T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 15:55

Hallo:
ik heb een probleem met mijn T2 hij start normaal op zonder fout meldingen echter een aantal solenoïdes doen het niet meer nl 1tm de high voltage solenoïdes.. alle zekeringen nagemeten en los genomen die zijn allen goed , ook gemeten op diverse test punten op het power board zoals tp 6 en tp 7 alleen tp 6 wijkt wat af deze geeft 72 volt ipv de 50 volt die hij moet geven.
kan iemand mij een tip geven ?

met vr gr

G.bécude

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door pinballservice-nl » 04 jun 2017, 17:24

Staat er spanning op de spoelen? en nee het maakt niet uit op welke lip je meet.

Zo ja, staat er spanning op de connector van je spoelen op het solenoid driverboard richting de transistoren?
Coniunctione Crescitur

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 18:36

pinballservice-nl schreef:Staat er spanning op de spoelen? en nee het maakt niet uit op welke lip je meet.

Zo ja, staat er spanning op de connector van je spoelen op het solenoid driverboard richting de transistoren?
dan moet ik dus meten op J 130 volgens mij ? dat is de connector op het power board volgens mij .
zoas ik het een beetje kan volgen loopt het via die handel .. en ook via J 107.
ik ben hier niet echt een ster in maar zal eens meten op dat board met die connector eraf en dan de boel aan zetten.
ik sta trouwens in test mode te meten zodat de bedoelde solenoides aangesproken worden.
de andere solenoides doen het wel in dezelfde test run dat is dan alles na nr 8 .

net gemeten ik meet op alle pinnen van j130 ong 69 volt

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door pinballservice-nl » 04 jun 2017, 18:46

Begin simpel,
Meet of er spanning staat op de spoelen, speelveld omhoog, deurtje dicht, flipperkast aan, verder niets.
Hoogtes van voltages is nog niet belangrijk.
Als je geen spanning op de spoelen hebt staan meet dan op de spoel spanningstoevoer connector van het driverboard of er spanning staat richting de spoelen.

Met het verhaal van hierboven erbij weet je of het probleem in het kabinet of de kopkast zit.
Coniunctione Crescitur

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 19:18

pinballservice-nl schreef:Begin simpel,
Meet of er spanning staat op de spoelen, speelveld omhoog, deurtje dicht, flipperkast aan, verder niets.
Hoogtes van voltages is nog niet belangrijk.
Als je geen spanning op de spoelen hebt staan meet dan op de spoel spanningstoevoer connector van het driverboard of er spanning staat richting de spoelen.

Met het verhaal van hierboven erbij weet je of het probleem in het kabinet of de kopkast zit.

beste:
ik meet o volt op die spoelen ik heb gedaan wat hierboven beschreven staat flipper aan kopkast dicht en speelveld omhoog.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door pinballservice-nl » 04 jun 2017, 19:58

Dus resume,

Je hebt spanning op J107 en J130
Op connector J127 staat de retour spanning voor de rest van je spoelen, heb je deze al gemeten op het bord?

Edit**
met deurtje dicht bedoel ik de gelddeur ivm eventuele schakelaars en niet de kopkast ;)
Laatst gewijzigd door pinballservice-nl op 04 jun 2017, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Coniunctione Crescitur

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 19:59

pinballservice-nl schreef:Dus resume,

Je hebt spanning op J107 en J130
Op connector J127 staat de retour spanning voor de rest van je spoelen, heb je deze al gemeten op het bord?
sorry heb net meting over gedaan , ( mijn massa zat niet goed op de litz , ik meet wel 68 volt op de spoelen.

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 20:02

pinballservice-nl schreef:Dus resume,

Je hebt spanning op J107 en J130
Op connector J127 staat de retour spanning voor de rest van je spoelen, heb je deze al gemeten op het bord?
meet ik dan J 127 met de stekker los van het powerboard ? zodat ik weer direct op die pinnen op het bord meet ?

ik zal deze nu ff doormeten ..

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 20:07

rodekever schreef:
pinballservice-nl schreef:Dus resume,

Je hebt spanning op J107 en J130
Op connector J127 staat de retour spanning voor de rest van je spoelen, heb je deze al gemeten op het bord?
meet ik dan J 127 met de stekker los van het powerboard ? zodat ik weer direct op die pinnen op het bord meet ?

ik zal deze nu ff doormeten ..
ik meet op de losse stekker ( los genomen van het power board ) 68 volt op alle draden op het board niks ( op die pinnen maar als het retour is klopt dat dan he )dus p de losse stekker meet ik 68 volt.

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door pinballservice-nl » 04 jun 2017, 20:11

Je mag alles op het bord laten zitten,

Op J107 heb je spanning gemeten op beide paarse draden, dat is je aanvoer - dus goed (paars/geel + paars/oranje)
J130 bedient spoelen 1 t/m 8
J127 bedient spoelen 9t/m 16

Op alle draden moet spanning staan.

Eerst antwoord op deze metingen.

*Edit
Je hebt dus spanning op alle draden van beide connectoren J127 en J130

Dan neem je een draad die je vastzet op de massa litze en met de andere kant tik je omstebeurt op alle spoel transistors. ( op de metalen bovenkant met het gaatje)
Werken alle spoelen dan is er hoogstwaarschijnlijk een aanstuur IC defect.
Let us know

Wat vaker voorkomt is een "versleten"" slo blo zekering, hij zal met meten goed doorpiepen, maar geen vermogen doorlaten.
Dus doen je spoelen het niet...
wissel de zekering met een ander.
Coniunctione Crescitur

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 20:36

pinballservice-nl schreef:Je mag alles op het bord laten zitten,

Op J107 heb je spanning gemeten op beide paarse draden, dat is je aanvoer - dus goed (paars/geel + paars/oranje)
J103 bedient spoelen 1 t/m 8
J127 bedient spoelen 9t/m 16

Op alle draden moet spanning staan.

Eerst antwoord op deze metingen.

*Edit
Je hebt dus spanning op alle draden van beide connectoren J127 en J130

Dan neem je een draad die je vastzet op de massa litze en met de andere kant tik je omstebeurt op alle spoel transistors.
Werken alle spoelen dan is er hoogstwaarschijnlijk een aanstuur IC defect.
Let us know
J 103 is bij mij leeg zit geen stekker op , ik denk dat u J130 bedoeld .
ik begrijp nu even niet waar ik moet aantikken met die massa draad? op de spoel zelf? zodat die ''vreemd bekrachtigd wordt?''

op J107 zitten 5 draden de eerste 3 meet ik 68 volt ( de paarse draden ) en de laatste 2 meet ik 20 volt. (de rode draden)

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 20:58

ik heb de litz aangesloten en de betreffende transistors Q82 Q80 etc ( alle welke bij de betreffende solenoides horen ) aangetikt echter geen beweging in de betreffende solenoides.
ook zekering F105 vervangen door een nieuwe ..

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door pinballservice-nl » 04 jun 2017, 21:28

Heb je op de andere solenoid lijn de transistor aan massa handeling ook uitgevoerd met als doel te testen of het werkt?
Op de metalen transistor "lippen" zou je spanning moeten meten die van je spoel af komt.!!! graag meten!!!
Werkt de massa verbinding test wel met bijvoorbeeld de flash lampen transistoren?
Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de connector header helemaal los ligt uit zijn soldering in het bord (nog nooit meegemaakt).

Zoals het er nu voorstaat komt er spanning op de spoelen, op de connector naar de transistors.
Je kunt nog een pennetje in de connector 127 /130 steken en die aan massa tikken... paars of bruin - niet rood.
Coniunctione Crescitur

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 22:19

pinballservice-nl schreef:Heb je op de andere solenoid lijn de transistor aan massa handeling ook uitgevoerd met als doel te testen of het werkt?
Op de metalen transistor "lippen" zou je spanning moeten meten die van je spoel af komt.!!! graag meten!!!
Werkt de massa verbinding test wel met bijvoorbeeld de flash lampen transistoren?
Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de connector header helemaal los ligt uit zijn soldering in het bord (nog nooit meegemaakt).

Zoals het er nu voorstaat komt er spanning op de spoelen, op de connector naar de transistors.
Je kunt nog een pennetje in de connector 127 /130 steken en die aan massa tikken... paars of bruin - niet rood.
ik heb als test Q40 genomen van de verlichting deze meet 20 volt en als ik da massa litz erop zet gaat de lamp branden ook heb ik Q 52 gemeten en getest deze geeft 69 volt en de spoel werkt.
dit is wel een dingetje he ? als ik op b.v. Q 82 meet dan is het o volt en niks reageert op al die 1e 8 high power spoelen..?

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 22:37

ik heb nou nogmaals alles gemeten "als ik connector J130 losneem en de flipper staat aan dan meet ik alleen op 130-2 spanning ( 69 volt) de rest is dood.. o volt
130-2 zou moeten corresponderen met Q80 echter op Q80 ( gemeten op de transistor meet je weer niks??)

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 04 jun 2017, 22:51

mijn verdenking gaat nu uit naar component U5 welke op het power board zit , daar gaat heel die handel naartoe.
ik heb alleen spanning op de connector J130 draad nr 2 de meeste van links gezien die geeft 69 volt .
volgens het wpc schema is er nog een J131 en J 132 maar bij mijn T 2 zit daar niks op ( hardware matig).

ik ben het ff kwijt nou. dat 2e draaadje op j130 hoort bij Q 80 echter alsik meet op transitor Q 80 meet ik geen spanning.
:o

Gebruikersavatar
pinballservice-nl
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jun 2016, 07:08
Real name: pinballservice.nl team
Locatie: The Netherlands

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door pinballservice-nl » 04 jun 2017, 23:04

Je moet voor de beeldvorming wat duidelijker zijn;

Resumé
Je meet op de losgehaalde connector J130 op pin 2 spanning en de rest van deze connector niet?
In je vorige posts gaf je aan dat op alle draden van de connectoren J127 en J130 spanning stond.

Je kan op een transistor nooit spanning meten met een losse connector, de transistor is een massa schakelaar of er moet ernstige sluiting in het bord zitten.

Het is erg lastig om iemand die je niet kent qua kennis iets uit te leggen.
Het ging in mijn ogen prima!
Als je zo het circuit nagaat begrijp je dan hoe het werkt :?:
Spanning van board gaat naar een groep van 8 spoelen, per spoel gaat een draad (massa van de spoel) naar een connector op het driver board.
De massa kant van de spoel wordt dmv een transistor geschakeld naar massa op commando van de MPU.
het makkelijke is dat t/m de transistor er spanning moet zijn, is er een onderbreking dan heb je de fout, of de transistor schakelt niet.

Dus, zoek de onderbreking.

*Edit
de pennenstrook aansluiting op het bord heet een header, het geval met de draden erin is de connector.
Coniunctione Crescitur

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 05 jun 2017, 12:00

pinballservice-nl schreef:Je moet voor de beeldvorming wat duidelijker zijn;

Resumé
Je meet op de losgehaalde connector J130 op pin 2 spanning en de rest van deze connector niet? klopt ook als de connector op de header zit meet ik op pin 2 spanning en op de transistor Q 80 niet.
In je vorige posts gaf je aan dat op alle draden van de connectoren J127 en J130 spanning stond. mijn fout..:(

Je kan op een transistor nooit spanning meten met een losse connector, de transistor is een massa schakelaar of er moet ernstige sluiting in het bord zitten.

Het is erg lastig om iemand die je niet kent qua kennis iets uit te leggen.
Het ging in mijn ogen prima!
Als je zo het circuit nagaat begrijp je dan hoe het werkt :?: ja begin het te snappen nu
Spanning van board gaat naar een groep van 8 spoelen, per spoel gaat een draad (massa van de spoel) naar een connector op het driver board.
De massa kant van de spoel wordt dmv een transistor geschakeld naar massa op commando van de MPU.
het makkelijke is dat t/m de transistor er spanning moet zijn, is er een onderbreking dan heb je de fout, of de transistor schakelt niet.

Dus, zoek de onderbreking.

*Edit
de pennenstrook aansluiting op het bord heet een header, het geval met de draden erin is de connector.
tot heden bedankt voor uw heldere uitleg en uw geduld . :good:

rodekever
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 jan 2013, 03:43
Real name: gerard becude

Re: T2 solenoide 1tm 8 doen het niet meer ..

Bericht door rodekever » 05 jun 2017, 12:28

ill be back zegt T2 :D hij doet het weer dank zij uw heldere uitleg en geduld.. ik heb alles nog eens nagelopen zoals hierboven beschreven en wat bleek nu ( ook eens in mijn creature from the black lagoon gekeken en gemeten en een nachtje slapen .. er was een draad los ( een dikke paarse met gele bandjes onder het speel veld.
die ging naar de skull die moet die bal eruit poppen die draad weer terug gesoldeerd en boel opgestrt en alles werkt weer .

hartelijk dank nogmaals voor uw geduld en de snel cursus wpc :D

met vr gr

G.Bécude

Plaats reactie