Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Wrestlemaniac
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 apr 2017, 12:19
Real name: Jelle Geets

Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Wrestlemaniac » 06 nov 2017, 19:58

paar maand geleden een Freedom flipper gekocht in heel goeie staat, werkte perfect, sporadish eens een spelletje op gespeeld maar nog niet echt veel, vandaag wou ik hem laten zien aan iemand die op bezoek was, wil hem opzetten, en begint een vreemd hard tikkend geluid te geven en we kregen geen ballen ?

Als je de kast opzet, lijkt alles goed, tot je op de knop drukt om een spel te beginnen, dan gaat het van "takatakatak..takatakatak....zo continu een hard tikkend geluid alsof hij iets wil aantikken, of dat hij credits blijft aanrekenen ofzo ik weet het niet ken er niks van...,binne in de kast zie je zo een reeks ronde schijven ronddraaien, en daar boven gaan dan ook constant die witte staafjes op en neer in een golvende beweging een voor een, altijd opnieuw ( geen idee hoe dit noemt ben echt een leek in dat technishe gedoe hoor)

aan het deurtje waar je dus geld insteekt,blijft er ook constant iets tikken, precies dat het iets met de muntproever te maken heeft

iemand in de buurt van Beerzel die is kan/wil komen kijken om het te fixen ?

Gebruikersavatar
Hurricane
Berichten: 347
Lid geworden op: 24 okt 2011, 11:50
Real name: Koen Lemoine
Locatie: Belgium

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Hurricane » 06 nov 2017, 22:29

blijft er geen contactje van de muntproevers hangen.

Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door wizardblom » 07 nov 2017, 10:17

Contacten van de telling nakijken, zal een contact dicht blijven staan.
Reset is dan niet afgerond, met als gevolg het tikken van de resetrelays.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Wrestlemaniac
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 apr 2017, 12:19
Real name: Jelle Geets

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Wrestlemaniac » 07 nov 2017, 18:57

Nog even een kleine update, gisteren avond laat heb ik de flipper nog eens gaan proberen, kreeg direct ballen als ik de kast opzette, had nog niet eens de start knop aangeraakt, dusja efkes dat spelletje uitgespeeld, dacht ga nog is op start drukken om te zien wat er zou gebeuren, weer geen ballen en terug dat tikkende geluid,kast afgezet, efkes gewacht, terug opgezet, kon ik weer spelen, daarna weer niet meer....dus m.a.w soms kan je spelen soms niet dus hopelijk is het dan inderdaad gewoon iets kleins dat hapert ofzo geen serieuze defecten.

Heb ook gemerkt dat het tikkende geluid grotendeels van uit de kopkast komt. Alé het geluid wisselt elkaar af, je hoort een tik in de deur/muntproever, en dan hoor je in de kopkast getik,dan weer in de muntproever, dan weer in de kopkast, en zo blijft het dus doorgaan.

het heeft dus duidelijk iets te maken met het contact tussen muntproever en kopkast, het zal iets doms zijn maar moest er iemand in de buurt van beerzel wonen die er echt verstand van heeft dan zou het fijn zijn moest die persoon is willen komen zien want ik pruts niet graag aan dat binnenwerk, weet niet eens waar ik moet kijken of al dan niet mag aanraken of wat juist niet...totale noob op gebied van zo'n spelen sorry :oops: flipper dient hier vooral als aankleding in een amerikaans getinte mancave dus ik ben echt geen kenner/verzamelaar zoals jullie hier.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Richard Baan » 09 nov 2017, 12:02

Een oude EM-er moet je gewoon wat vaker spelen.
Ik heb het zelf ook, als ik een poosje niet gespeeld heb dat niet alles 100% goed beweegt. Dat is inherent aan de techniek van toen, die nu inmiddels 40+ jaar oud is.

Als ik je verhaal zo hoor dat het soms wel en soms niet goed werkt, denk ik dat het contacten zijn die in beweging komen, en wat plakken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Wrestlemaniac
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 apr 2017, 12:19
Real name: Jelle Geets

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Wrestlemaniac » 14 nov 2017, 21:06

Niemand uit de streek van Beerzel die dit baas kan ? :lol:

K'heb ondertussen al wel een mailtje gestuurd naar wimpinball, hij schijnt goed te zijn in reparaties, als hij eens wil komen zien, voorlopig nog geen antwoord gehad via mail.

Maar moest er nog iemand zijn, laat maar weten, hé !

Wrestlemaniac
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 apr 2017, 12:19
Real name: Jelle Geets

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Wrestlemaniac » 18 nov 2017, 12:55

Updateje: Gisterenavond nog eens geprobeerd, kast opgezet, kon toch weer spelen, daarna niet meer, na -2-3 keer af/opzetten kan ik elke keer weer een spelletje doen, maar meestal geen twee keer na elkaar, ik moet na elk spel de kast eens een paar keren af en opzetten tot het dan toch weer eens lukt om ballen te krijgen en een spelletje te kunnen uitspelen.

De credits tikken nochtans altijd wel correct af zelfs als er geen spel gestart word, gaat het aantal credits wel naar beneden dus het signaal van de startknop komt allesinds wel door naar de credits teller

eens dat je een spel begonnen bent, kan je dat spel probleemloos uitspelen, alle 5 ballen komen perfect achter elkaar,geen storingen ofzo, porbleem is dus nog steeds een spel effectief gestart krijgen.

heb ook gemerkt dat de score van player 1 zich nooit helemaal reset, het reset zich tot 60000 ? Normaal zou het toch 0000 moeten zijn lijkt me hé ? tis nochtans niet dat het eerste cijfertje vastzit want tijdens het spelen kan je probleemloos hogere cijfers halen 7000 8000 of rondgaan tot je over de 100000 zit en het cijfer dus terug van 1 begint, geen prbleem,dus het rolletje zit niet echt vast op cijfer 6 maar na game over springt hij terug op 60000 ipv op totaal 0 score.

Geen idee of iemand iets heeft aan deze updates maar het maakt mischien het probleem nog wat duidelijker/specifieker voor mensen die eventueel is willen komen helpen.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door Richard Baan » 18 nov 2017, 13:22

Mechaniek van player 1 eens schoonmaken.
Vergelijk de werking eens met die van player 2 of een andere goed werkende.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
wizardblom
Berichten: 280
Lid geworden op: 26 mei 2012, 07:36
Real name: Ronald Blom
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Freedom start geen spel meer op/geeft geen ballen..

Bericht door wizardblom » 19 nov 2017, 07:54

Het niet doorgaan naar de "0" heeft te maken met het index contact op de teller.
Kort gezegd: 1 t/m 9 bovenste twee contacten dicht, bij 9 bovenste twee en onderste contact dicht (doorschakeling voor de volgende teller) en bij de "0" alle drie weer open.

Vergelijk hem anders met een wel goed terugtellende teller.
Slechte flipperkasten zijn er bijna niet, slecht afgestelde des te meer!

Plaats reactie