Kings of Steel - alle score displays werken niet

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederico76
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:14
Real name: Frederic Eeckhoudt

Kings of Steel - alle score displays werken niet

Bericht door Frederico76 » 02 okt 2017, 10:45

Hallo,
Sinds enkele weken werken mijn score discplays niet meer. In de manual lees ik dat dit te maken heeft met de MPU en ik de MPU moet vervangen.
http://mirror2.ipdb.org/files/1382/Ball ... matics.pdf

Op een repair site: http://techniek.wipperflinkel.nl/ballyss/rep/index1.htm

..las ik het volgende dat verband houdt met de score displays:

...Replace diodes CR1, CR2, CR3, CR4 with new 1N4007 diodes. Make sure to install the new diodes with the band in the same direction! These diodes are used for the high voltage (score displays), and are often heat damaged.

Fuse...F2 = 3/4 amp slo-blo (score display high voltage)
F2- CR1 to CR4 (four 1N4004 diodes that act like a bridge). Used to power the score displays.

verder staat er nog een andere rubriek gerelateerd aan niet werkende score displays en de MPU:
MPU board problems causing Score Display Problems.
If data from the MPU board is not properely sent to the score displays, this can cause a display not to work. Often the culprit is chip U20 on the MPU board. Move the score displays to a different player to isolate and make sure the problem does not lie within the score glass itself.

Ik ken bitter weinig van dit soort techniek :oops: . Maar weet iemand wat de typische oorzaken zijn van dit probleem ?
Meestal de fuse ? MPU aansturing ? Dit was vrij plots en niet tijdens het spelen.

Alvast bedankt voor de tips !

DKams
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 feb 2016, 11:48
Real name: David
Locatie: The Netherlands

Re: Kings of Steel - alle score displays werken niet

Bericht door DKams » 02 okt 2017, 11:21

Hai Frederico,

Als ineens al je scoredisplays niet meer werken dan is hoogstwaarschijnlijk de zekering kapot.

Ik zou eerst de zekering van het solenoiddriverboard controleren (in de kopkast). Haal uiteraard eerst de stekker uit het stopcontact en ga dan pas kijken! Op het solenoiddriverboard (bord rechtsboven) in de kopkast zit een zekering, haal de zekering eruit en meet deze door met de multimeter.

De rest komt wel als je bovenstaande gedaan hebt.
Let the game begin.

Eddo
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:29
Real name: Ed

Re: Kings of Steel - alle score displays werken niet

Bericht door Eddo » 02 okt 2017, 14:28

Onlangs bij mijn flipper hetzelfde gehad, nieuwe zekering (F2) sprong meteen, het bleek uiteindelijk 1 defecte diode (CR1), dit is makkelijk na te meten met een multimeter (stekker flipperkast uittrekken natuurlijk). Kost diode: 8 eurocent.
Dracula (1979 Stern)

Gebruikersavatar
Frederico76
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:14
Real name: Frederic Eeckhoudt

Re: Kings of Steel - alle score displays werken niet

Bericht door Frederico76 » 02 okt 2017, 16:31

Dag Eddo,
Was dit dan de diode op de power supply want daar is ook sprake van op de solenoid ?

Gebruikersavatar
Frederico76
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 dec 2016, 13:14
Real name: Frederic Eeckhoudt

Re: Kings of Steel - alle score displays werken niet

Bericht door Frederico76 » 02 okt 2017, 17:34

de zekeringen op zowel de solanoid als power supply getest. Die op de solenoid blijkt defect te zijn.

Plaats reactie