switchprobleem WW

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wireless
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 dec 2013, 13:34
Real name: Bert VH

switchprobleem WW

Bericht door Wireless » 20 jul 2018, 18:08

Ik zit met een switchmatrix probleem op de WW

Vanaf heden krijg ik tijdens het spelen onterecht windrichtingen bij bij het klaarzetten van een multiball.
In multiball rekent hij onterecht jackpots aan. (zeker als er een bal in de onderste popbumpers zit).
--> Als je whirlwind kent wil dit zeggen dat hij denkt dat ik de de bovenste ramp geschoten heb <--

= Tijdens het spelen leest de kast onterecht het schot "left ramp score -top- " (SW 34 = kolom 5, rij 2) binnen, vooral merkbaar bij pulsen van de onderste popbumpers. "bottom jets left" (SW 52 = kolom 7, rij 4), "bottom jets right" (SW 53 = kolom 7, rij 5), "bottom jets top" (SW 53 = kolom 7, rij 6)
Dus al heel vreemd dat de triggers niet in dezelfde rij of kolom zitten ...

In het testmenu krijg ik bij het manueel aansturen van de onderste popbumpers -in een weinige mate- verkeerde signalen binnen.

Tot nu toe heb ik de connectors losgekoppeld aan het CPU bord en de pulsen nagebootst m.b.v. een krokodillenklem en diode. (zoals op https://hansbalk.home.xs4all.nl/rep/sys ... htm#switch)
--> 3k. When things don't work: the Switch Matrix <--
Als ik dit doe krijg ik mooi alle signalen binnen, geen vreemde of verkeerde pulsen dan.

Is er iemand die dit al heeft voorgehad en nog beter, wat is hier de oplossing voor?? :madman:
In: ES - FH - WW - TAF - TZ - CONGO - WH2O
Out: R&B - FS - JY - NGG - DM - JD - RBION

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: switchprobleem WW

Bericht door Richard Baan » 20 jul 2018, 19:17

Het kan misschien Door trillingen komen?
Uit te sluiten Door het contract van de ramp los te koppelen.
Dat zou ik als eerste proberen.


Er is mogelijk een diode kapot of zit in de verdrukking.
Bij een dergelijk probleem zit de kapotte diode altijd in de tegenovergestelde hoek van de rechthoek van de switch matrix.
Maar alle 3 switchen moeten gemaakt zijn. Dan zal de kast denken dat de 4e onterecht gemaakt wordt.

Wat ik dan altijd als eerste probeer te doen is om te kijken welke switchen gemaakt zijn.
Bijvoorbeeld een ball lock of drop targets die naar beneden staan.
Welke zitten in de rechthoek en zouden het probleem kunnen veroorzaken?

succes
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: switchprobleem WW

Bericht door inkochnito » 20 jul 2018, 21:21

Zuurschade gehad op het cpu bord?
Zo ja, is dat goed hersteld?
Vaak zit die troep onder de printheaders en kunnen dan vreemde dingen veroorzaken.

Gebruikersavatar
Wireless
Berichten: 71
Lid geworden op: 11 dec 2013, 13:34
Real name: Bert VH

Re: switchprobleem WW

Bericht door Wireless » 21 jul 2018, 14:46

Richard Baan schreef:Het kan misschien Door trillingen komen?
Uit te sluiten Door het contract van de ramp los te koppelen.
Dat zou ik als eerste proberen. succes
Inderdaad, zeer goeie tip. Ondertussen heb ik de switch losgekoppeld via de connector ... steeds nog hetzelfde probleem.
Richard Baan schreef:Er is mogelijk een diode kapot of zit in de verdrukking.
Bij een dergelijk probleem zit de kapotte diode altijd in de tegenovergestelde hoek van de rechthoek van de switch matrix.
Maar alle 3 switchen moeten gemaakt zijn. Dan zal de kast denken dat de 4e onterecht gemaakt wordt.

Wat ik dan altijd als eerste probeer te doen is om te kijken welke switchen gemaakt zijn.
Bijvoorbeeld een ball lock of drop targets die naar beneden staan.
Welke zitten in de rechthoek en zouden het probleem kunnen veroorzaken?
Als ik de ballen uit de kast gehaald heb + alle droptargets staan ophoog en kijk in de testmenu switch levels toont hij dat geen enkele switch ingedrukt is.
Als ik dan verder ga naar switch edges en manueel de popbumpers activeer, zie ik heel af en toe een nummer verschijnen van een willekeurige switch... zo snel zelfs dat je niet kan lezen welke switch exact.
inkochnito schreef:Zuurschade gehad op het cpu bord?
Zo ja, is dat goed hersteld?
Vaak zit die troep onder de printheaders en kunnen dan vreemde dingen veroorzaken.
Ik vrees dat het probleem eerder zoiets zal zijn. In zijn 28 jaar is er al redelijk wat aan gewerkt geweest ... er staan al meerdere IC's op voetjes, rond de plaats waar vroeger batterijen zaten (heb zelf -recent- bij aankoop een remote houder geïnstalleerd) zie ik geen zuurschade, maar als ik rond andere componten kijk zie ik wel een doffe aanslag.

+ nu sinds kort is een hele lamprow uitgevallen ... (ik heb dit al eerder gehad, toen opgelost door een een transistor te vervangen en nieuwe IC's te steken op de betreffende cicuits + alle lampjes moeten vervangen ... ze kregen 18V ipv 6)

Ik heb een werkende earthshaker staan ... mss kan ik door borden te wisselen meer te weten komen MAAR liest eerst wat advies van de mensen die er duidelijk meer van weten dan ik :respect: Het laatste wat ik wil is nog een kast meer kapot :madman:
In: ES - FH - WW - TAF - TZ - CONGO - WH2O
Out: R&B - FS - JY - NGG - DM - JD - RBION

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: switchprobleem WW

Bericht door Richard Baan » 21 jul 2018, 18:19

Dit soort kasten zet inderdaad 18v op een 6v lampje. Dat is normaal.
Lijkt vast heel raar, maar de lamp matrix wordt niet continu aangestuurd. Dat gebeurt per kolom. Dus er staat 18v op maar gedurende 1/8 e van de tijd.

Als je daar meer over wil weten. Zie mijn onderschrift.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Plaats reactie