Bally Solenoid Expander Board

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bally Solenoid Expander Board

Bericht door g94 » 28 jun 2017, 12:27

Vraagje voor de :geek: kenners hier...

Op mijn Eight Ball Deluxe zit een Solenoid Expander Board. Normaal gezien is dit verbonden met een lampje dat ervoor zorgt dat dat relais kan worden aangestuurd vanop het Lamp Driver Board. Of zoiets. Blijkbaar een truukje van de Bally engineers. Dat lampje is noodzakelijk en moet ook werken.

Nu heeft een vorige eigenaar dat principe gehackt, het lampje weggehaald en een 214-8 9W sand resistor in de plaats gezet.

Dit werkt blijkbaar wel, maar ik vraag me af hoe koosjer die hack is. Ik vind er nergens online ook maar iets over terug.

Zou ik die hack laten zitten, of toch weer origineel maken en opnieuw een lampje plaatsen? Wat is jullie gedacht? :?
EBD-solenoid-expander-board.jpg
EBD-solenoid-expander-board.jpg (182.85 KiB) 1141 keer bekeken

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bally Solenoid Expander Board

Bericht door Richard Baan » 28 jun 2017, 12:40

De solenoid expander wordt gestuurd vanaf de lampdriver.
Daar zit een thyristor op, en die wordt met een kort pulsje ontstoken vlak na de nuldoorgang van de spanning (pulserende DC), en moet dan zelf blijven geleiden gedurende de halve sinus van de spanning.

Een thyristor geleidt niet als er geen minimale stroom loopt. Omdat er stroom blijft lopen zal de thyristor blijven geleiden tot de volgende nuldoorgang. Dan is de spanning 0, de stroom 0 en de thyristor geleidt niet meer.

Als je nu een ICtje op die manier wordt aangestuurd is de kans dat de minimale stroom niet wordt bereikt. Dat hebben ze opgelost met een lampje parallel. Een weerstand doet het ook.

Puur theorie, ik heb nog niet gemerkt dat een solenoid expander niet werkt als dat lampje kapot is. Maar in theorie is een lampje en een weerstand hetzelfde. Sterker: als je ledjes in een oude Bally zet zal dat knippereffect verminderen met een weerstandje parallel. Feitelijk om dezelfde reden: minimale stroom voor de thyristor.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bally Solenoid Expander Board

Bericht door g94 » 28 jun 2017, 13:30

Aha, bedankt voor de uitleg. Dus als ik alles goed heb begrepen mag ik kiezen wat ik doe: zowel het lampje als de hack zullen hun ding doen. Volgens de man van Pinrepair moet die lamp wel degelijk werken, anders zou het bordje niets doen beweert hij. In dat geval heeft de hack het voordeel dat die altijd zal werken, lampje kan kapot gaan... Aan de andere kant hou ik niet echt van dergelijke hacks. :?

En nu ik toch probeer om mijn voorganger zijn hacks te begrijpen: op sommige GI lampjes heeft hij weerstandjes geplaatst. Op andere dan weer niet, en het is wat random. Het zijn 7.60k weerstandjes als ik het goed heb nagekeken.
Vraag is: waarom zou hij dat gedaan hebben? En laat ik ze zitten of haal ik die maar weg? GI werkte wel naar behoren herinner ik me...
gi-resistor.jpg
gi-resistor.jpg (186.47 KiB) 1131 keer bekeken

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3864
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Bally Solenoid Expander Board

Bericht door Richard Baan » 28 jun 2017, 17:18

Geen idee waarom dat er zit. Heeft geen nut bij gi.
Ik zou alle onoriginele dingen er uit halen en alles weer origineel maken.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Bally Solenoid Expander Board

Bericht door g94 » 28 jun 2017, 17:34

Mja, de enige uitleg die ikzelf kon bedenken is dat hij ooit wat zitten testen heeft om leds in de gi te steken en dat hij er dan wat weerstanden heeft opgezet om het flikkeren tegen te gaan. En zich dan bedacht heeft, er opnieuw gewone lampjes ingestoken heeft maar de weerstanden laten zitten... :ugeek:

Ze gaan er dus uit ;)

Plaats reactie