt. Onderstaand fotootje is na 3 minuten werken. Doet het voor mij moet ik zeggen.

Afbeelding

Overigens begint de tumbler nu wel erg te stoffen. Tijd om de media te gaan vervangen denk ik.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Cedric
Berichten: 827
Lid geworden op: 15 aug 2011, 20:48
Real name: Cedric Andries
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door Cedric » 22 mei 2012, 10:12

Goe bezig :good:
met fijn staalwol kan je ook wonderen verichten indien je de stukken niet in de tumbler krijg.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 23 mei 2012, 07:48

Kijk, alweer een mooie tip. Thank you.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door g94 » 23 mei 2012, 08:40

Voor metalen onderdelen onder het speelveld doe ik het als volgt:
- eerst opschuren met zo'n stalen borstel op de boor (zie Naked Addam topic), dat gaat heel snel.
- dan met schuurpapier afwerken. Eerst 180 of 240 tot alle vuil, roest en oxidatie weg is. Dan 400 en 600 of tot max 800. Uiteraard enkel schuren in de richting van de originele lijnen in het metaal.
Deze methode benadert volgens mijn ervaring het meest hoe het metaal er origneel uitzag.
Tenzij je het meer wil doen blinken, dan kan je achteraf nog fijner schuurpapier of staalwol gebruiken.

Afbeelding
Afbeelding
wza1979 schreef:...dus ik doe het als volgt:
...
- Clearcoaten met roller ( ik gebruik trimetal vernis ), keertje of 2 a 3 24, minimaal 12 uur drogen
- Beetje opschuren met 800
- Insert decals plakken
...
Ik doe dat in een andere volgorde: insert decals wil ik zo diep mogelijk hebben. Ik kleef ze dus rechtstreeks op de opgeschuurde insert vooraleer ik enige clearcoat aanbreng.
Om 2 redenen:
- als je de vernis weghaalt van de insert, dan ontstaat er een licht niveauverschil met het speelveld zelf. De nieuwe decal vult dat verschil grotendeels op (zie topic g94 attacks the attack). Uiteindelijk wil je het speelveld zo vlak mogelijk hebben.
- hoe meer beschermende vernis boven de decal, hoe beter denk ik dan.

En terzijde: bij veel speelvelden (ook bij je f14) zijn de inserts zwart omlijnd. Die lijn zit halfweg tussen insert plastic en het hout. Als ik de originele vernis (en bedrukking) op inserts weghaal, dan maak ik altijd een insnede halfweg die lijn, en blijft de helft van die zwarte omlijning (nl die op het hout) staan. Daarna kleef ik de decal, en snij ik ook hier het overtollige stuk lijn (het stuk op het hout) weg, waardoor mijn decal perfect in de weggesneden vernis aansluit en helemaal vlak is.
Het voordeel is dat ik hierdoor alweer niveauverschil vermijd van de opzittende rand van die decal, en dat er minder kans is dat er na verloop van tijd door de spanning luchtbellen zouden ontstaan aan die rand of dat de decal op die plaats zou komen los te zitten. Het nadeel is dat ik achteraf wel die zwarte lijn moet bijwerken.

Afbeelding
Afbeelding

Enfin, da's hoe ik het doe... :roll: :handjob:
P

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 23 mei 2012, 09:32

Ik volg je methode helemaal Pascal. Sowieso lijkt me de roller niet de meest optimale oplossing. Ik wil het speelveld zoveel mogelijk clearcoat klaar maken zodat ik tijdens het clearcoaten me kan richten op het coaten, schuren en waxen.

De volgende uitdaging: Photoshop leren gebruiken, ik ga de decals toch zelf maken.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door HarrieD » 23 mei 2012, 10:31

Die onderste foto, waarom heb je alles afgeplakt?

En waar kan ik die Oracal 640M serie bestellen?
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door diesel64 » 23 mei 2012, 10:34

HarrieD schreef:Die onderste foto, waarom heb je alles afgeplakt?
Airbrush... ;)
No shirt. No shoes. No pinball.

Steven
Berichten: 83
Lid geworden op: 07 sep 2011, 08:57
Real name: Steven

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door Steven » 23 mei 2012, 11:19

wza1979 schreef:Ik ben ook beperkt in "het niet kunnen airbrushen" dus ik doe het als volgt:

- Speelveld leeg ( zelf doe ik bijna nooit de onderkant eraf, maar dat terzijde )
- Eventueel mylar eraf
- Lijm mykar resten eraf
- Schoonmaken, schoonmaken en nog eens ...... schoonmaken
- Clearcoaten met roller ( ik gebruik trimetal vernis ), keertje of 2 a 3 24, minimaal 12 uur drogen
- Beetje opschuren met 800
- Insert decals plakken
- Eventuele andere diepere beschadigingen opvullen/bijwerken
- Clearcoaten met roller ( wederom trimetal ), 2 keer , minimaal 12 uur drogen
- Goed schuren met 800
- Bijlakken, en het handige is dat als je het niet goed doet, ff doekje met wasbenzine erover en weg.
Koop een set goede kwastjes, ik haal de mijne bij een kunstschilder winkeltje. Goede fijne penselen zorgen ervoor dat je vaak niet kunt zien dat het met kwast is gedaan.
- Als het goed is, dan even clearcoat erover etc etc
Hoe bevalt dat zelf 'met de roller clearcoaten'? Biljkbaar goed, anders zou je het niet blijven doen, toch? Heb je misschien wat voorbeeldfoto's? Zeker voor de minder dure kasten, lijkt het me een goede/betaalbare oplossing als het mooi genoeg wordt. Waarom zoveel lagen? Is dat nodig voor thuisgebruik? Is één laag, dan de decals en dan nog één laag niet voldoende, of zijn er andere nadelen daaraan (oneffenheden of zo?)?

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door g94 » 23 mei 2012, 11:39

Steven schreef:Waarom zoveel lagen? Is dat nodig voor thuisgebruik? Is één laag, dan de decals en dan nog één laag niet voldoende, of zijn er andere nadelen daaraan (oneffenheden of zo?)?
Ik denk dat je het principe niet echt begrepen hebt: die clearcoat dient niet alleen om te doen blinken of wat decals te beschermen... en het is al zeker niet de bedoeling om met een 1mm dikke laag vernis op je plank te eindigen.

Na verloop van tijd begint een speelveld oneffen te worden. Er ontstaan overal kleine kratertjes door balinslag, bij ball drops krijg je inzakkingen en er komen spleten rond de inserts. Om dit te herstellen zou je een of ander vulmiddel kunnen gebruiken (de beste die ik ken is Isopon), maar het probleem is natuurlijk dat die gekleurd is, dus ja: dat is niet echt een optie. Vernis is wel transparant, dus wel perfect geschikt. Telkens je een vernislaag aanbrengt dan gaat die ook in die spleten lopen. Als je daarna opschuurt, dan schuur je vooral de bovenkant weer weg, maar in de spleten en kratertjes blijft de vernis zitten. Je moet dat verschillende keren doen omdat het gewoon niet lukt om de plank weer perfect effen te krijgen met slechts enkele lagen. Ik eindig meestal bij 3 of 4 sessies van 3 lagen per sessie. Tussendoor worden de structurele herstellingen gedaan, eventueel decals op inserts aangebracht (zie hierboven) en airbrush (of penseel) herstellingen gedaan aan het artwork.

En enkel na de laatste vernislaag, als alles perfekt effen is, wordt alles gepolierd om een super blinkende finish te bekomen. Dus in alle stadia ervoor heeft het hoegenaamd geen zin om zo'n fijn schuurpapier te gebruiken, integendeel: de vernis en airbrush herstellingen zullen beter blijven hechten als het ruwer geschuurd is, aldus mijn ervaring. Ik gebruik 240 voor schuurbeurten met de hand, 320 met de pneumatische sander.

P

Gebruikersavatar
wza1979
Berichten: 591
Lid geworden op: 01 sep 2011, 18:12
Real name: William van de Zand
Locatie: The Netherlands

Re: F14 Tomcat shoppen

Bericht door wza1979 » 23 mei 2012, 11:54

Mij bevalt het prima. Het is een stuk beter dan zelf spuiten met een spuitbus. Dat wordt lang niet zo glad en mooi.
Let wel: ik doe de laatste toplaag altijd door de spuiter ( kost maar paar tientjes ).

Voordelen: makkelijk thuis te doen, vrij goed en strak, goedkoop, vrij hard nog voor een 1k lak.
Nadeel: niet zo strak als 2k bij spuiter

Als je het wilt doen: gebruik deze:
http://www.goedkoopverf.com/shop/Hardla ... _LITER.php
De rest van de lakken, geloof me, ik hen ze praktische allemaal geprobeerd, zijn lang niet zo goed.

Tot nu toe heeft ieder speelveld waar ik mee gewerkt heb ( behalve de funhouse en lethal weapon = gelijk spuiter ) eerst 8 a 10 lagen clearcoat met roller.

Ik doe er zoveel omdat ik iedere bijgewerkte kleur onder 1 of 2 lagen doe. Bij fouten kan ik het zo weer wegschuren, zonder de andere bijgewerkte delen te vernaggelen. Ook omdat je het toch grotendeels weer wegschuurd en om eventuele stickers er mooi onder te krijgen.
Maar het meeste schuur je gewoon weer weg.

Daarnaast een speelveld zonder lak, moet je altijd meerdere lagen doen. Want de lak wordt opgezogen op plaatsen met inserts etc,. Bij een of 2 keer krijg je dat effect niet helemaal weg. Met trimetal gaat het nog vrij goed, omdat dat vrij dik vloeit, maar de lak van bijvoorbeeld de autospuiter is dunner en dan kun je dat goed zien.

Deze zijn met roller:
http://www.flipperforum.be/download/fil ... &mode=view
http://www.flipperforum.be/download/fil ... &mode=view

Let op: deze zijn nog niet geschuurd/gepolijst. Dat moet eigenlijk wel daarna.

Dus de kosten met lakken van roller zijn dus relatie laag. Voor 60 Euro, 1 liter pot, wat schuurpapier en hoop lak rolletjes bij je al een heel eind. Lak roller niet hergebruiken, gewoon weggooien steeds.

Plaats reactie