Batterij vervangen

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Rubinho
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2018, 11:46
Real name: Rubinho
Locatie: Belgium

Batterij vervangen

Bericht door Rubinho » 07 mar 2018, 17:42

Hallo,

Ik ben nog maar pas bezig met me te verdiepen in flipperen (zie thread "Even Voorstellen"), vandaar een misschien heel simpele vraag:

De highscores werden op mijn kast (Zaccaria Clown - 2nd gen) niet bewaard en ik las op enkele fora dat waarschijnlijk de batterij leeg is.
Hiervoor kocht ik een batterijhouder (3x 1,5V). Deze heb ik gesoldeerd over de contacten van de oude batterij, maar ik merk dat het initiële probleem nog niet is opgelost.

Wat me opviel is dat de oude batterij er eentje was van 3,6 volt en ik nu dus 4,5 volt heb.
Kan het schadelijk zijn dat er nu 4,5 Volt opzit en kan dit de reden zijn dat het probleem niet is opgelost of is een te veel van 0,9 V verwaarloosbaar? Dit artikel stond nochtans als geschikt voor deze kast.

thx

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Batterij vervangen

Bericht door Hairy Otter » 07 mar 2018, 19:05

3,6 volt zal een oplaadbare batterij zijn. 3x 1,2v.
Heb je de oude batterij eruit gehaald? Was deze aan het lekken? Als het om een oplaadbare batterij gaat moet je ook het oplaad circuit elimineren, anders zullen je batterijen het snel begeven (wat misschien al is gebeurd?) Post eens een foto van de oude batterij en hoe je ze hebt vervangen.
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Rubinho
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2018, 11:46
Real name: Rubinho
Locatie: Belgium

Re: Batterij vervangen

Bericht door Rubinho » 07 mar 2018, 19:27

Hairy Otter schreef:3,6 volt zal een oplaadbare batterij zijn. 3x 1,2v.
Heb je de oude batterij eruit gehaald? Was deze aan het lekken? Als het om een oplaadbare batterij gaat moet je ook het oplaad circuit elimineren, anders zullen je batterijen het snel begeven (wat misschien al is gebeurd?) Post eens een foto van de oude batterij en hoe je ze hebt vervangen.
De flipperkast staat op mijn kantoor waardoor ik ze nu niet kan zien, maar het was een Varta batterij die vrij goed lijkt op deze: http://pcrebuilding.altervista.org/imag ... 130219.jpg , maar dan niet geribbeld, maar een vlak rond oppervlak.

Ze was niet aan het lekken, maar gewoon leeg volgens mij en ze was vastgemaakt op de printplaat. Ik heb het nieuwe batterijblok gesoldeerd op de contactpunten van de oude.

EDIT: Er was geen lek op de oude batterij

Gebruikersavatar
flippers.be
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14 aug 2011, 14:31
Real name: AE
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Batterij vervangen

Bericht door flippers.be » 08 mar 2018, 08:53

Heb ik ook al geinstalleerd gezien.
Vind ik niet zo'n goede oplossing, ik heb er nog geen zien lekken , maar het probleem is dat die vrij snel leeg gaan - als je je flipper een goede maand ofzo niet opzet dan is die plat..

Gebruikersavatar
Hairy Otter
Berichten: 157
Lid geworden op: 15 mar 2013, 19:08
Real name: Noel Ramakers
Locatie: Belgium

Re: Batterij vervangen

Bericht door Hairy Otter » 08 mar 2018, 20:39

Rubinho schreef:De flipperkast staat op mijn kantoor waardoor ik ze nu niet kan zien, maar het was een Varta batterij die vrij goed lijkt op deze: http://pcrebuilding.altervista.org/imag ... 130219.jpg , maar dan niet geribbeld, maar een vlak rond oppervlak.

Ze was niet aan het lekken, maar gewoon leeg volgens mij en ze was vastgemaakt op de printplaat. Ik heb het nieuwe batterijblok gesoldeerd op de contactpunten van de oude.

EDIT: Er was geen lek op de oude batterij

Hier gaat het duidelijk om een oplaadbare batterij. Deze gaan niet lang mee, ze waren enkel bedoeld om de paar uren die de arcade (of cafe) gesloten is te overbruggen. Om deze te vervangen is er meer aanpassing nodig dan 1 op 1 vervangen door 3 AA batterijen. Zoals ik al zij moet minimaal het laadcircuit weggenomen worden.

Dit soort batterijen lekt soms ook in "stof" vorm. Dit stof vreet de tracks zelfs onder het soldeermasker door op.
Afbeelding
I fix stuff myself, just to prove to myself I can.

Rubinho
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mar 2018, 11:46
Real name: Rubinho
Locatie: Belgium

Re: Batterij vervangen

Bericht door Rubinho » 09 mar 2018, 08:33

Thanks,

Dat maakt al heel veel duidelijk!

Gebruikersavatar
vanlierde51
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 feb 2014, 08:32
Real name: Gilles Van Lierde
Locatie: Belgium

Re: Batterij vervangen

Bericht door vanlierde51 » 09 mar 2018, 18:07

Op Zaccaria werkt een goldcap 1F - 5,5V zeer goed. Dan heb je geen last meer van batterijen. Alleen moet de kast af en toe op staan om hem te vullen. Voor de reste, 10jaar gerust voor 3€.
Gilflip
BOP, FT, JP, DW, Radical, DrWho, SMania,BSD,DLady,GWings, Space T,GLizard, JITB,Blue Rib,Pharaoh,T-Zone,Pol Force,CBWizard,Bad girls,TM, DM, DW, SK, PB35th- neo-geo 120 in 1, Brabo 60 in 1, Carn-Evil, Offroad Rally

Plaats reactie