Things we have learned today

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Things we have learned today

Bericht door David Pinball Wizz » 28 aug 2011, 15:37

Post hier je "stomme" dingen die je via de harde manier geleerd hebt..


Ik begin met eentje van zonet.

Ik wou een draad hersolderen aan de bally E.M. "nip it". Namelijk aan de rechter flipperspoel van de zipper flippers, hij werkte nog, maar zat er nog net tegen en dat gaf en toe een vonk, dus niet zo goed.

Soit, ik begin eraan, en bekijk de losse draad, er zat zelfs geen tin aan... ik dacht pff, ff vlug wat tin op solderen voor hem aan de lip van de spoel te solderen.

Natuurlijk door het vele vonken dat hij al gedaan had, pakte hij geen soldeersel meer, het viel ervan, recht naar beneden op de plank met alle relais, steppers, etc...

Ik leg de kast aan en de flippers werken zoals ze moeten, maar als ik een bonus target raak, blijft die relais aangetrokken met het nodige belgerinkel er constant bij.

Na veel zoeken (+-30min) en inspecteren zag ik een klein beetje soldeersel contact maken aan een contact op de stepper van de bonus count... Op het stuk waar de leaf switch vastgeschroefd wordt met de isolerende plaatjes ertussen. Heel minimaal maar toch... Dat ervan gehaald et voila, de bonus werkte weer zoals het moet.

Gelukkig had ik tijdens mijn soldeerkunst het dropje zien vallen. Was dit niet het geval geweest ging ik nog niet in die richting gezocht hebben en nu nog steeds zitten vloeken hebben met het schema in mn handen...

What have we learned today...: als je werkt aan EM 'ers leg je best een doek of iets gelijkaardig op de bodemplank voor je begint te solderen en werken aan het speelveld onderaan...
IFPA Country Director Belgium

Plaats reactie