sqawk & talk op Mr&Mrs pac man

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

sqawk & talk op Mr&Mrs pac man

Bericht door vanlierde51 » 02 sep 2018, 20:42

Ben een Pac Man aan het renoveren. Eigenlijk 3 stucks, wat mij toelaat om print swaps te doen indien ik twijfel. Ik heb dus de sound board volledig refurbished (nieuwe elco's, pots enz). Flip aanzetten, ik krijg de 5 flashes maar er komt niets uit.
Wat zijn de testpunten te controleren op de sqawk card? Ik hoor wat ruis in de luidspreker en heb het ook met een test luidspreker getest. nada. De pot in de deur lijkt te werken, de 2 pots op de kaart heb ik in het midden gezet.
Ik dacht eerst dat ze geen signaal kreeg van de MPU maar de selftest gaat ook niet. Ik heb he ook dan met de 2 andere boards getest. 1 blijft de led branden, dus kapot. De andere flashed ook correct maar zelfde probleem (je hoort wel meer geruis omdat de elco's oud zijn). Hoe kan de kaart correct self testen en toch geen geluid geven?
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Trillium
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 mei 2012, 11:44
Real name: Michel Lanters

Re: sqawk & talk op Mr&Mrs pac man

Bericht door Trillium » 02 sep 2018, 21:32

de geluidskaart bij iemand anders met een pacman erinzetten en kijken wat er gebeurt

Er kan weinig stuk aan het geluidsbordje, als de elcoos er op de juiste manier in zijn gesoldeeerd (is goed te doen) dan zou het goed moeten zijn. Controleer nogmaals de specs van de elco's en of ze op de juiste manier erin zijn gesoldeerd.

De IC's op het bordje kunnen wel kapot gaan. Heel voorzichtig loshalen en weer terug vastzetten, zodat de pootjes weer goed contact maken. Voorzichtig aandrukken, goed kijken wat je doet. Die krengen zijn duur en de pootjes zijn kwetsbaar.

Gebruikersavatar
HarrieD
Berichten: 1398
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:14
Real name: Harrie D
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: sqawk & talk op Mr&Mrs pac man

Bericht door HarrieD » 03 sep 2018, 06:46

Niet helemaal waar wat je daar zegt. Caps vervangen, daarmee kom je vaak al een heel eind en chips aandrukken ook nog wel. Maar wat ik vaak zie is dat de eproms gaar zijn, laatst nog een DAC vervangen en ook de eindversterker kan nog wel eens een probleem zijn.

Je krijgt 5 flashes, dat wil in mijn ogen zeggen dat je CPU/RAM/Eprom en het circuit er omheen goed is. Ik vermoed dat je het bij de eindversterker moet zoeken (dat ding met 5 pootjes, TDAxxx uit mijn hoofd). Die kosten een euro of 2 tot 3 geloof ik. En anders de DAC, die is helaas wat duurder.

Wat ook vaak een probleem is zijn de IC voetjes, die worden gaar na verloop van tijd.
Mijn projecten: http://www.flippergast.nl

In de collectie: AIQ PRO, Jurassic Park PRO, Stranger Things PRO, GOTG PRO, TZ, WW, Fire!, Outrun, Track & Field, MsPacman, Neo Geo mame cabinet (2 stuks).
Retired: ID4, F14, BTTF, ES, Seeburg V200, Cyclone, POTC, Space Station, CFTBL, BOP, The Munsters PRO, Aerosmith PRO, FH

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: sqawk & talk op Mr&Mrs pac man

Bericht door Richard Baan » 03 sep 2018, 09:01

Wat ik altijd doe: met een oortelefoontje luisteren op de diverse punten of je (heel zacht) geluid hoort. 1 draad tegen massa, de andere op een pinnetje van een IC of een weerstand ofzo. Volgens schema nalopen.
Je kunt dan precies horen waar geluid is, en vanaf welk IC dat niet meer is.

Dan weet je of een IC of de versterker defect is, of dat er geen geluid gemaakt wordt.
Als alles (incl de versterker) goed is, dan de speaker.

Beetje op die manier redeneren.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: sqawk & talk op Mr&Mrs pac man

Bericht door vanlierde51 » 26 sep 2018, 09:20

inderdaad, met hulp van maralb...versterker lm3900 stuk
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Plaats reactie