Medusa geen zevende flash

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 01 okt 2017, 17:25

Het lijkt wel een Bally ziekte, eerst mijn Nitro nu Medusa :madman:
Mpu bord werkte bij de eerste testen goed maar dan ineens geen zevende flash meer.
Het probleem zit op het mpu bord zelf want als ik een ander bord steek heb ik wel zeven flashes , op testpunt 3 heb ik 0 volt inplaats van de 21,5 volt.
Ik heb al U 10 en U 14 vervangen maar nog altijd geen zevende flash :(
Wie weet waar ik moet zoeken ?

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 01 okt 2017, 18:10

ok gevonden , was R 113 die doorgeslagen was, had beter eerst het schema bekeken :(

Volgende probleem dan.
Bij switch en solenoid test blijkt op het eerste zicht zo goed als alles ok.
Tijdens spel echter loopt er iets mis, zo wordt tijdens het raken van eender welke target telkens de knocker geactiveerd ?
Ik heb het het kleine expander bord al gewisseld maar geen verandering :x
En ook nog ,F 1 van 20 A op het rectifier bord slaat regelmatig door :(

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Richard Baan » 01 okt 2017, 18:40

Die zekering van 20 A zal zeker voor de GI zijn.
Daar heeft Medusa te veel van. Bij de mijne ging die ook elke keer Door. Plm na een uur bij mij.
Ik heb in de kop #47 lampjes geplaatst. Sindsdien geen problemen meer.

Vwb de knocker.
Misschien dat deze meegaat met het geluid. Dan de solenoid sound select eens bekijken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 01 okt 2017, 21:06

De zekering is F1 van switched Ill. F5 is van GI maar idd ook 20 A .

Die knocker heeft precies ook iets te maken met de open movable flipper ( zipper flippers )
maar ik weet niet goed of ik in die richting moet zoeken .
Wat bedoel je met solenoid sound select en hoe deze invloed kan hebben op het telkens aantrekken van de knocker ? ik vrees dat dit mijn petje te boven gaat gaan :madman:
Ik denk ook dat er verschillende sounds niet de juiste zijn bij het raken van targets .

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Richard Baan » 02 okt 2017, 08:04

Dan is het wel verstandig om eens goed te kijken wat er precies gebeurt en wanneer.
Dan pas verder zoeken.

De solenoid/sound select is een draad die van de MPU naar de solenoiddriver gaat, en door naar het soundbord.
Maar als je zegt dat het te maken heeft met de open movable flipper, dan is dit het zeker niet.

Die 2 spoelen zitten samen op 1 transistor, met diodes er tussen.
Controleer maar eens of alle spoelen waar 2 diodes op horen, deze ook hebben. Zie schema's.
En of ze nog goed zijn. Als er 1 niet op zit heb je dit tot gevolg.

Als je exact weet wat er wanneer gebeurt kun je beredeneren welke dat moet zijn, dat kun je in de spoelentest herkennen. Anders is de kortste klap om alles even door te meten.

Over de zekering: zit er een traag in.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 02 okt 2017, 18:39

Niet zoveel tijd gehad vandaag om te controleren maar in solenoid test had ik toch fouten bij volgende spoelen :
Knocker, 4 drop target reset , zeven droptarget reset, outhole kicker en saucer die niet altijd werkt.
Het gekke is dat het probleem zichzelf soms oplost ? Dus wss ergens een onbetrouwbare diode op een spoel denk ik dan ?

De zekering F 1 van de sw. Ill. herstel ik zelf door er twee dunne koperdraadjes rond te wikkelen,
Ok dat mag niet maar anders kan ik een ganse doos zekeringen er doorjagen.
Ik kan de flipper dan max vijf min. laten opstaan want de zekeringhouder wordt gloeiend heet dus ik moet dat probleem echt eerst zien op te lossen. Ik denk dan aan een kortgesloten lamp ergens maar dan een van de gestuurde lampjes ???
Lijkt mij bizar ...

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door g94 » 02 okt 2017, 21:36

Dat koperdraadje is toch niet zo'n goed idee. Ik heb bij Gotron wat automatische zekeringen gekocht voor de gangbare amperages die ik met 2 krokodillenklemmen op een zekeringhouder kan zetten. Best handig tijdens het debuggen.

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 03 okt 2017, 08:15

g94 schreef:Dat koperdraadje is toch niet zo'n goed idee. Ik heb bij Gotron wat automatische zekeringen gekocht voor de gangbare amperages die ik met 2 krokodillenklemmen op een zekeringhouder kan zetten. Best handig tijdens het debuggen.
Is mss geen slecht idee want een mens heeft toch altijd de neiging om er nog een extra koperdraadje bij te voegen
tot dat de boel begint te stinken, maar dan is het soms al te laat :whisling:

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 05 okt 2017, 11:24

Grrr, F1 blijft ok zolang het speelveld open staat.
Ik druk Eenmaal de test button dus in lamp test zodat ik het expander relais goed hoor tikken en laat dan voorzichtig het speelveld zakken en dan , pas bij de laatste centimeters knalt de zekering.
Ik heb mij al suf liggen zoeken terhoogte van alle metalen cabinet onderdelen die zouden kunnen contact maken tijdens het sluiten van het speelveld maar tot nu toe ballekes :madman:

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Richard Baan » 05 okt 2017, 11:35

Kabelboom die langs de 7-droptarget bank schuurt?
Kan soms erg slecht zichtbaar zijn. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met CV. Blies meteen diverse IC's op de CPU op. :(
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 05 okt 2017, 18:46

Nee het was niet de kabelboom maar een lamphouder rechts van het speelveld die contact maakte met de bracket waar het speelveld op rust wanneer deze neer ligt .
Heb de lamphouder even geplooid en het F 1 zekeringprobleem is opgelost :mrgreen:
Ik had ook nog de twee diodes van de saucer vervangen en daarmee is ook het solenoid probleem opgelost.
Ik weet wel niet of dit nu iets te maken had met het eerste of het tweede probleem .
Er zijn nog enkele kleine problemen zoals zwakke rechter boven flipper en enkele defecte gestuurde lampen en
een lamphouder die uit de rode horizontale achterste bar is geplopt :twisted: wat wss wil zeggen dat ik het ganse speelveld er terug kan uithalen om deze terug te kunnen steken .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door g94 » 06 okt 2017, 07:22

Gottlieb collector schreef: Er zijn nog enkele kleine problemen zoals zwakke rechter boven flipper ...
Ik heb met mijn Medusa (die op het BOP bij de Classics stond) ook een tijd problemen gehad dat beide linker flippers (zowel onderaan als de zipper bovenaan) zwakker waren dan rechts. Uiteindelijk alle EOS switches vervangen. En ondervonden dat ze heeeeeeeel precies moeten afgesteld staan. En opgelost.

(ik heb trouwens die hele zipper flipper assembly van connectoren voorzien. Da's ook veel handiger dan al dat gesoldeer aan dubbele switches onder een speelveld...

Gebruikersavatar
Gottlieb collector
Berichten: 764
Lid geworden op: 28 aug 2012, 21:08
Real name: thierry
Locatie: Belgium

Re: Medusa geen zevende flash

Bericht door Gottlieb collector » 06 okt 2017, 16:23

Alle EOS switchen zijn nieuw op deze medusa maar deze op de zipper flippers zijn deze idd wel redelijk complex.
Mss dat ik ze idd nog wat moet bijstellen.
Voor een connector bij te plaatsen had ik geen goesting meer , genoeg is genoeg :wtf:

Plaats reactie