Enkele tips bij deze rubriek.

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
Management
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2011, 10:39
Real name: Management
Locatie: Rest of the world

Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Management » 12 sep 2011, 20:00

Het is de bedoeling van deze rubriek om personen met een probleem doelgericht naar een oplossing te helpen zoeken. Het is dan ook essentieel om enkel correcte informatie te posten. Enkele tips...

Indien je hulp zoekt bij een probleem.
- Over welke kast gaat het?
- Omschrijf het probleem zo goed mogelijk, probeer een zo goed mogelijk beeld te geven van wat de kast fout doet.
- Vermeld ook hoe het probleem ontstond (tijdens een spel, bij starten nieuw spel, zo gekocht,...)
- Omschrijf duidelijk wat je reeds zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen en of dit iets heeft veranderd.
- Indien dit relevant is, vermeld dan je technische kennis.
- Noem de onderdelen zoveel mogelijk bij de juiste benaming.
- Zorg ervoor dat je tekst niet te lang wordt om te vermijden dat men deze maar half leest.

Verkeerde informatie = desinformatie!
- kennis van zaken wordt hier gewaardeerd.
- Reageer enkel op een bericht als je je herkent in het probleem van de topicstarter, dit probleem zelf al hebt opgelost of het ook tegenkomt. Gokken naar een oplossing of iemand foutieve informatie geven aangaande bepaalde onderdelen van een flipperkast helpt niemand verder.
- Probeer de mogelijke oplossing zo goed mogelijk technisch te onderbouwen. Zo wordt gemakkelijker begrepen wat je bedoelt.
- Mochten er compleet foute antwoorden gepost worden dan kunnen die door de mods worden verwijderd.

Gebruikersavatar
jay-jay
Berichten: 837
Lid geworden op: 14 aug 2011, 12:05
Real name: john van gemeren
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door jay-jay » 12 sep 2011, 20:25

:clap: :clap:

is het niet mogelijk om hier een voorgedrukt formulier te gebruiken :?:
maar dit is wel hetgeen ik bedoelde :!:

dus nogmaals :clap: :respect: :clap: :respect: en als je in de buurt mocht zijn ....... :cheers:
Hmmmmmm.......Oooooh moet zo.........

Gebruikersavatar
Den Duze
Berichten: 654
Lid geworden op: 15 aug 2011, 14:28
Real name: Dujardin Didier

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Den Duze » 13 sep 2011, 07:29

Management schreef:Het is de bedoeling van deze rubriek om personen met een probleem doelgericht naar een oplossing te helpen zoeken. Het is dan ook essentieel om enkel correcte informatie te posten. Enkele tips...

Indien je hulp zoekt bij een probleem.
- Over welke kast gaat het?
Misschien een :!:
Kan men in deze rubriek dan ook niet per kast een topic aanmaken (zoals bij de PriceCheck)?
Uiteraard gelden sommige zaken voor alle kasten maar dan kan je ook topics als SS en WCP95 maken hé
Volgens mij kan het handig zijn om reeds gemelde vragen gemakkelijker terug te vinden als deze per kast verzameld zijn.

Gebruikersavatar
Silverballgames
Berichten: 1086
Lid geworden op: 10 aug 2011, 13:10
Real name: Lieven Engelbeen
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Silverballgames » 13 sep 2011, 07:36

Niet per kast ... dat zou ik niet doen. Binnenin zijn het allemaal dezelfde kasten.
Wel per generatie.

EM
Solid State
Alfa Numeriek
Dot matrix.

En dan eventueel nog elke rubriek onderverdeeld in Bally/Williams/Data East/Stern/Gottlieb ofzo.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door David Pinball Wizz » 13 sep 2011, 08:33

Idd, zeker niet per kast. Een kast specifiek probleem is meestal mechanisch dan en zie je meestal met het blote oog.

Maar indeling per merk en generatie lijkt me wel ok ook.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
diesel64
Berichten: 2116
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:40
Real name: Kristof
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door diesel64 » 13 sep 2011, 10:26

Goh, eerlijk gezegd vind ik die indeling wat overbodig als je naar de hoeveelheid technische posts kijkt. Moest het echt te veel worden, dan kun je nog altijd zo'n indeling invoeren, niet?
No shirt. No shoes. No pinball.

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door g94 » 13 sep 2011, 12:24

Inderdaad. Daarom ook dat we geen formulier hebben gemaakt maar het bij een announcement met tips houden. Keeping things simple. Teveel organiseren kan soms contra-produktief werken :)

En als we ooit een community zijn van ... pak 1300+ leden bijvoorbeeld ... dan kunnen we nog altijd de dingen aanpassen. Da's het voordeel van zelf aan de knoppen te zitten ipv te moeten gaan schooien en een "njet" of erger: "gewoon geen antwoord" te krijgen. Als het nodig blijkt, dan passen we de dingen hier simpelweg aan! :geek: ;)

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Richard Baan » 13 sep 2011, 19:46

- Probeer de mogelijke oplossing zo goed mogelijk technisch te onderbouwen. Zo wordt gemakkelijker begrepen wat je bedoelt.
Ja en nee. Ja, helemaal gelijk: een goede onderbouwing is goed, maar nee: als je te technisch reageert tegenover een "leek" zal die het niet begrijpen. Die zal de vraag niet op een forum zetten als hij technisch erg onderlegd is, dan had hij het probleem wel opgelost.

Als voorbeeld: je kan uit gaan leggen hoe dat precies zit met tegen-EMK's van spoelen en hoe dat zit met avalanche effecten van diodes, maar je kunt op dat moment misschien beter zeggen: ik heb zoiets al gehad en bij mij lag het aan die diode. Neem van mij aan: als je het woord/begrip cos-phi ook maar noemt, beginnen mensen al te kuchen op een forum.

Ik zou eerder willen adviseren: je moet proberen om de techniek zo simpel mogelijk (in Jip-en-Janneke-taal) uit te leggen. (en voor degenen die niet weten wie Jip danwel Janneke is: zie het als een Suske danwel Wiske ;) ) Overigens is dat een hele opgave voor een techneut...
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Richard Baan » 13 sep 2011, 19:49

pinballservice-nl schreef:quote="Silverballgames" Niet per kast ... dat zou ik niet doen. Binnenin zijn het allemaal dezelfde kasten.
Wel per generatie.

EM
Solid State
Alfa Numeriek
Dot matrix.

En dan eventueel nog elke rubriek onderverdeeld in Bally/Williams/Data East/Stern/Gottlieb ofzo. quote

Is een alpha numeriek of dot matrix géén solid state? het zit er toch nog steeds vol mee :)
Je kan het beter numeriek noemen inderdaad, maar dan heb je weer van die wijsneuzen die de mening hebben dat een EM ook numeriek is.... :gay:
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
zwartepanter
Berichten: 6150
Lid geworden op: 14 aug 2011, 11:34
Real name: Stefan Verhoelst
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door zwartepanter » 13 sep 2011, 19:53

Richard Baan schreef: Neem van mij aan: als je het woord/begrip cos-phi ook maar noemt, beginnen mensen al te kuchen op een forum.
Kuch, kuch: daarvoor moet je bij Q zijn :ugeek: 8-) .
Richard Baan schreef: Ik zou eerder willen adviseren: je moet proberen om de techniek zo simpel mogelijk (in Jip-en-Janneke-taal) uit te leggen. (en voor degenen die niet weten wie Jip danwel Janneke is: zie het als een Suske danwel Wiske ;) ) Overigens is dat een hele opgave voor een techneut...
Zeg, wij zijn Belgen hé, wij kénnen Jip en Janneke wel :gay:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Cenobyte » 25 mar 2013, 10:02

en nog een tip: kritiek op misinformatie of andere niet-kloppende zaken is uiteraard goed, maar vergezel dit dan aub met vriendelijke smilies zoals: ;) :whip: :mrgreen: in plaats van boze of sjaggerijnige smilies als: :roll: :puke: :evil:

Dit houdt de sfeer een beetje leuker en de gesprekken een beetje vriendelijker en jaagt de klanten niet weg :good:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
g94
Berichten: 2804
Lid geworden op: 09 aug 2011, 09:15
Real name: Pascal Leroy
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door g94 » 25 mar 2013, 20:42

Da's waar. :good: Maar laat ons toch maar afspreken dat er enkel gereageerd wordt met kennis van zaken. De persoon met problemen heeft niks aan ongegronde en/of foute gissingen :rock: :yahoo: :love: :spank: :lol:

Gebruikersavatar
Cenobyte
Berichten: 2222
Lid geworden op: 15 aug 2011, 19:37
Real name: Mario van Ginneken
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Cenobyte » 25 mar 2013, 21:33

Daar heb je helemaal gelijk in. Eerlijk is eerlijk: ik had de regels niet gelezen en dacht goed te doen, maar je hebt gelijk, ik heb geen ervaring met Sega en ging af op mijn ervaring met BW kasten. Mea Culpa :rose:
Groetjes,
Mario

"Getting old is inevitable, growing up is optional"

Gebruikersavatar
coinoperator
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:38
Real name: Hans Balk

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door coinoperator » 14 mei 2013, 19:38

Management schreef:Het is de bedoeling van deze rubriek om personen met een probleem doelgericht naar een oplossing te helpen zoeken. Het is dan ook essentieel om enkel correcte informatie te posten. Enkele tips...

Indien je hulp zoekt bij een probleem.
- Over welke kast gaat het?
- Omschrijf het probleem zo goed mogelijk, probeer een zo goed mogelijk beeld te geven van wat de kast fout doet.
- Vermeld ook hoe het probleem ontstond (tijdens een spel, bij starten nieuw spel, zo gekocht,...)
- Omschrijf duidelijk wat je reeds zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen en of dit iets heeft veranderd.
- Indien dit relevant is, vermeld dan je technische kennis.
- Noem de onderdelen zoveel mogelijk bij de juiste benaming.
- Zorg ervoor dat je tekst niet te lang wordt om te vermijden dat men deze maar half leest.

Verkeerde informatie = desinformatie!
- kennis van zaken wordt hier gewaardeerd.
- Reageer enkel op een bericht als je je herkent in het probleem van de topicstarter, dit probleem zelf al hebt opgelost of het ook tegenkomt. Gokken naar een oplossing of iemand foutieve informatie geven aangaande bepaalde onderdelen van een flipperkast helpt niemand verder.
- Probeer de mogelijke oplossing zo goed mogelijk technisch te onderbouwen. Zo wordt gemakkelijker begrepen wat je bedoelt.
- Mochten er compleet foute antwoorden gepost worden dan kunnen die door de mods worden verwijderd.
Ik zou hier een kleinigheidje aan willen toevoegen.

Zet gewoon eens helemaal bovenaan dit neer:
Als je er geen verstand van hebt blijf er dan met je vingers(handen/tentakels/klauwen) vanaf.
Een flipperkast is een zeer ingewikkeld toestel wat een samenspel is tussen talloze mechanische en elektronische delen. Slechts door jaren ervaring en zeer veel schade/schande en tenslotte hierdoor verkregen inzicht kun je zo'n ding een beetje de baas.

ALLE KNUTSELAARS weten het, hoe meer je ermee bezig bent hoe meer je ontdekt dat dit spul je steeds opnieuw hoofdbrekens bezorgt.

BEGINNERS
Stel jezelf de vraag: "als ik een nieuwe TV heb gekocht en die doet het niet, haal ik die dan ook uit elkaar"?
NEE NATUURLIJK NIET, zo stom ben je niet.
Waarom zit je dan wel in je flipperkast te poken ipv er iemand met vakkennis bij te halen?

Je hebt een groot voordeel,
de mediamarkt gaat je niet vertellen hoe je je tv kunt repareren, de technici in flipperland willen dat vaak wel.
Maar ga dan niet eerst zelf liggen rondkloten.

Gebruikersavatar
Management
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2011, 10:39
Real name: Management
Locatie: Rest of the world

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Management » 14 mei 2013, 20:21

Dat is niet echt de boodschap die wij willen uitdragen.

Wij vinden het net goed dat dit technisch forum er is. Het biedt iedereen (zowel beginners als ervaren rotten) met technische problemen de mogelijkheid tips en advies te vragen voordat ze in het wilde weg beginnen prutsen en de zaken misschien erger maken. Natuurlijk pleiten we voor veiligheid en handelen met gezond verstand, maar iedereen moet ergens beginnen.

Het is gewoon fantastisch dat een aantal forumleden, die wel de technische kennis bezitten, de moeite doen om te proberen andermans probleem in te schatten (het zijn inderdaad dikwijls diezelfde fuses, switches...) en een begrijpbare oplossing proberen bieden als die voorhanden is. Die onbaatzuchtige hulpvaardigheid is het mooie van deze gemeenschap, en iedereen hier is er wellicht al eens door geholpen. Daarentegen, als ze denken dat het te ingewikkeld zal worden voor de persoon met problemen, zullen ze aanraden om inderdaad technische hulp te zoeken, al dan niet professioneel.

Indien iedereen echter telkens opnieuw zo laagdunkend en cynisch zou reageren als jij Hans Balk, dan zal op de duur niemand nog beginnersvragen durven te stellen uit angst om meteen de volle laag over zich heen te krijgen. Met alle gevolgen vandien.

Laat mij dus vooral volgende kleinigheidje toevoegen: niemand miskent jouw kennis, maar het volledige moderators team van dit forum (en ik neem aan ook tal van leden) zijn jouw arrogante onbeschofte uitvallen kotsbeu. Als dit jouw niveau is, dan liever zonder jouw inbreng. Kan je het schelden niet laten, hou de eer dan aan jezelf en blijf de alleenheerser van Gameroom.

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Richard Baan » 14 mei 2013, 21:11

Vanuit mij ook een kleinigheidje:

Ik heb vroeger (1989) mijn eerste flipperkast gekocht. Daarvan was een lampje stuk (ja.... schrik niet). Het was bekend dat het aan het lampje zelf kon liggen of aan de lampdriver. Als het aan het lampje lag kon die vervangen worden, in het andere geval kon de lampdriver vervangen worden. Op dat moment woonde ik nog bij mij ouders en kreeg ik zakgeld. De kosten voor een lampdriver (waar het in mijn geval aan lag) waren voor mij toen enorm.

Ik heb toen draadjes gevolgd, draadkleuren vergeleken, en printbaantjes gevolgd. En ik heb bij een elektronicawinkel een componentje gekocht met die code (2N5060). Dat heb ik vervangen met een soldeerbout (pistoolbout van 75W).

Voor een paar gulden had ik weer een werkende flipperkast.

De reparatie die ik toen deed was zeker niet voorbeeldig, zeker niet om trots op te zijn. Maar het feit dat ik dat zelf had opgelost, zonder enige kennis, was dat wel. Zodoende wil ik iedereen juist aanmoedigen om zoveel mogelijk de problemen het hoofd te bieden, ook als je de technische kennis niet hebt.

Al doende leert men. Als ik toen nooit was begonnen, en nooit problemen had durven oplossen, was ik nu niet zo ver gekomen. Wat ik toen niet had, en iedereen op dit forum nu wel, was de mogelijkheid om het aan een grote groep mensen te vragen, die er geen problemen mee hebben om dat technisch uit te leggen. Ik zou zeggen: ga de problemen niet uit de weg, vraag gerust, en vele mensen zullen je helpen waar het kan.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
markske
Berichten: 529
Lid geworden op: 18 apr 2012, 22:49
Real name: mark
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door markske » 14 mei 2013, 23:23

zelf heb ik een opleiding houtbewerking gevolgd totaal niet technisch dus.
nu bouw ik zelf motoren, reviseer versnellingsbakken, las en repareer wagens, kloot aan flippers,... noem maar op
allemaal zelfstudie en durven doen, gaat het mis pech hebben gewoon maar dan heb je het op zen minst geprobeerd !

ps: ik maak ook zelf mijn televisie (al dan niet met hulp van fora) ook al zit hij onder garantie :whisling:
old beetles don't leak oil, they just mark their spot
wishlist: FH,TAF,CV,RS,JY
under construction: cyclone,smart set,galaxy

Gebruikersavatar
stEmE
Berichten: 1180
Lid geworden op: 01 okt 2011, 17:34
Real name: Steven Meeussen
Locatie: Belgium

Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door stEmE » 15 mei 2013, 00:12

Als er niemand nog zelf aan zijn kadten mag 'prutsen', aan wie gaat wipperflinkel dan nog onderdelen verkopen ?
Het verschil tussen een oude auto en een oldtimer : als je je begint af te vragen of je de olie zou verversen of ineens de volledige wagen...
http://www.huisbaeyens.be (toneelkostuums en feestartikelen)

Gebruikersavatar
coinoperator
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:38
Real name: Hans Balk

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door coinoperator » 15 mei 2013, 08:00

Management schreef: Indien iedereen echter telkens opnieuw zo laagdunkend en cynisch zou reageren als jij Hans Balk, dan zal op de duur niemand nog beginnersvragen durven te stellen uit angst om meteen de volle laag over zich heen te krijgen. Met alle gevolgen vandien.
Lezen is zo moeilijk he,
net als posten onder je eigen naam ipv je onder "management" te proberen te verstoppen.

Er staat gewoon dat beginners niet lukraak de boel moeten openmaken en overal aan gaan liggen pielen.
Net zo goed als ze een ander toestel niet loshalen moeten ze dat met een flipper ook niet doen.
Het vragen is nou juist hetgene wat WEL moet worden aangemoedigd.

Gebruikersavatar
coinoperator
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:38
Real name: Hans Balk

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door coinoperator » 15 mei 2013, 08:09

Richard Baan schreef:Zodoende wil ik iedereen juist aanmoedigen om zoveel mogelijk de problemen het hoofd te bieden, ook als je de technische kennis niet hebt.
Ja geen punt Richard maar jij bent ook eerst gaan lezen en vragen voordat je de boel uit elkaar haalde en je bent al techneut van orgine.

Realiseer je goed dat de meerderheid eerst de boel molt en dan pas gaat vragen met alle gevolgen van dien.

Ik zie dagelijks de gevolgen, gemolde printen.......
vreemd want diezelfde mensen zullen nooit zelf lukraak de distributie van hun auto demonteren.

Gebruikersavatar
coinoperator
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:38
Real name: Hans Balk

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door coinoperator » 15 mei 2013, 08:29

Grappig trouwens:

al 15 jaar stond er deze tekst op een bekende website maar daar had "management" niets over te zeiken.

IMPORTANT: Before you Start!
IF YOU HAVE NO EXPERIENCE IN CIRCUIT BOARD REPAIR, YOU SHOULD NOT TRY AND FIX YOUR OWN PINBALL GAME!
Since these pinball repair documents have been available, repair facilities are reporting a dramatic increase in the number of ruined ("hacked") circuit boards sent in for repair. Most repair facilities will NOT repair your circuit board after it has been unsuccessfully repaired ("hacked") by you.

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door David Pinball Wizz » 15 mei 2013, 09:07

coinoperator schreef:
Lezen is zo moeilijk he,

Er staat gewoon dat beginners niet lukraak de boel moeten openmaken en overal aan gaan liggen pielen.
Dat is toch niet hoe ik je post interpreteer, na het herlezen nog steeds niet. :puke:
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Management
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2011, 10:39
Real name: Management
Locatie: Rest of the world

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door Management » 15 mei 2013, 10:42

coinoperator schreef:...net als posten onder je eigen naam ipv je onder "management" te proberen te verstoppen.
Voor wie de rol van "Management'" op dit forum niet begrepen heeft: Management is een fictief persoon. Bestaat niet echt (tenzij in de fantastische reeks Carnivale) en staat symbool voor de democratische aanpak van dit forum. Het is intussen genoegzaam bekend dat dit forum door vele moderators gerund wordt.

Als moderators hebben we een extra rubriek waarop we diverse topics ivm het forum bespreken. En soms, zoals in dit geval, verwoordt Management wat daar besproken is, en spreekt hij in naam van alle moderators.

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door flippers.be » 15 mei 2013, 11:42

Moet wel toegeven dat Hans een punt heeft..

Online beschrijvingen en uitleg laten het soms een pak eenvoudiger lijken dan het is. Niet iedereen heeft dezelfde kennis en vaardigheden. Niet alleen bij reparaties maar bv ook bij de restauraties. Bv, niet van elke kast moet je de mylar verwijderen en voor een totale restauratie gaan, soms kan je best de kast gewoon poetsen en verder zo laten.
Iedereen moet voor zichzelf afwegen hoe handig hij is, wat het risico is, en of het dat waard is.

Onervaren aan iets beginnen kan een dure kost worden, dat beseft men niet altijd.
Maar als je er interesse voor hebt, zeker geen schrik hebben en (voorzichtig) veel lezen, info vragen en leren repareren/poetsen/..

geertvdp
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 apr 2013, 12:05
Real name: Geert Vanderpijpen

Re: Enkele tips bij deze rubriek.

Bericht door geertvdp » 15 mei 2013, 11:49

flippers.be schreef:Moet wel toegeven dat Hans een punt heeft..

Online beschrijvingen en uitleg laten het soms een pak eenvoudiger lijken dan het is. Niet iedereen heeft dezelfde kennis en vaardigheden. Niet alleen bij reparaties maar bv ook bij de restauraties. Bv, niet van elke kast moet je de mylar verwijderen en voor een totale restauratie gaan, soms kan je best de kast gewoon poetsen en verder zo laten.
Iedereen moet voor zichzelf afwegen hoe handig hij is, wat het risico is, en of het dat waard is.

Onervaren aan iets beginnen kan een dure kost worden, dat beseft men niet altijd.
Maar als je er interesse voor hebt, zeker geen schrik hebben en (voorzichtig) veel lezen, info vragen en leren repareren/poetsen/..
Nog een hint dat je van die Whirlwind echt niet de mylar zou verwijderen ;)
Eigenaar: Whirlwind

Plaats reactie