Ondersterste flipper problemen TZ

Vragen en antwoorden over de technische kant van flippers
Plaats reactie
Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door Cyanide » 17 sep 2017, 21:10

Hallo allen,

De onderste flippers op mijn twilight zone weigeren dienst. De twee bovenste werken perfect.
Het probleem is ontstaan nadat ik de coils ultra soon gereinigd heb. Na opnieuw aansluiten van de coils, werken enkel de 2 bovenste flippers, maar niet de onderste.

De rechter onder flipper werkt half: de normale werking gaat goed, maar de "hold" functie werkt niet.
De linker onder flipper werkt helemaal niet: geen snelle werking en geen hold.

Op het fliptronic bordje brandt fuse F902 meteen door. Ik heb de coil nagekeken (links onder) en daar bleek een diode stuk. Na deze en de zekering te hebben vervangen, heb ik een nieuwe test uitgevoerd. Opnieuw brandt F902 meteen door, en de nieuwe diode gaat ook meteen stuk. Volgens de handleiding heeft F902 betrekking met de bovenste flipper, maar in realiteit is dit de zekering van de linker onder flipper. Ook op pinside zag ik een topic die F902 traceert naar de linkeronder flipper, en niet de bovenste. Iemand een idee? Alvast bedankt voor alle suggesties!!

Gebruikersavatar
David Pinball Wizz
Berichten: 4375
Lid geworden op: 15 aug 2011, 07:44
Real name: David Deturck
Locatie: Belgium

Re: Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door David Pinball Wizz » 17 sep 2017, 21:28

Ik zou zeggen, check je aansluiting eerst es op je spoelen bij terugplaatsen, vermoedelijk zit daar de fout.
IFPA Country Director Belgium

Gebruikersavatar
Richard Baan
Berichten: 3849
Lid geworden op: 16 aug 2011, 09:20
Real name: Richard Baan
Locatie: The Netherlands
Contacteer:

Re: Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door Richard Baan » 18 sep 2017, 11:03

Edit: opmerkelijk dat er diodes op de spoelen zitten. Ik zou denken dat dat op het fliptronic bordje moet zitten.
En dan komen dit soort bedradingsfouten niet meer voor...

Vermoedelijk heb je de 50V op de verkeerde kant van de diode gezet. Daardoor gaat de diode geleiden zodra de flipper wordt aangestuurd. Daardoor krijg je een kortsluiting door de diode (die gaat stuk) en de transistor op het fliptronicsbordje. Die is dan ook kortgesloten. Die transistor wordt op zijn beurt weer aangestuurd door een voorliggende transistor, die heeft ook een flinke dauw gekregen en is mogelijk nog werkend, maar zeker niet meer 100%. Die beide zijn dan ook stuk. De zekering schakelt vervolgens de kortsluiting af.
Jammer dat de zekering geen goede beveiliging biedt voor de elektronica, maar dat is nu eenmaal zo.

Resultaat is dan dat je 2 defecten hebt.
Omdat de transistor ook defect is smelt de zekering meteen weer door.
Als je dan de transistor vervangt maar niet de diode gaat de nieuwe weer stuk.

Als eerste moet je de bedrading op de spoel juist aansluiten, met de spanning aan de band-kant van de diode (die ook vervangen).
Dan moet je de transistor plus voorliggende transistoren vervangen.
Controleer de bedrading even met het schema en/of met een andere spoel die niet is gewijzigd om zeker te zijn.

------

Ik heb overigens geen idee of het wel goed is om spoelen ultrasoon te reinigen. Zijn er ook nadelen aan ultrasone reiniging? Misschien doet dat iets met de laklaag? Weet iemand dat? Ervaringen?
Don't take life so seriously... It's not permanent.

http://pinball.beautyvof.com/

Alles over de technische kant van de flipperkast willen weten?
Download De techniek staat voor niets

Gebruikersavatar
cajoeter
Berichten: 207
Lid geworden op: 17 aug 2011, 12:33
Real name: Michel
Locatie: The Netherlands

Re: Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door cajoeter » 18 sep 2017, 15:48

Richard Baan schreef:Ik heb overigens geen idee of het wel goed is om spoelen ultrasoon te reinigen. Zijn er ook nadelen aan ultrasone reiniging? Misschien doet dat iets met de laklaag? Weet iemand dat? Ervaringen?
Ik zou het niet aanraden. Het is zeer waarschijnlijk dat er vocht tussen de windingen komt, zeker bij een oudere spoel waarbij de windingen door de jaren heen wat speling krijgen. Dit vocht komt er niet meer uit en zal de enamel op den duur aantasten wat sluiting tussen de windingen tot gevolg heeft.

Ik heb er dus geen ervaring mee maar kan wel beredeneren wat het resultaat is en ik zal er dus ook nooit ervaring mee op doen ;)

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door Cyanide » 18 sep 2017, 16:06

Bedankt Richard en David. Dit is heel waarschijnlijk wat er gebeurd is. Zo laat op de avond aan een flipper werken is nooit goed ;-)

Ik zie Q18 (2N4403)--> Q10 (Tip102)--> Q3 (Tip36C) in het circuit voor de linker flipper (power, niet hold). Ik zal vanavond even nameten welke er stuk zijn.

De coils waren heel erg smerig en in geen 20 jaar meer gekuist, na ultrasone reiniging komen ze er als nieuw uit. Ik heb in het verleden nog enkele coils op deze manier gereinigd en nog nooit (nu al enkele jaren na procedure) een probleem gehad met kortsluitingen. Ik meet de weerstanden altijd voor en na reiniging + ook het gewicht van de coil om na te gaan of er nog water tussen de windingen zit.

In ieder geval zal ik deze coils toch ook moeten vervangen, want deze zijn van het verkeerde type volgens de manual.

Nogmaals bedankt voor de zeer heldere uitleg.

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Re: Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door Cyanide » 18 sep 2017, 17:57

Bordje bekeken en transistors uitgemeten. Q10 en Q3 zijn kortgesloten.

Afbeelding

Weet er iemand welke koelpasta ik best gebruik om de nieuwe TIP36C te bevestigen?

Cyanide
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 sep 2013, 19:23
Real name: Ken

Ondersterste flipper problemen TZ

Bericht door Cyanide » 21 sep 2017, 09:55

Na vervanging van Q10 en Q3, werkt alles terug naar behoren. De diodes op de spoel heb ik ook meteen vervangen. Bedankt voor de hulp!

Plaats reactie