DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 24 jun 2018, 19:39

Dag iedereen.
Ik had deze Playboy al een tijdje staan en CPU had zuurschade gehad. Cajoeter heeft mij dan geholpen door de cpu op te knappen tijdens ik met de kast bezig was. Voeding heb ik ook opgefrist en koude soldeerpunten van PPB wergewerkt.
Dan heb ik de nieuw opgelnapte Cpu weer ingestoken.

Ik krijg een normale boot maar helaas is het alles....geen inserts,
displays
displays
geen correcte displays en ook geen start.
cpu boot
cpu boot
Ik hoor ook geen relays. Alleen brand de GI en wat je ziet op de displays. Zekeringen zijn allemaal ok en voltages zijn er.
Heb een tijdje gezocht op basis van mijn ervaring met Bally, Williams en DE Star Trek die ik heb opgeknapt maar ik geraak niet verder... :cry:
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 24 jun 2018, 19:59

ok, met de display ben ik wat verder...ik krijg "adjust reset".
What does it mean?
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door Vic » 24 jun 2018, 20:44

Reset circuit zit onder de batterij links, dus in de zuur schade zone. daar zal het wel niet goed gaan.

Even testen met een scope.

of

Even met de hand resetten,---> reset testpunt even aan de ground leggen (laag maken) of pin 40 van de cpu of pin 34 van eender welke pia even laag maken.
als hij dan wel normaal opstart dan weet je genoeg ;)
Laatst gewijzigd door Vic op 24 jun 2018, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 24 jun 2018, 20:48

Ben nog iets verder. Had CN14 en 14 omgekeerd. Kan er nu uit. Maar dan begint hem met testen en coils te activeren. Hij zet ook bad coil op de display. Weer een stekker fout?
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door Vic » 24 jun 2018, 21:02

Ach goed, alles werkt dan voor wat het cpu gedeelte betreft.

Bad coil, zelf nog nooit gehad dat er een melding kwam. wel zuurschade in de rij coil transisters helemaal onderaan in lijn met de batterijen.

De glue logic ic's erboven en die PIA boven de trany's rechts zijn vaak kaduuk.
Als een bepaalde coil niet wil en de transistor + pre driver transistor is goed dan meestal de ictjes erboven met groene pootjes :hypno:
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 25 jun 2018, 20:01

ok...weer even verder en bedankt voor de reacties...
Ik heb toch in de menu kunnen geraken...maar toen ik aan de restore factory settin kwam flikkerde het van ja naar neen. Eeven de credit switch getest...no problem.
Massa ergens aan de switches..... switch connectors eruit (die 2 links onder)....probleem blijft....hum.....massa of cpu? waar moet ik kijken?
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door Richard Baan » 26 jun 2018, 11:30

Klinkt toch als zuurschade.
Als je 100% zeker weet dat de CPU goed is, kun je eens "in" de connector kijken. Daar zit ook nog wel eens wat verscholen.
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
Vic
Berichten: 444
Lid geworden op: 16 jan 2014, 12:08
Real name: Eric
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door Vic » 27 jun 2018, 20:23

Massa ergens aan de switches..... switch connectors eruit (die 2 links onder)....probleem blijft....hum.....massa of cpu? waar moet ik kijken?
Als de switch stekkers eruit zijn dan is het de switch return (meest links). Niet de driver.

Meet op de connector alle 8 pinnen moeten hoog zijn 5V

Meet op de inputs van de NAND ic's (4011), alle inputs moeten hoog zijn (5V)

Meet op de uitgangen van de NAND ic,s alle outputs moeten laag zijn.

Als dat allemaal goed is, stroom eraf en meet de traces tussen de 4011's en de PAI.

Als dat allemaal goed is, vervang de PIA.

-------

Uiteraard als je ook nog maar een klein beetje groen ziet aan de NAND chippys, vervang ze gelijk en eerst.

Suc6 ;)
I knew I should have brought another t-shirt

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 16 jul 2018, 09:57

Even op verlof....doe ik zeker als ik terug ben. Thx
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Gebruikersavatar
inkochnito
Berichten: 739
Lid geworden op: 16 aug 2011, 20:39
Real name: Peter Koch
Locatie: The Netherlands

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door inkochnito » 16 jul 2018, 19:01

De kast start op met in het display als eerste de versie en dan....
"BAD SWITCH"...... "NONE"
"BAD COIL"..... "NONE".
Dat zou de juiste volgorde moeten zijn.
Dat je die melding in het display ziet klopt dus.
Alleen is er (meestal) niets aan de hand.

Peter

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 02 aug 2018, 20:25

Ben terug. Gezien de 2 CPU's door Cajoeter werden hersteld dacht ik dat ze ok waren maar 1correcte leds betekend blijkbaar weinig. Sorry Cajoeter maar als het fout is is het zo. Niet volledig getest blijkbaar. Het gebeurd maar het is niet zo leu want dan blijf je problemen zoeken. Switch die niet werken enz...dus Rottendog besteld en....yes, bijna alles werkt! Bijna omdat de flippers stil blijven. Zekeringen ppb en onder de playfield zijn ok....pffff...laatste rechte stuk. Wat zou ik nog kunnen checken? Relay?

Grtz
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door maralb » 03 aug 2018, 08:35

Jammer dat het niet is gelukt met het originele bord Gilles. Ik wil er ook wel een blik op werpen als dat gewenst is hoor.

Marco

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 04 aug 2018, 16:48

thx Marco. Ik kan je ze misschien opsturen....misschien kan ik er nog eentje werkend krijgen voor mijn Time Machine. Wat zou het kunnen zijn...er is geen flipperboard erin....raar...zekeringen zijn ok, eos ook...
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

maralb
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 dec 2017, 19:32
Real name: Marco Albus

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door maralb » 04 aug 2018, 18:55

Laat maar weten Gilles. Misschien kan ik je ook nog een van mijn mooie oneshot special solenoid printjes aansmeren die ik ooit voor Data East heb ontworpen ;)

Jouw flipperprobleem. In Playboy zit dat grappige Deger design met de dikke diodes op de flipperspoelen...heb je spanning (50V) op de flipperspoelen? Zonee, spanningen controleren op PPB bord. Dat bord moet je er sowieso even uithalen en goed doorsolderen. Vaak daar soldeerverbindingen die het begeven hebben in de loop van de jaren. Ook de zekering houders goed controleren, die willen ook wel eens gebroken zijn. Dit kan allemaal oorzaak zijn.

Heb je daar wel spanning doe eens een testje. Verbind met een draad met alligatorclips, of meetsnoer eens de aansluiting van de flipperspoel met de non-banded side van de diode naar massa (zilveren braided wire in cabinet). Pak aub niet de banded side anders kost je dat de diode en een zekering. Dus kijk uit! Doet de flipper het nu wel? Zoja, dan moet je het zoeken in het pad naar massa met de contacten van het flipperrelais en de contacten op de flipperbuttons zoeken. Zitten de connectoren op de CPU goed aangsloten? Trekt het flipperelais aan? Dat truukje met de draad naar massa kan je ook op de contacten van de flipperknoppen loslaten.

Doet de spoel nog steeds niks dan moet je het zoeken op de PPB. Ik hoop dat dit wat nieuwe inzichten geeft.

Marco

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: DE Plaboy 35th - niet aan de praat te krijgen

Bericht door vanlierde51 » 07 nov 2018, 20:18

Gevonden, Eindelijk weer tijd om te zoeken en....ik schaam mij maar het is ook de eerste keer dat ik zo slechte contacten kreeg. Oxydatie op zowel de flipper switches als op de eos. gewoon dom.....
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Plaats reactie