geluidskaart twilight zone stuk

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

geluidskaart twilight zone stuk

Bericht door Cyanide » 06 okt 2017, 20:27

Hallo forumleden,

Daarnet tijdens het spelen op mijn TZ, stopte het geluid plots en rook ik een verbrande geur. Ik heb de kast onmiddellijk uit gezet en de zekeringen van het geluidsbord nagekeken. Deze bleken stuk te zijn. Tegen beter weten in heb ik ze vervangen en de kast opnieuw opgezet: klein vonkje uit of nabij de LM1875T chip. Deze laatste is dus duidelijk stuk en moet vervangen of het zijn de C46/C47 caps die de problemen gaven en waar de vonken uit kwamen.

De vraag is: waarom is deze doorgebrand?
Ik heb onlangs de speakers vervangen, maar speel al 2 weken zonder enig probleem. De backbox speakers zijn samen 8 Ohm ( 4ohm elk in serie) en de cabinet speaker zelf is 8 ohm. De laatste staat in serie met de backbox om een load te geven van 4 ohm. De bekabeling is perfect in orde en ik heb de weerstand op de connectors nagemeten en deze blijkt ook te kloppen. Het lijkt me dus eerder toeval dat de kaart er nu de brui aangeeft.

Wat zouden jullie me aanraden om nu te doen? De LM1875T chip vervangen of nog wat anders? Ik hoor het graag.
Ik heb een en ander op het bord uitgemeten en C38 cap lijkt ook dood.

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: geluidskaart twilight zone stuk

Bericht door Pinman » 07 okt 2017, 15:30

...
Laatst gewijzigd door Pinman op 04 apr 2021, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: geluidskaart twilight zone stuk

Bericht door Richard Baan » 07 okt 2017, 15:54

Cyanide schreef: De vraag is: waarom is deze doorgebrand?
Ik heb onlangs de speakers vervangen, maar speel al 2 weken zonder enig probleem. De backbox speakers zijn samen 8 Ohm ( 4ohm elk in serie) en de cabinet speaker zelf is 8 ohm. De laatste staat in serie met de backbox om een load te geven van 4 ohm.
Ik begrijp niet precies hoe ze bedraad zijn. Immers 8 ohm in serie met 8 ohm (4+4) is samen 16 ohm.
Hoeveel ohm kan die versterker aan?

Volgens het schema van mijn wh2o staan de backbox speakers parallel uit de fabriek.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: geluidskaart twilight zone stuk

Bericht door Cyanide » 07 okt 2017, 18:56

Hallo Richard,

Je hebt gelijk. Ik heb een typfout gemaakt de backbox speakers (8ohm samen) staan in serie en de cabinet speaker (zelf 8ohm) parallel met die 8 ohm serie van de backbox om dus uiteindelijk vier ohm te presenteren aan de amp.

Origineel stonden ze anders, maar heb ze re-wired volgens het schema hier te vinden:

http://dziedzic.us/wpc_speaker_sound_info.html (onderste schema).

Ondertussen heb ik alle condensatoren gedesoldeerd en nieuwe besteld. Een aantal ervan waren out of spec of gewoon uitgedroogd. Ik ga ze gewoon vervangen. De fout zat op de amp zelf. Deze had aan de zijkant een duidelijke brandvlek en de geur loog er ook niet om. Ouderdom, of toch een te zware load op de amp ?

De soundcard van mijn funhouse werkt overigens prima in de TZ en de amp wordt niet speciaal warm. De balans tussen muziek en stemmen is duidelijk anders, maar dat is te wijten aan een verschil in 2 weerstanden tussen beide soundboard versies. Het probleem is dus duidelijk geïsoleerd tot de TZ geluidskaart.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: geluidskaart twilight zone stuk

Bericht door Cyanide » 11 okt 2017, 19:42

Ondertussen heb ik de amp vervangen en alle elektrolytische en tantalum capaciteiten. Op Mouser.com zijn alle onderdelen makkelijk te vinden, inclusief alle axiale versies van de capaciteiten.

Alles werkt daardoor terug naar behoren. Ik heb eveneens alle speaker connecties en bekabeling nagekeken en de amp ziet echt een 4 ohm load. Dit zou de LM1875T makkelijk moeten aankunnen. Ik vermoed dus dat de faling door ouderdom was.

Nu kan ik terug genieten van het TZ-geluid, toch één van de beste pinball sounds die er zijn. :pin:

Bedankt voor alle suggesties!

Pinman
Berichten: 322
Lid geworden op: 16 aug 2011, 08:46
Real name: Yes

Re: geluidskaart twilight zone stuk

Bericht door Pinman » 12 okt 2017, 05:42

...

Plaats reactie